Policie České republiky  

Přejdi na

Služba veřejnosti a prestižní povolání


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze English Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 

Orientační testy ke zjištění ovlivnění OPL

Zveřejnění podle ustanovení § 5 odst. 3 zákona č. 106/1999 Sb. 

Žadatel požádal o informace týkající se orientačních testů na zjištění ovlivnění omamnými a psychotropními látkami

Policie České republiky žadateli poskytla k jednotlivým bodům následující informace:

1. Poskytněte informaci, jaké všechny druhy testů na odhalování užití různých drog, PČR používá a to ve variantě při kontrole osob, a také ve variantě pro kontrolu příslušníků PČR, a uveďte, které z nich jsou používány v terénu, tedy nejčastěji při kontrole na ulici, běžnými hlídkami a běžnými kontrolními orgány podřízených policistů PČR. Uveďte vždy přesný název, výrobce testu, a přesné parametry použití a skladování. U parametrů použití a skladování, mi zcela postačuje vždy český návod (nemusíte tedy nic přepisovat), který Vám k výrobku poskytnul dodavatel.

K bodu 1. Při odhalování protiprávního jednání pod vlivem omamných a psychotropních látek (OPL) - drog, resp. jiných návykových látek (dále jen „JNL“) - než je alkohol - ve smyslu zákona č. 167/1998, o návykových látkách, používají příslušníci Policie ČR (dále jen „policisté“) v rámci zákonem stanovených podmínek ke zjištění přítomnosti těchto látek jednorázové orientační testy DrugWipe, konkrétně typ 5 SP (test ze slin nebo potu), a to jak v rámci běžného výkonu služby, tak i v případě užití ze strany kontrolních orgánů.
Dodavatelem testu DrugWipe 5 SP je firma LT SEZAM s. r. o., Karlovarská 378/30, 161 00 Praha 6, (www.drogovetesty.cz). Výrobcem je firma Securetec Detektions-Systeme AG, Lilienthalstrasse 7, Neubiberg, Německo. Přesné parametry testu jsou uvedeny v návodu k použití, který byl žadateli zaslán v příloze.

2. U jednotlivých testů uveďte, které z nich jsou jednorázové, a které jsou opakovaně používané.
Dále u každého z nich uveďte, jestli a kde, má nezaměnitelně (tedy nesmazatelně a nepřepsatelně) vyraženo konkrétní sériové číslo testu či testeru, tak, aby nebyla možná jeho záměna za jiný, s jiným výsledkem.

K bodu 2. Orientační testy (ke zjištění ovlivnění OPL, resp. JNL) DrugWipe 5 SP jsou jednorázové. Testy nemají vlastní číslo, kterým by se odlišily od jiného testu. Informace, týkající se katalogového čísla, šarže, data použití apod. jsou uvedeny pouze na obalu, ve kterém je plastový test dodáván. Na samotném plastovém testu již nejsou uvedeny žádné numerické údaje.

3. Pokud některý z testů, či testerů, nemá nesmazatelně či nepřepisovatelně vyraženo UNIKÁTNÍ sériové číslo, které nemá žádný jiný test, poskytněte informaci, proč se takovýto test, který může kdokoliv z policistů, který s ním přijde do styku vyměnit za jiný (negativní či naopak pozitivní, právě takový, jaký se mu v danou dobu hodí) používá pro kontrolu řidičů, občanů a policistů ve službě.

K bodu 3. Používané testy slouží k orientačnímu vyšetření na přítomnost OPL, resp. JNL, a pokud test detekuje přítomnost těchto látek, je osoba policisty vyzvána k podrobení se lékařskému vyšetření podle § 21 zákona č. 65/2017 Sb., o ochraně zdraví před škodlivými účinky návykových látek (dále jen „zákon č. 65/2017 Sb.“). Osoba může být vyzvána k odbornému lékařskému vyšetření i bez provedení orientačního testu na přítomnost JNL, pokud z chování a vystupování kontrolované osoby jednoznačně vyplývá ovlivnění JNL a požití alkoholu je dechovou zkouškou vyloučeno. Pokud osoba vyšetření odmítne, hledí se na ni, jako by byla pod vlivem JNL. Pokud je test pozitivní, provede se fotodokumentace testu, která se stane součástí spisového materiálu. Výsledek orientačního testu na přítomnost JNL není důkazem ve správním řízení.

