Policie České republiky  

Přejdi na

Služba veřejnosti a prestižní povolání


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze English Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 

Vyřizování podání

Žadatel zaslal žádost o informace následujícího znění: „vzhledem ke skutečnosti, že dlouhodobě sleduji, činnost některých úředních osob, policistů činných u Policie ČR, kteří neetickým a nemorálním jednáním, manipulují se spisy, listinami důkazy zákony k ovlivnění řízení, jak činností, tak nečinností. Při porušení služebního zákona, kdy porušují i etický kodex Policie ČR. Ke škodě základních práv a svobod občanů, při porušení čl. 36 odst. 1 zákona č. 2/1993 Sb. Listiny základních práv atd. Kde některá činnost, těchto policistu, již naplňuje skutkovou podstatu, trestné činnosti a nadržování pachatelům trestné činnosti a to i policistů činných u Policie ČR. 

1) Zda jsou úřední osoby činné u Policie ČR, v souladu se zákonem č. 500/2004 Sb. Správního řádu, poučit občany.

2) Zda byly ze strany vedoucích pracovníků Policejního prezídia ČR příslušníci Policie ČR, Libereckého kraje a další složky Policie ČR poučeni o náležitostech, písemných podání podle zákona č. 500/2004 Sb. Správního řádu (červené obálky) že jsou povinni, řádně vyplňovat na těchto písemnostech poučení, které je vhozeno účastníku řízení do schránky a to označení a adresa správního orgánu, který písemnost odeslal a to i označení písemnosti číslem jednacím (č. j.).

3) Zda si byly vedoucí pracovníci PP ČR vědomi toho, že příslušníci Policie ČR, Libereckého kraje, porušují podle zákona 500/2004 Sb. Správního řádu, zákonné právo občana, na řádné vyplnění písemnosti. Tj. i ,,Poučení“, vhozením do schránky, jaká písemnost je občanovi ze strany tohoto státního orgánu doručována (kde tyto nesprávné úřední postupy ze strany úředních osob činných u policie ČR dokumentují přiložené důkazy - nevyplněné Poučení).

4) Zda byly Příslušníci Policie ČR Libereckého kraje povinni odesílat písemnosti podle zákona č. 500/2004Sb. Správního řádu, na občanem označenou adresu a to i elektronickou.

5) Jakým způsobem bylo ze strany Policie ČR - PP ČR zajištěna elektronická podání odesílaných občanům od Policie ČR, Libereckého kraje prostřednictvím elektronické podatelny Policie ČR opařené zaručeným elektronickým podpisem odesilatele.

6) Které úřední osoby činné u PP ČR s uvedením, hodnosti, služebního čísla, pracovního zařazení prováděli v r. 2015 a 2016 kontrolu činnosti Policie ČR, Krajské ředitelství Libereckého kraje a v jakém rozsahu, došlo k provádění kontroly s uvedením data provedené kontroly a s jakým výsledkem.

7) Jaké byly ze strany vedoucích pracovníků PP ČR vyvozeny důsledky proti úředním osobám činných u Policie ČR, porušující zákonná práva občanu ve správních řízeních.

8) Jaká byla ze strany vedoucích pracovníků PP ČR učiněna opatření, aby ze strany policistů činných u Policie ČR nedocházelo s nezákonným manipulováním s obsahem podání a všechna trestní oznámení byla prověřována v souladu se zákonem č. 141/1961 Sb. Trestního řádu.

9) Zda byl ze strany vedoucích pracovníků PP ČR vydán pokyn, že nebudou ze strany policistům činných u Policie ČR stíhání pachatelé závažné trestné činnosti, jako je křivé svědectví, vypracování nepravdivých znaleckých posudků soudním znalcem.


10) Zda byl ze strany vedoucích pracovníků PP ČR vydán pokyn, že nebudou ze strany policistům činných u Policie ČR stíhání pachatelé závažné trestné činnosti, jako je padělání a pozměňování veřejných listin, zneužití moci úřední soudkyní JUDr. Jarmila Krejsová, OS SM.

