Policie České republiky  

Přejdi na

Naším cílem je Vaše bezpečí


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze English Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 
Plzeňský kraj název

Policie České republiky – KŘP Plzeňského kraje

Řidiči a zimní období na silnicích

KLATOVSKO – Odpovídá výbava vašeho vozidla zimním povětrnostním podmínkám? Vliv zimních pneumatik na jízdu a povinnost odstranit sníh a led z vozidla. 

Nejen pokles teplot i sníh může mnohým řidičům při jízdě s vozidlem zkomplikovat cestování. V nadcházejících dnech očekáváme další sněhovou nadílku a řidičům připomínáme, že v období od 1. listopadu do 31. března musí na vozidlech používat zimní pneumatiky, což stanovuje Zákon číslo 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích.

Policisté v rámci dohledu nad silničním provozem kontrolují řidiče na různých místech regionu a v počátkem tohoto týdne se zaměřili i na Železnorudsko, kde některé komunikace byly částečně pokryty sněhem. Policisté  kontrolují nejen technický stav vozidel, ale i za stanovených podmínek používání zimních pneumatik. Z téměř třech desítek kontrolovaných vozidel policisté nezaznamenali žádné bez osazených zimních pneumatik. Vzorní řidiči obdrželi měřiče hloubky dezénových drážek pneumatik.

Podmínky provozu vozidel v zimním období:

Pokud se na pozemní komunikaci:

  • nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza
  • nebo lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na pozemní komunikaci během jízdy může vyskytovat souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza,

lze užít motorové vozidlo kategorie M nebo N k jízdě v provozu na pozemních komunikacích pouze za podmínky použití zimních pneumatik:

  • motorová vozidla s maximální přípustnou hmotností nepřevyšující 3 500 kg na všech kolech
  • motorová vozidla s maximální přípustnou hmotností převyšující 3 500 kg na všech kolech hnacích náprav s trvalým přenosem hnací síly.

Jak poznáme zimní pneumatiku?

Druhem dezénu pneumatiky se rozumí dezén letní a dezén zimní, u něhož je na bočnici pneumatiky vyznačeno označení M+S, M.S, M/S nebo MS; za zimní dezén se považuje též speciální dezén, u něhož je na bočnici pneumatiky vyznačeno označení ET, ML nebo MPT.

Jaké podmínky musí splňovat zimní pneumatika?

Zimní pneumatiky musí mít hloubku dezénu hlavních dezénových drážek nebo zářezů nejméně 4 mm a u motorových vozidel o maximální přípustné hmotnosti převyšující 3 500 kg nejméně 6 mm.

Pokud je zimní pneumatika s hloubkou dezénu nižší než 4 mm (u vozidel do 3 500 kg) ztrácí své vlastnosti na sněhové pokrývce,  tzv. samočistící efekt.

Kdy můžeme používat sněhové řetězy?

Na vozidla se mohou osadit protiskluzové řetězy nebo obdobná zařízení jen schváleného typu, která jsou dodávána při prodeji s návodem k montáži a s uvedením rozměrů pneumatik, na které mohou být namontovány.

Zakázáno = používat sněhové řetězy v úsecích, kde vozovka není dostatečně pokryta sněhovou nebo ledovou vrstvou.

Podle ustanovení Vyhlášky o schvalování technické způsobilosti a o technických podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích:

Pláště pneumatik nesmí mít na svém vnějším obvodu trhliny nebo poškození, které obnažují kostru nebo ji narušují.

Činná plocha pláště pneumatiky v provozu musí mít po celém obvodu a celé šíři vrchního běhounu jasně viditelný dezén s hloubkou hlavních dezénových drážek nebo zářezů u vozidel nejméně 1,6 mm.

Hlavními dezénovými drážkami se rozumějí drážky opatřené indikátory opotřebení (označené zkratkou TWI). U pneumatik pro osobní automobily kategorie M1 se hlavními dezénovými drážkami rozumějí drážky opatřené indikátory opotřebení TWI.

Na vozidle se nesmí, s výjimkou nouzového dojetí, současně použít pneumatiky různých rozměrů a konstrukcí, pokud při schválení technické způsobilosti není stanoveno jinak.

Na téže nápravě musí být používány pouze shodné pneumatiky - rozumí se pneumatika stejného rozměru, konstrukce, druhu dezénu a značky.

Určitě každý řidič zaznamenal rozdíly v jízdě na suchém nebo namrzlém povrchu komunikací:

Zimní pneumatika vykazuje rozdílné vlastnosti než letní.

  • Při nižších teplotách, má vyšší přilnavost na mokrém povrchu.
  • Projíždění po mostních konstrukcích – s opatrností, částečně namrzlé úseky.
  • Pozor na déšť při teplotách pod bodem mrazu – tvoření námrazy.
  • Na silnici může být posypová sůl, ale pozor – při teplotách hluboko pod bodem mrazu je neúčinná!
  • Dodržovat větší odstup za jedoucím vozidlem před vámi – v zimě delší brzdná dráha.                                                                         
  • Projíždění zatáček – přibrzdit předem, v zatáčce jen s velkou opatrností.  
  • Nezapomeňte kontrolovat správný tlak pneumatik na přední i zadní nápravě.
  • Před delší jízdou si zjistěte předpověď počasí, pokud hlásí náhlé změny nebo husté sněžení, učiňte patřičná opatření k bezpečnému dojezdu i návratu nebo podle okolností nevyjíždějte.        

Povinnost řidiče odstranit z vozidla sníh a námrazu

Řidič nesmí řídit vozidlo:

  1. na němž jsou nečistoty, námraza nebo sníh, které zabraňují výhledu z místa řidiče vpřed, vzad a do stran,
  2. řídit vozidlo, na němž nebo na jehož nákladu je led, který by při uvolnění mohl ohrozit bezpečnost provozu na pozemních komunikacích. 

Upozorňujeme řidiče, že nebezpečný může být při jízdě i sníh na střeše a kapotě, který se při zabrzdění může posunout na skla a zakrývat výhled. V těchto situacích nelze vyloučit, že dojde k dopravní nehodě, při které může být  zraněna osoba i poškozen majetek.

Přejeme všem řidičům šťastný návrat z cest a  žádné dopravní nehody.

nprap. Ladmanová Dana

9. prosince 2021

Odkazy do noveho okna

Zimní pneu 1

Zimní pneu 1 

Detailní náhled

Zimní pneu - 2

Zimní pneu - 2 

Detailní náhled

Zimní pneu-podmínky

Zimní pneu-podmínky 

Detailní náhled

vytisknout  e-mailem