 4. Pokud některý z testů, či testerů, nemá nesmazatelně či nepřepisovatelně vyraženo UNIKÁTNÍ sériové číslo, které nemá žádný jiný test, poskytněte informaci, jak je zajištěno, že testované osobě, v tomto případě uveďte případ, kdy je testována soukromá fyzická osoba a ne policista, nebyl policistou či kýmkoliv jiným, test vyměněn. Má testovaná osoba právo být po celou dobu přítomna v bezprostřední blízkosti testu? Jak je zajištěno, že s testem, který policista, jako nezdravotnický personál není schopen na 100% řádně provést, resp. prokázat přítomnost „drogy“, nebylo jakkoliv manipulováno, tedy že se jedná stále o tentýž test, když nemá unikátní výrobní číslo.

Je uložen do papírového „sáčku“ či podobné úschovy, kdy se všechny jeho části zalepí, přelepí bezpečnostní samolepkou (typ, který se při sebemenší manipulaci poškodí) a nechají se přes ní podepsat jak policisté, tak testovaná osoba?
Poskytněte Příkaz policejního prezidenta či jiný příkaz či nařízení, které upravuje, jak má takováto procedura vypadat a jak se má provádět. Předem upozorňuji, že se nemůže jednat o tajný či neveřejný dokument, neboť musí být umožněna nejen veřejná kontrola činnosti PČR, což je oprávněným zájmem společnosti, ale i samotní, řádní občané, a to jako osoby testované, nebo jako osoby mající podezření, že policista PČR může být pod vlivem „drog“, mají samozřejmě právo vědět, jak je tento proces kontroly, centrálně nařízen a popsán.

K bodu 4.
Policisté postupují při odhalování protiprávního jednání pod vlivem jiných návykových látek podle Hlavy V zákona č. 65/2017 Sb., podle § 67 zákona č. 273/2008 Sb., o Policii České republiky (dále jen „zákon o policii“), podle pokynu policejního prezidenta č. 300/2020, kterým se upravuje postup na úseku bezpečnosti a plynulosti silničního provozu (dále jen pokyn policejního prezidenta č. 300/2020) a testy používají v souladu s návodem výrobce k použití testu. Před orientačním vyšetřením poučí osobu dle § 13 zákona o policii o právních důvodech prováděného úkonu. Policisté poté provedou orientační vyšetření v souladu s návodem výrobce k použití testu. Testovaná osoba má právo mít po celou dobu, kdy je prováděn test ke zjištění přítomnosti JNL, vizuální kontakt s testem tak, aby byla vyloučena jeho záměna či jakákoliv jiná protiprávní manipulace s testem.

V případě, že výsledek orientačního vyšetření je pozitivní nebo v případě, že z chování a vystupování kontrolované osoby jednoznačně vyplývá podezření na ovlivnění návykovou látkou a požití alkoholu bylo dechovou zkouškou vyloučeno, policista vyzve kontrolovanou osobu k lékařskému vyšetření. Lékařské vyšetření je prováděno ve zdravotnickém zařízení k tomu odborně a provozně způsobilém, kde je proveden odběr biologického materiálu (krve a moči). Orgán policie následně doručí na odborné zdravotnické zařízení odebrané vzorky biologického materiálu, kde je provedeno prvotní zjištění z moče a krevní vzorek uschován pro případnou potřebu znaleckého zkoumání.
Pokyn policejního prezidenta č. 300/2020 byl žadateli zaslán v příloze.

5. Informace požadované v bodě 4, uveďte ve variantě, kdy je podezřelou osobou policista PČR ve službě, a je testován nějakým nadřízeným, a to:
a) Ve variantě, kdy má podezření nadřízený, či jiný kolega policista.
b) Ve variantě, kdy má podezření z užití návykové látky, „drogy“ policistou PČR ve službě, řádný občan.

Pokud je policista testován nadřízeným, je tento postup stejný jako u testování civilních osob, bez ohledu na to, kdo podezřením disponuje. K testování zaměstnanců a příslušníků Policie České republiky není vydán speciální interní akt řízení.