11) Zda byl ze strany vedoucích pracovníků PP ČR vydán pokyn, že nebudou ze strany policistům činných u Policie ČR stíhání pachatelé závažné trestné činnosti, jako je poškozování cizích práv, podvodu, padělání a pozměňování veřejných listin, vydírání, krádeže, soudním exekutorem Mgr. Jaromír Franc, 023, Jičín. S tvrzením že se nejedná o trestnou činnost. A Policie ČR není oprávněna stíhat, tohoto pachatele trestné činnosti.

12) Jaká opatření, ze strany vedoucích pracovníků PP ČR byla učiněna, aby jemu podřízené složky Policie ČR a úřední osoby vyplňovali řádně na odesílaných obálkách “Poučení“ pro občany, kdy pouze řádně vyplněná poučení zakládají práva a povinnosti v souladu se zákony České republiky a EU z doručované písemnosti.

13) Zda bylo ze strany vedoucích pracovníků PP ČR zaznamenáno, že některé úřední osoby činné u státních zastupitelství nadržováním znemožňují stíhání svoji činností a nečinností pachatelé závažné trestné činnosti padělání a pozměňování veřejných listin, vypracování nepravdivých znaleckých posudků, podvodů, krádeží atd.

14) Zda byly ze strany PP ČR vydány, metodické pokyny, který obsah podání trestní oznámení občanu před prověřováním jsou oprávněny posuzovat policisté činní u Policie ČR.

15) Zda bylo ze strany vedoucích pracovníků PP ČR zaznamenáno, že některé úřední osoby činné u Policie ČR, KŘP Libereckého kraje, úmyslně poskytují nepravdivé informace o činnosti některých policistů činných u Policie ČR, územního odboru Semily.

16) Zda úřední osoby činné u PP ČR nezvažovaly o činnosti e-podatelny, jakou provozuje justice, státní zastupitelství, kde je přesně rozeznatelné, kdy se určitá  elektronická podání dostanou k příslušnému příjemci, kde u Policie ČR z centrální podatelny Policie ČR příjemci Policejní orgány tato podání evidují, až když je obdrží z centrální e-podatelny.

17) Zda všechny součásti Policie ČR, Územní odbory, mají zřízeny podatelny pro příjem datových podání.


Policie České republiky poskytla žadateli následující informace:

Ad 1 Příslušníci Policie České republiky jsou povinni při postupu podle zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon č. 500/2004 Sb.“), respektovat základní zásady činnosti správních orgánů, mezi které patří také povinnost poskytnout dotčené osobě přiměřené poučení o jejích právech a povinnostech, je-li to vzhledem k povaze úkonu a osobním poměrům dotčené osoby potřebné.

Ad 2 Příslušníci Policie České republiky jsou v rámci odborného vzdělávání a služební přípravy náležitě poučeni o povinnosti dodržovat při postupu podle zákona č. 500/2004 Sb. ustanovení tohoto právního předpisu upravující doručování písemností.

Ad 3. Pokud proces doručování písemností útvary Policie České republiky nebo jejich organizačními články v konkrétních případech vykazuje vady, je možné upozornit služební funkcionáře těchto útvarů nebo jejich organizačních článků, aby zjednali nápravu, případně vyvodili důsledky. Policejní prezidium České republiky dosud nezaznamenalo stížnosti v této oblasti.

Ad 4 Podle ustanovení § 19 odst. 3 zákona č. 500/2004 Sb. správní orgán na požádání účastníka řízení, nevylučuje-li to zákon nebo povaha věci, doručuje na adresu pro doručování nebo elektronickou adresu, kterou mu účastník řízení sdělí, zejména může-li to přispět k urychlení řízení.

Ad 5 Digitální dokumenty odesílané Policií České republiky jsou podle spisového řádu opatřovány elektronickým podpisem oprávněné osoby. Přednostně jsou dokumenty doručovány do datové schránky adresáta. Pokud adresát nemá aktivní datovou schránku nebo to povaha dokumentu neumožňuje, jsou dokumenty odesílány e-podatelnou. Pro odesílání dokumentů platí u Policie České republiky jednotná pravidla, která se vztahují na všechny její složky.

