Evidence podání
Zveřejnění podle ustanovení § 5 odst. 3 zákona č. 106/1999 Sb.
Žadatelka požadoval poskytnutí následujících informací:
Policie České republiky jako povinný subjekt podle § 2 odst. 1 zákona č. 106/1999 Sb. podání posoudila a sdělila žadateli následující:
„1. Žádám být informována od povinných subjektů 1 až 3 o statistických údajích za rok 2019 a za jednotlivé měsíce roku 2020 dosud:
- kolik mailových podání obdržených mailem centrální podatelnou povinného subjektu (zaslaných odesílatelem občanem pouze mailem bez podpisu) "splňovalo podmínky pro další zpracování stanovené vyhláškou č. 259/2012 Sb" a kolik nesplňovalo ?
Kolik z celkového počtu takových podání bylo "neplatných", tj. občan byl vyzván např. obdobně jako viz Žádost o autorizaci (přílohou), kolik jich bylo doplněno o podpis zaslaný poštou až po výzvě a na kolik jich nebylo občanovi odpovězeno k věci kvůli chybějícímu podpisu?
2. Kolik je podatelnou evidováno za jednotlivé měsíce roku 2020 dosud zásilek došlých poštou doporučeně a kolik zásilek došlých poštou obyčejně? (Ptám se protože údajně některé podatelny nezapisují došlou poštu obyčejnou, tj. některé podatelny státních institucí nezapisují vůbec zásilky poslané za 19,-. nebo za známku B či A či 26,- , doručené Českou poštou, pouze založí do spisů).“
Policie České republiky jako povinný subjekt podle § 2 odst. 1 zákona č. 106/1999 Sb. žádost posoudila a sdělila žadatelce následující:
Povinný subjekt předně považuje za důležité upozornit, že zákon č. 500/2004 Sb., správní řád, stanovuje pro podání určité povinnosti (požadavek na autorizaci podání). Při využití e-podatelny jako prostředku pro učinění podání ukládají právní předpisy žadatelce povinnost podepsat podání uznávaným elektronickým podpisem (povinnost (mimo jiné) podpisu – vizte § 37 odst. 2 zákona č. 500/2004 Sb., správního řádu, kvalita elektronického podpisu – vizte § 6 zákona č. 297/2016 Sb., o službách vytvářejících důvěru pro elektronické transakce). Samozřejmě lze podání doplnit vlastnoručním podpisem nebo jinak. Posouzení takového podání je na zpracovateli podání a tento zpracovatel zvolí vhodný procesní postup, počínaje kupříkladu možností prověřit skutečnosti v podání uvedené, např. vyžádáním si autorizace podání. Souhrnně lze konstatovat, že skutečnost, že si jeden subjekt autorizaci vyžádá a jiný nikoliv, nevypovídá o správnosti některého z postupů. Podání se posuzuje podle obsahu a to, co vedlo jeden subjekt k posouzení podání jako podání podle zákona č. 500/2004 Sb., správního řádu, Policii České republiky ke stejnému závěru s ohledem na jiný obsah činnosti, vést nemuselo.
Potvrzení o přijetí podání Policií České republiky, které je součástí přeposlané zprávy, a na kterém zakládáte údajný jiný výklad spisové vyhlášky, vypovídá pouze o skutečnosti, že Vaše datová zpráva doručená policii neobsahovala škodlivý kód, její obsah byl uživatelsky vnímatelným způsobem zobrazitelný, přílohou nebyly soubory ve formátu, který příjemce nepřijímá, a integrita datové zprávy nebyla porušena. Jiné závěry z potvrzení dovozovat nelze. Je-li součástí datové zprávy elektronický podpis, jsou v rámci přijetí jak zpráva, tak podepsané připojené dokumenty zkontrolovány, ale výsledek této kontroly nemá na přijetí nebo odmítnutí zprávy vliv. Pokud se ukáže závada podpisu, popřípadě jeho absence ve vztahu k obsahu datové zprávy (podání), odesilatele na tuto skutečnost upozorní až zpracovatel, který podání věcně vyřizuje.
1. K bodu 1 povinný subjekt sdělil souhrnné počty datových zpráv doručených centrální e-podatelně Policie České republiky za uvedená období:
E-mailové datové zprávy doručené na elektronickou adresu e-podatelny policie (počet přijatých k dalšímu zpracování / počet odmítnutých zpráv z důvodu nesplnění podmínek - např. z důvodu obsahu škodlivého kódu, nepovoleného formátu přílohy, překročení velikosti, poškození integrity):
2019 – 33657 / 2305
1/2020 – 3303 / 206
2/2020 – 6316 / 314
3/2020 – 5662 / 291
4/2020 – 4672 / 198
5/2020 – 5015 / 218
6/2020 – 5047 / 267
7/2020 – 7069 / 786
8/2020 – 5106 / 320
9/2020 – 4965 / 170.
Povinný subjekt dále žadatelku upozornil, že počet doručených e-mailových datových zpráv není totožný s počtem doručených e-mailových podání podle správního řádu. Doručené datové zprávy se roztřídí na podatelně na jednotlivé útvary a na těch se přidělí konkrétním organizačním článkům. O tom, zda se z doručené e-mailové datové zprávy „stane“ podání podle správního řádu musí rozhodnout zpracovatel, resp. vedoucí zpracovatele, po posouzení obsahu datové zprávy nebo k ní připojených dokumentů.
Ustanovení § 3 odst. 3 zákona č. 106/1999 Sb. praví, že informací se pro účely tohoto zákona rozumí jakýkoliv obsah nebo jeho část v jakékoliv podobě, zaznamenaný na jakémkoliv nosiči, zejména obsah písemného záznamu na listině, záznamu uloženého v elektronické podobě nebo záznamu zvukového, obrazového nebo audiovizuáloního. Podle § 2 odst. 4 zákona č. 106/1999 Sb. se však povinnost poskytovat informace netýká dotazů na názory, budoucí rozhodnutí a vytváření nových informací.
Informací o tom, kolik podání bylo spojeno s výzvou k doplnění, Policie České republiky ve smyslu výše popsaného zákonného ustanovení nedisponuje. Jak již bylo uvedeno výše, neúplnost podání je posuzována na vyřizujících článcích a odtud jsou případně adresovány výzvy k doplnění.
2. Počet zásilek doručených na podatelnu Policejního prezidia České republiky, útvarů policie s celostátní působností a jednotlivých krajských ředitelství policie poštou doporučeně - po měsících za rok 2020 - je následující:
leden - 3627
únor - 3599
březen - 3136
duben - 2570
květen - 2652
červen - 3448
červenec - 3446
srpen - 2767
září - 3227.
„Běžné“ („došlé obyčejně“) zásilky se v rámci celé Policie České republiky neevidují a povinný subjekt tedy požadovanou informací o jejich počtu ve smyslu výše popsaného zákonného ustanovení vůbec nedisponuje.
pplk. Mgr. art. et Mgr. David Schimmer – 23. 11. 2020