6. Speciálně ve variantě uvedené v bodě 5b.) poskytněte informaci, jak je zajištěn OPRÁVNĚNÝ ZÁJEM společnosti, na veřejné kontrole policistů PČR ve službě, kteří jsou v případě užití drog násobně nebezpečnější, díky skutečnosti, že jsou policejně vycvičeni, a jsou vybaveni útočnými palnými zbraněmi!

Pro upřesnění. Žádný občan nechce nijak zasahovat do kontrolní činnosti „policistů nad policisty“, nicméně musí být zajištěno:
a) Že občan po celou dobu na testujícího i testovaného vidí, a je tedy ve vzdálenosti, kdy se před ním nezakrývají, například služebním vozidlem, a kdy občan, stále vidí na průběh testu, jestli nebyl vyměněn, jaké má unikátní sériové číslo, a samozřejmě, musí být výsledek testu, jak testujícímu, testovanému i občanovi, bezprostředně ukázán.
b) A že s použitým konkrétním testem, bude naloženo tak, jak je „nastíněno“ v bodě 4 této žádosti, tedy sáček, bezpečnostní přelepka…

Poskytněte Příkaz policejního prezidenta či jiný příkaz či nařízení, které upravuje, jak má takováto procedura vypadat a jak se má provádět. Předem upozorňuji, že se nemůže jednat o tajný či neveřejný dokument, neboť musí být umožněna nejen veřejná kontrola činnosti PČR, což je oprávněným zájmem společnosti, ale i samotní, řádní občané, a to jako osoby testované, nebo jako osoby mající podezření, že policista PČR může být pod vlivem „drog“, mají samozřejmě právo vědět, jak je tento proces kontroly, centrálně nařízen a popsán.

Oprávněný zájem společnosti na veřejné kontrole příslušníků Policie České republiky je zajišťován v souladu se zákony České republiky, například možností podat upozornění ve smyslu § 97 zákona č. 273/2008 Sb., o Policii České republiky, a právo být vyrozuměn o přijatých opatřeních.

Podle § 92 odst. 3 písm. i) zákona č. 361/2003 Sb., o služebním poměru příslušníků bezpečnostních sborů, je policista povinen „podrobit se zjištění, zda není pod vlivem alkoholu nebo jiných návykových látek, na rozkaz vedoucího příslušníka“. K testování zaměstnanců a příslušníků Policie České republiky není vydán speciální interní akt řízení.

7. Poskytněte informace, jaký je stanovený postup, při kontrole, typicky na ulici:
a) Při kontrole na přítomnost – užití alkoholu
b) Při kontrole na přítomnost – užití zakázaných návykových látek „drog“

Poskytněte Příkaz policejního prezidenta či jiný příkaz či nařízení, které upravuje, jak má takováto procedura vypadat a jak se má provádět.

K bodu 7.
Vzhledem k tomu, že užívání alkoholu a JNL není zakázáno, policisté nemají právní důvod takovou kontrolu provádět. Pokud se jedná o kontrolu zákazu požívání alkoholu a JNL při činnostech, při kterých by mohla osoba ohrozit život a zdraví jiné osoby nebo poškodit majetek nebo ve vztahu k níž jiný právní předpis stanoví zákaz požívat alkohol nebo užívání JNL, policisté postupují podle Hlavy V zákona č. 65/2017 Sb., podle § 67 zákona o policii a podle pokynu policejního prezidenta č. 300/2020.

8. Poskytněte informace, když před samotnou kontrolou, tak jak jsou uvedeny v bodě 7. a) a b) této žádosti, podezřelá, tedy následně testovaná osoba, před policisty požije (orálně) nějakou látku?
a) Jak se v takovýchto případech postupuje.
b) Je možné (tedy dovolené) požít jakoukoliv, policistům neznámou látku, ve chvíli, kdy podezřelý již ví, že bude testován na přítomnost alkoholu či drog? Jak to upravují interní nařízení PČR či zákony? Pozor, neptám se na názor, ale na konkrétní proceduru, a nařízení PČR.
c) Jaký je, opět oficiální a interními nařízeními PČR, postup v případě, kdy podezřelý, ve chvíli kdy již ví, že bude proveden test/testy, nějakou látku orálně užije. Dále poskytněte informaci, jestli a jaké to má pro podezřelého, nějaké právní následky, a současně poskytněte informaci, jestli a který zákon a paragraf toto upravuje a sdělte jej.