Ad 6 V roce 2015 a 2016 pracovníci odboru vnitřní kontroly Policejního prezidia České republiky provedli v Krajském ředitelství policie Libereckého kraje celkem 5 kontrol:
1. tematickou kontrolu postupu příslušníků a zaměstnanců Policie České republiky při zakládání a vyplňování elektronického formuláře „Karta kontroly“ provedenou v období od 30. června 2015 do 1. března 2016 radou odboru vnitřní kontroly OEČ 250 683; zjištěno administrativní pochybení nemající vliv na výkon služební činnosti;
2. tematickou kontrolu na postup služebních funkcionářů, příslušníků a zaměstnanců Policie České republiky při používání služebních dopravních prostředků provedenou v období od 21. dubna 2015 do 16. března 2016 vrchním komisařem odboru vnitřní kontroly OEČ 316 921; zjištěno administrativní pochybení nemající vliv na výkon služební činnosti;
3. kontrolu na postup a činnosti vykonávané příslušníky a zaměstnanci Policie České republiky při plnění opatření k nápravě nedostatků zjištěných při výkonu obecných kontrol provedenou v období od 25. března 2015 do 8. dubna 2016 radou odboru vnitřní kontroly OEČ 306 399; nezjištěny nedostatky;                                                                      
4. veřejnoprávní kontrolu na postupy a činnosti vykonávané příslušníky a zaměstnanci Policie České republiky při úkonech souvisejících s čerpáním finančních prostředků z evropských fondů v rámci projektů realizovaných v období let 2009 - 2014 za dodržování zásad efektivnosti, účelnosti a hospodárnosti provedenou radou odboru vnitřní kontroly OEČ 305 148 v období od 25. března 2015 do 3. února 2016; nezjištěny nedostatky;
5. tematickou kontrolu na vyřizování podání provedenou radou odboru vnitřní kontroly OEČ 304 966 v období od 28. ledna 2016 do 30. listopadu 2016; zjištěno administrativní pochybení nemající vliv na způsob vyřízení podání.  

Ad 7 Podle zákona č. 361/2003 Sb., o služebním poměru příslušníků bezpečnostních sborů, ve znění pozdějších předpisů, ustanovení § 51, lze za kázeňský přestupek nebo  jednání, které má znaky přestupku nebo jiného správního deliktu, příslušníku Policie České republiky uložit následující tresty:
a) písemné napomenutí,
b) snížení základního tarifu až o 25 % na dobu nejvýše 3 měsíců,
c) odnětí služební medaile,
d) odnětí služební hodnosti,
e) pokutu,
f) propadnutí věci, nebo
g) zákaz činnosti. 

Ad 8 Podle ustanovení § 174 zákona č. 141/1961 Sb., o trestním řízení soudním (trestní řád), ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon č. 141/1961 Sb.“), dozor nad zachováváním zákonnosti v přípravném trestním řízení vykonává státní zástupce. Ten je mimo jiné oprávněn vyžadovat od policejního orgánu spisy, včetně spisů, v nichž nebylo zahájeno trestní řízení, dokumenty, materiály a zprávy o postupu při prověřování oznámení, dávat závazné pokyny policejnímu orgánu k vyšetřování trestných činů, vyžadovat od policejního orgánu spisy, dokumenty, materiály a zprávy o spáchaných trestných činech za účelem prověrky, zda policejní orgán včas zahajuje trestní stíhání a řádně v něm postupuje, rušit nezákonná nebo neodůvodněná rozhodnutí a opatření policejního orgánu, odejmout kteroukoliv věc policejnímu orgánu a učinit opatření, aby věc byla přikázána jinému policejnímu orgánu, nebo přikázat, aby úkony ve věci prováděla jiná osoba služebně činná v policejním orgánu. Pouze státní zástupce je oprávněn rozhodnout o zastavení, podmíněném zastavení nebo přerušení trestního stíhání a o postoupení věci jinému orgánu.

