Policie České republiky  

Přejdi na

Pomáhat a chránit


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze English Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 
Plzeňský kraj název

Policie České republiky – KŘP Plzeňského kraje

Nehodovost na Rokycansku v roce 2013

ROKYCANSKO - Statistické údaje dopravních nehod za uplynulý rok 2013. 

     NEHODOVOST NA ROKYCANSKU
 
     Porovnání počtu nehod za posledních deset let poskytnou  údaje na komunikacích  z území Rokycanska za uplynulý rok 2013. Ve statistice je možné shlédnout nejčastější příčiny, na jakých silnicích  k nehodě došlo či  jaký účastník silničního provozu nehodu zavinil.  V níže uvedených tabulkách je zapracováný i rokycanský úsek dálnice D5.  
 
Rok
2013
2012
2011
2010
2009
2008
2007
2006
2005
2004
2003
počet
178
194
151
124
217
543
670
761
710
706
669
Srovnání s předchozími lety :
 
Rok
2013
2012
2011
2010
Počet dopravních nehod
178
194
151
124
Smrt účastníků
4
4
3
6
Těžké zranění
5
9
8
8
Lehké zranění
95
99
89
80
Celkové škody
19.458.000,-
24.255.300,-
15.092.700,-
10.667.800,-
Alkohol u viníka DN
16
18
18
22
PŘÍČINA DN :
 
 
 
 
Nesprávný způsob jízdy
69
77
64
49
Nepřiměřená rychlost
61
 77
51
41
Nedání přednosti
22
20
28
19
Nesprávné předjíždění
4
5
5
6
MÍSTO DN :
 
 
 
 
Silnice 1. třídy
0
5
2
1
Silnice 2. třídy
58
61
77
47
Silnice 3. třídy
37
45
43
44
Místní komunikace
29
37
24
26
Účelová kom. (polní, lesní cesty)
1
0
0
1
Účelová kom. ostatní (parkoviště)
5
10
5
5
NEJČASTĚJŠÍ ZAVINĚNÍ :
 
 
 
 
Řidičem motorového vozidla
156
179
144
106
Řidičem nemotorového vozidla
13
10
4
9
Chodcem
2
0
3
7
Zvěří
5
4
0
1
      Nejen řidiči, ale všichni účastníci silničního provozu se mohou s uvedenými statistikami seznámit a zjistit  nejčastější příčiny nehod, které jsou stále obdobné. Na prvních místech je  nesprávný způsob jízdy (např. nezvládnutí řízení, nedodržení bezpečné vzdálenosti mezi vozidly),  nepřiměřená rychlost (řidič musí přizpůsobit jízdu svým schopnostem, technickému stavu komunikace a povětrnostním podmínkám dle ročního období – mráz nebo silný déšť, snížená viditelnost -  např.  mlha či oslnění sluncem).
 
     Vyhodnocení statistiky je sledované i v časových údajích. Nejčastěji se na Rokycansku v loňském roce bouralo v pondělí (32 DN) a v úterý (29 DN).
 
     V uplynulém roce na Rokycansku zemřely na následky dopravních nehod celkem 4 osoby. Jako první tragický měsíc na Rokycansku se zapsal do statistiky nehodovosti duben. Autobus přepravující osoby sjel ze srázu na silnici mezi obcemi Rokycany a Litohlavy,  přední částí narazil do náspu přilehlého u komunikace. Na místě došlo ke smrtelnému zranění jedné cestující a po 16 dnech na následky zranění  zemřel i řidič autobusu.  Následkům dopravní nehody podlehl  v červenci motocyklista ve věku 19 let, který na dálničním přivaděči ve směru od Plzně na Prahu nepřizpůsobil rychlost stavu komunikace, nezvládl řízení a narazil do svodidel. V srpnu na pozemní komunikaci ve směru od obce Veselá na Mirošov bylo nalezeno ve vozidle torzo ohořelého lidského těla. Zřejmě spánek zapříčinil dopravní nehodu, která si vyžádala smrt řidiče, cizí zavinění bylo u nehody vyloučeno.
 
     Řidiči a účastníci silničního provozu by si  měli stále dávat pozor, věnovat se plně řízení či činnosti, kdy jsou účastníky provozu a uvědomovat si možnost vzniku dopravní nehody, ať už jde o řidiče za volantem či chodce přecházejícího komunikaci. Důležité je chování vůči ostatním,  buďme  opatrní a ohleduplní.
 
          Mezi základní prevence následků dopravních nehod patří viditelnost účastníka silničního provozu, zejména u chodce či cyklisty. Účastníci by se měli řídit dodržováním pravidla "Vidět a být viděn". Toto pravidlo lze zefektivnit reflexním oblečením či doplňkem, obzvláště pak za snížené viditelnosti. Reflexní barvu vidí řidič na vzdálenost 200 metrů, oproti např. bílé, kterou je schopen zaznamenat na 55 metrů,  nemluvě o modré barvě, která je viditelná na cca18 metrů.
 
     V těchto měsících by se řidiči měli vzhledem k povětrnostním podmínkám, v co největší míře soustředit na jízdu a přizpůsobit rychlost jízdy svým schopnostem, stavu a povaze vozovky.
 
     Počty "hříšníků" pod vlivem alkoholu se nějak výrazně v uplynulém roce nesnížili, a proto je na místě apelovat, že alkohol či jiná omamná látka za volant nepatří !!! Schopnost řidiče reagovat či vykonávat takovou činnost návyková látka v těle snižuje a působí na jeho ovládací a rozpoznávací schopnosti.

nprap. Hana Kroftová
15. ledna 2014

vytisknout  e-mailem