Poskytněte Příkaz policejního prezidenta či jiný příkaz či nařízení, které upravuje, jak má takováto procedura vypadat a jak se má provádět.

K bodu 8. Pokud mají policisté podezření, že se osoba dopustila přestupkového jednání podle § 35 odst. 1 písm. o) zákona č. 65/2017 Sb., nebo přestupkového jednání podle § 125c odst. 1 písm. c) zákona č. 361/2000 Sb., zákona o silničním provozu, postupují podle § 13 zákona o policii, podle § 21 zákona č. 65/2017 Sb., podle § 67 zákona o policii, podle pokynu policejního prezidenta č. 300/2020 a podle návodu výrobce k použití testu. Pokud po poučení dle § 13 zákona o policii osoba neposlechne pokynů policistů, aby do doby testu nekonzumovala potravu a nepila apod., vyzvou osobu dle § 114 zákona o policii, aby dodržovala jejich pokyny. Podle výše uvedeného ustanovení: „Každý je povinen bez zbytečného odkladu a bezplatně uposlechnout výzvy anebo pokynu nebo vyhovět žádosti policie nebo policisty; to neplatí, pokud tento zákon nebo jiný právní předpis stanoví jinak. Nelze-li účelu výzvy, pokynu nebo žádosti dosáhnout pro odpor osoby, je policista oprávněn tento odpor překonat.

V případě, že by osoba, která má být testována, přesto před provedením testu jedla nebo pila, pak by policista trval na dodržení přesného postupu dle návodu a provedl test po uplynutí dalších deseti minut (viz návod), resp. dané doby. Postupovat podle návodu výrobce k použití testu stanoví policistům čl. 35 odst. 2 pokynu policejního prezidenta č. 300/2020. Případná právní kvalifikace takového jednání kontrolované osoby je závislá na okolnostech konkrétní situace a nelze ji stanovit obecně.

Další požadované informace, se budou týkat konkrétního testu – testeru DrugWipe 5SP a v textu bude zjednodušeně označován jako „test či tester“:

9. Má tento test UNIKÁTNÍ a nesmazatelně či nepřepisovatelně vyražené sériové číslo.
10. Pokud nemá, proč byl vybrán pro testování občanů a policistů PČR, a současně jako důkazní prostředek.
K oběma bodům viz také odpověď  v bodě 3.

K bodu 9. Orientační testy DrugWipe 5 SP jsou jednorázové. Informace týkající se katalogového čísla, data použití apod. jsou uvedeny pouze na obalu, ve kterém je plastový test dodáván. Na samotném plastovém testu již nejsou uvedeny žádné numerické údaje. To tedy znamená, že na samotném plastovém testu není nesmazatelně uvedeno či vyraženo „unikátní“ sériové číslo.

K bodu 10. V rámci nákupu materiálu není stanoven konkrétní výrobek, který se má pořídit. Centrální nákup OPL orientačních testů probíhá formou jednotlivých veřejných zakázek, které jsou realizovány v souladu s platnou legislativou. „Unikátní“ sériové číslo na samotném plastovém testu není nutné, neboť se jedná pouze o orientační test na drogy. V případě, že výsledek orientačního vyšetření je pozitivní, policista vyzve kontrolovanou osobu k lékařskému vyšetření. Výsledek orientačního testu na přítomnost JNL není důkazem ve správním řízení.

11. Kdo jej vybral pro nákup a použití v terénu, pro PČR. Uveďte osobu, osoby, název komise či orgánu.

12. Poskytněte kopii všech dokumentů, vztahujících se k výběru „drogových testů“ všeobecně, tedy hlavně kdo vybral DrugWipe a proč.

Zde upřesňuji, že se mi nejedná, tedy že nechci získat informace „obchodního typu“, ale jedná se mi o poskytnutí informací, kdo jej vybral, jak a proč.