Ad 9 Nikoliv.

Ad 10 Nikoliv.

Ad 11 Nikoliv.

Ad 12 Příslušníci Policie České republiky jsou v rámci odborného vzdělávání a služební přípravy náležitě poučeni o povinnosti dodržovat při postupu podle zákona č. 500/2004 Sb. ustanovení tohoto právního předpisu upravující doručování písemností. Činnost Policie České republiky je podrobena veřejné kontrole. Podle ustanovení § 97 zákona č. 273/2008 Sb., o Policii České republiky, ve znění pozdějších předpisů, každý může upozornit na nedostatky v činnosti policejního útvaru, policisty nebo zaměstnance policie, nebo na skutečnost, že se policista nebo zaměstnanec policie dopustil jednání, které naplňuje znaky trestného činu, správního deliktu nebo kázeňského přestupku. Útvar policie musí upozornění přijmout a do 30 dnů ode dne přijetí upozornění vyrozumět toho, kdo jej učinil, o přijatých opatřeních, pokud o toto vyrozumění dotyčný požádá.

Ad 13 Podle ustanovení § 12d zákona č. 283/1993 Sb., o státním zastupitelství, ve znění pozdějších předpisů, dohled nad postupem nižšího státního zastupitelství při vyřizování věcí v jeho příslušnosti vykonává nejblíže vyšší státní zastupitelství. Přitom je oprávněno dávat mu k jeho postupu písemné pokyny a nižší státní zastupitelství je povinno se těmito pokyny řídit. Podle ustanovení § 12e téhož zákona vedoucí státní zástupce je oprávněn vykonávat dohled nad postupem státních zástupců a vyšších úředníků působících u státního zastupitelství, v jehož čele stojí, a dávat jim pokyny k postupu při vyřizování věcí v příslušnosti tohoto státního zastupitelství. Státní zástupci jsou povinni se pokyny vedoucího státního zástupce řídit.

Ad 14 Podle ustanovení § 37 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, se každé podání posuzuje podle svého skutečného obsahu bez ohledu na to, jak je nazváno či označeno. Rovněž podle ustanovení § 59 zákona č. 141/1961 Sb. se podání posuzuje vždy podle svého obsahu, i když je nesprávně označeno.

Ad 15 Nikoliv. Činnost Policie České republiky je podrobena veřejné kontrole. Podle ustanovení § 97 zákona č. 273/2008 Sb., o Policii České republiky, ve znění pozdějších předpisů, každý může upozornit na nedostatky v činnosti policejního útvaru, policisty nebo zaměstnance policie, nebo na skutečnost, že se policista nebo zaměstnanec policie dopustil jednání, které naplňuje znaky trestného činu, správního deliktu nebo kázeňského přestupku. Útvar policie musí upozornění přijmout a do 30 dnů ode dne přijetí upozornění vyrozumět toho, kdo jej učinil, o přijatých opatřeních, pokud o toto vyrozumění dotyčný požádá.

Ad 16 Policie České republiky aktuálně nezvažuje změnu činnosti elektronické podatelny.

Ad 17 Podle zákona č. 499/2004 Sb., o archivnictví a spisové službě a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, je tzv. veřejnoprávním původcem Policie České republiky jako celek, nikoli tedy její jednotlivé útvary či organizační články. Proto má Policie České republiky v souladu s ustanovením § 2 odst. 2 vyhlášky č. 259/2012 Sb., o podrobnostech výkonu spisové služby, ve znění pozdějších předpisů, pro všechny své útvary zřízenu jednu elektronickou podatelnu. Všechny útvary Policie České republiky s výjimkou útvarů zřízených v rámci krajských ředitelství policie mají zřízenu datovou schránku. Pro příjem datových zpráv územními odbory zřízenými v rámci krajských ředitelství policie je určena datová schránka příslušného krajského ředitelství policie.

PhDr. Jiří Vokuš, 10. února 2017

vytisknout  e-mailem