Policie České republiky  

Přejdi na

Služba veřejnosti a prestižní povolání


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze English Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 
hl. m. Praha název

Policie České republiky – KŘP hlavního města Prahy

„NENÍ CESTY ZPĚT II“

9. května 2011 odstartoval v Praze dopravně bezpečností projekt. 

Zástupci Krajského ředitelství policie hl. m. Prahy (KŘP) a Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP) dnes slavnostně v pražském parku Stromovka zahájili druhý ročník dopravně bezpečnostního projektu „Není cesty zpět II.“. Aktuální ročník projektu bude zaměřen zejména na prevenci nehod, při kterých dochází ke střetu chodců s tramvajemi.
 
 
Akce „Není cesty zpět II“ apeluje na širokou cestující veřejnost, aby si uvědomila specifika tramvajového provozu. Tramvaj má podle platných pravidel provozu vždy přednost v jízdě, a to i na přechodu pro chodce, kde ostatní (nekolejová) vozidla chodci musí umožnit bezpečné přecházení. Bohužel v poslední době došlo k navýšení počtu střetů tramvají s chodci, jejichž následky jsou mnohdy fatální. Z tohoto důvodu se DPP společně s KŘP rozhodl druhý ročník projektu „Není cesty zpět“ zaměřit právě na prevenci těchto nehod.
 
 
„Za první tři měsíce letošního roku evidujeme 26 případů, kdy došlo ke střetu tramvaje s chodcem, což je téměř čtvrtina z celkového počtu nehod chodců. Následky těchto nehod nejdou zanedbatelné. Tři osoby byly při těchto střetech usmrceny, pět osob bylo zraněno těžce a čtrnáct lehce. Ve srovnání s loňským rokem jsme zaznamenali nárůst těchto nehod. Je více než nezbytné v tomto směru připomenout, že chodec nemá přednost před tramvají s výjimkou přechodů řízených semafory,“ řekl ředitel pražské policie Martin Vondrášek.
 
 
V rámci projektu bude ve tramvajové smyčce u pražského Výstaviště pro zájemce odstavena speciální tramvaj, kde budou pro cestující připraveny informační materiály, krátké přednášky a také výstava fotografií s bezpečnostní tématikou. Besedy s návštěvníky budou na Výstavišti pořádány od pondělí 9. května do pátku 13. května 2011. Prezentovat základní bezpečnostní pravidla a specifika tramvajového provozu budou zástupci policie a také dispečeři a řidiči Dopravního podniku. V týdnu od 16. května se tramvaj následně přesune do tramvajové smyčky Sídliště Řepy. 
 
V roce 2010 využilo tramvajovou dopravu 345 485 000 cestujících. Provoz tramvajových tratí o délce 141,59 km zajišťovalo k 31. prosinci 2010 24 denních a 9 nočních linek. V turistické sezóně od 3. dubna do 17. listopadu jezdila o sobotách, nedělích a svátcích rovněž historická tramvajová linka. Průměrný počet vypravených vozů v ranní špičce pracovních dnů 665, v odpolední špičce pracovních dnů 651, o sobotách 405 a o nedělích 401 vozů. Hustota tramvajové sítě v metropoli spolu s vysokou koncentrací cestujících přirozeně zvyšuje riziko vzniku střetů s chodci.  
 
 
K zabránění kolize s jiným vozidlem nebo s chodcem má řidič tramvaje jedinou možnost – včas tramvaj zastavit. Brzdná dráha nezatížené tramvaje T3 z 50 km/h činí 56 m. V porovnání s osobním vozem, který stejnou rychlost ubrzdí na 28 metrech. Na rozdíl řidiče automobilu nebo autobusu, který se kromě snížení rychlosti jízdy může překážce vyhnout, tramvaj, která jede po kolejích žádný manévrovací prostor.
 
„Dopravní podnik věří, že aktuální kampaní přispěje ke snížení počtu nehod chodců s tramvají, které bohužel končí tragickými následky,“ řekl Martin Dvořák, generální ředitel Dopravního podniku.
 
 
 
Kontakty pro více informací:
 
Ilona Vysoudilová
Vedoucí Tiskového odd. a tisková mluvčí Dopravního podniku hl. m. Prahy
E-mail: tiskoveoddeleni@dpp.cz  
 
Andrea Zoulová
Vedoucí Preventivně informačního oddělení Krajského ředitelství hl. m. Prahy
E-mail: phainfo@mvcr.cz
Odkazy do noveho okna

Není cesty zpět 1

Není cesty zpět 1 

Detailní náhled

Není cesty zpět 2

Není cesty zpět 2 

Detailní náhled

Není cesty zpět 3

Není cesty zpět 3 

Detailní náhled

Není cesty zpět 4

Není cesty zpět 4 

Detailní náhled

vytisknout  e-mailem