K bodu 11. a 12. Nákup OPL testů probíhá formou jednotlivých veřejných zakázek tak, že se ve veřejné zakázce nestanoví konkrétní výrobek, ale stanovují se obecné požadavky, které musí výrobek splňovat. V rámci Policie ČR tedy nebylo stanoveno, že se budou používat pouze tyto testy. Obecné požadavky na výrobky nestanovuje jedna konkrétní osoba, ale vychází se vždy z požadavků přímého výkonu služby (většinou prostřednictvím odborné služby např. Ředitelství služby dopravní policie, Ředitelství služby pořádkové policie, Ředitelství služby cizinecké policie, Kriminalistického ústavu apod.) a postupně upravují dle zkušeností nebo nově vzniklých potřeb.
Nákup tedy vždy vychází z požadavků konečných uživatelů, kteří stanoví požadavky na výkon a funkci daného zboží. Tyto požadavky vychází ze zkušeností získaných přímým výkonem služby. U orientačních testů k detekci OPL se jedná např. o požadavky na typy detekovatelných OPL, provozní teploty, balení, způsob použití apod. Tyto požadavky jsou následně zapracovány do zadávací dokumentace k veřejné zakázce, na základě které firmy podávají své nabídky. Zda nabídky, které jsou k veřejné zakázce podány, splňují požadavky stanovené v zadávací dokumentaci, posuzuje hodnotící komise ustanovená zadavatelem v souladu se zákonem o zadávání veřejných zakázek. Výběrová řízení včetně zadávací dokumentace k nákupu testů OPL jsou vždy zveřejňovány a jsou volně dostupné na profilu zadavatele: https://nen.nipez.cz/profil/MVCR

Členové komise, která je pak ustanovena ke konkrétní veřejné zakázce a vybírá nejvhodnější podanou nabídku, také neurčují, jaký konkrétní výrobek se má používat, ani nestanovují požadavky, Ti pouze posuzují, zda jsou požadavky, které vznikly výše uvedeným způsobem, splněny.

13. Poskytněte informace, jak je v případě tohoto konkrétního testu – testeru zajištěno, že kdykoliv, v celém procesu správního řízení, v případě občana, a v procesu interního řízení PČR, v případě policisty PČR, nemá přístup k testu jako takovému, a nemůže jej vyměnit za jiný, což je velice jednoduché, protože PČR používá k testům, na základě kterých zadržuje ŘP nebo naopak tvrdí, že policista není pod vlivem drog, testy, které nemají (údajně) UNIKÁTNÍ A NEZAMĚNITELNÉ sériové číslo.

Poskytněte Příkaz policejního prezidenta či jiný příkaz či nařízení, které upravuje, jak má takováto procedura vypadat a jak se má provádět.

K bodu 13. Orientační testy DrugWipe policisté používají při odhalování protiprávního jednání pod vlivem jiných návykových látek v rámci běžného výkonu služby, popřípadě jej mohou použít i kontrolní orgány policie při výkonu své činnosti. Test je pouze orientační, proto není nutné, aby bylo na samotném testu uvedeno „unikátní“ číslo. V případě, že výsledek orientačního vyšetření je pozitivní, policista vyzve kontrolovanou osobu k lékařskému vyšetření. Postup policisty při odhalování protiprávního jednání pod vlivem jiných návykových látek je uveden v pokynu policejního prezidenta č. 300/2020.
Ve správním řízení je pro správní orgán důkazním prostředkem odmítnutí provedení odborného lékařského vyšetření nebo pozitivní výsledek odborného lékařského vyšetření na přítomnost JNL. Výsledek orientačního testu na přítomnost JNL není důkazem ve správním řízení. Policisté při zadržení řidičského průkazu využívají oprávnění stanovené v § 118b odst. 1 zákona č. 316/2000 Sb., zákona o silničním provozu.

Na závěr ještě dodáváme k  bodu 1, 2, 3, 9, 10, 11, 12, a 13, že k testování příslušníků a zaměstnanců Policie České republiky jsou užívány totožné testy jako při kontrole civilních osob. Veškeré odpovědi je tedy možné vztáhnout i na kontrolu příslušníků a zaměstnanců Policie České republiky.

pplk. JUDr. Lucie Žárská, 16. 7. 2021

vytisknout  e-mailem