Policie České republiky – KŘP Plzeňského kraje
Bilance dopravní nehodovosti na Rokycansku
Údaje o dopravních nehodách v roce 2009
Vývoj dopravní nehodovosti je často diskutovanou otázkou. Rádi bychom proto seznámili širokou veřejnost se stavem, který je aktuální v rámci působnosti Policie ČR, územního odboru Rokycany. Pro přehlednost uvádíme srovnávací údaje o počtu dopravních nehod v posledním desetiletí a rozbor nehodovosti dle statistických ukazatelů i místa, zavinění a příčin:
Rok | 2009 | 2008 | 2007 | 2006 | 2005 | 2004 | 2003 | 2002 | 2001 | 2000 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
počet | 217 | 543 | 670 | 761 | 710 | 706 | 669 | 604 | 774 | 804 |
Rok 2009 | Rok 2008 | |
---|---|---|
Počet dopravních nehod | 217 | 543 |
Smrt účastníků | 4 | 4 |
Těžké zranění | 12 | 21 |
Lehké zranění | 115 | 109 |
Celkové škody | 19.532.100,- | 27.332.700,- |
Alkohol u viníka DN | 18 | 28 |
PŘÍČINA DN : | ||
Nepřiměřená rychlost | 69 | 109 |
Nesprávné předjíždění | 6 | 14 |
Nedání přednosti | 33 | 93 |
Nesprávný způsob jízdy | 101 | 275 |
MÍSTO DN : | ||
Silnice 1. třídy | 4 | 4 |
Silnice 2. třídy | 87 | 194 |
Silnice 3. třídy | 70 | 175 |
Místní komunikace | 40 | 116 |
Účelová kom. (polní, lesní cesty) | 2 | 3 |
Účelová kom. ostatní (parkoviště) | 14 | 51 |
NEJČASTĚJŠÍ ZAVINĚNÍ : | ||
Řidičem motorového vozidla | 194 | 485 |
Řidičem nemotorového vozidla | 15 | 7 |
Chodcem | 5 | 5 |
Zvěří | 0 | 42 |
Je zřejmé, že počet dopravních nehod "evidovaných policií" na území našeho regionu klesá. Na počtu dopravních nehod se odrazila zejména právní úprava, kterou se mění ohlašovací povinnost, přesto však nesmíme opomenout řidiče opětovně varovat před hlavními příčinami nehod.
Jak je patrné z uvedeného zpracování, je jimi neustále nepřiměřená rychlost (=nepřizpůsobení rychlosti dopravně technickému stavu komunikace, zejména pak při změnách počasí, snížené viditelnosti, mlze, námraze.....) a nesprávný způsob jízdy (=nevěnování se řízení, nedodržení bezpečné vzdálenosti za vozidly, nezvládnutí řízení). V těchto měsících by se měli řidiči maximálně na jízdu soustředit, zejména se plně věnovat řízení a přizpůsobit rychlost jízdy stavu a povaze vozovky. Dbát zvýšené opatrnosti v místech mostních objektů a propustek, kde vozovka namrzá. Před křižovatkou by měli jízdu zpomalit.
V počtu "hříšníků" pod vlivem alkoholu je patrný mírný pokles, ale přesto je třeba připomenout, že zejména alkohol, či jiná omamná či psychotropní látka, hraje při dopravních nehodách velkou roli, jelikož ovlivňuje ovládací a rozpoznávací schopnosti řidiče.
V rámci předcházení vzniku dopravní nehody hraje v zimních měsících a při snížené viditelnosti významnou roli i velice důležitá zásada při pohybu na komunikacích : "Vidět a být viděn". Tato zásada oslovuje nejenom řidiče, ale i chodce, kteří použitím reflexních prvků na oblečení zvyšují svoji bezpečnost na komunikacích. Řidičům pak tato zásada připomíná, aby okna vozu před započetím jízdy řádně očistili od námrazy a měli tak dostatečný výhled.
Mimo uvedené lze dodat - buďte při řízení opatrní a předcházejte tomu, aby dopravní nehoda změnila v setině sekundy Váš život.