Policie České republiky  

Přejdi na

Naším cílem je Vaše bezpečí


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze English Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 

Způsob výběru znalců v trestním řízení

Žadatelka požádala o následující informace: 1. Podléhá výběr znalce nebo znaleckého ústavu pro vyhotovení revizního znaleckého posudku v trestní věci výběrovému řízení, nebo záleží na rozhodnutí vyšetřovatele? 2. Kdy, a za jakých podmínek, a podle kterého předpisu či vyhlášky podléhá výběr znaleckého ústavu nebo znalce pro vypracování "revizního znaleckého ústavu" v trestní věci výběrovému řízení?  

Žadatelce bylo sděleno následující:

Ad 1) K úkonu přibrání znalce, v rámci trestního řízení, přistupuje orgán činný v trestním řízení z důvodů uvedených v § 105 zák. č. 141/1961 Sb., o trestním řízení soudní, ve znění pozdějších předpisů (dále jen trestní řád), kdy je třeba k objasnění skutečností důležitých pro trestní řízení odborných znalostí a pro složitost posuzované otázky není postačující pouze vyhotovení odborného vyjádření. Pokud se jedná o zvlášť obtížné případy, vyžadující zvláštní vědecké posouzení věci, postupuje orgán činný v trestním řízení podle § 110 tr. řádu, kdy tento může k podání znaleckého posudku nebo přezkoumání posudku podaného znalcem přibrat mimo jiné i instituci specializovanou na znaleckou činnost. Znalce přitom přibírá v přípravném řízení ten orgán činný v trestním řízení, jenž považuje znalecký posudek za nezbytný pro jeho rozhodnutí. Z tohoto vyplývá, že v přípravném řízení může znalce přibrat policejní orgán konající v přípravném řízení vyšetřování a to formou opatření. Mimo výše uvedené znění trestního řádu se policejní orgán konající vyšetřování při přibrání znalce řídí dalšími předpisy a to zák. č. 500/2004 Sb., správní řád, zák. č. 36/1967 Sb., o znalcích a tlumočnících včetně prováděcí vyhlášky ministerstva spravedlnosti č.36/1967.

Přibrání znalce je tedy uskutečněno zcela na základě rozhodnutí orgánu činného v trestním řízení. V přípravném řízení se jedná o rozhodnutí policejního orgánu, které nepodléhá vyhlášení výběrového řízení. Jedná se o jednu z výjimek ze zákona č.137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, uvedenou konkrétně v § 18 odst. 2 písm. g) tohoto zákona, ve kterém je uvedeno, že zadavatel není povinen zadávat veřejnou zakázku tehdy, jestliže se jedná o zakázky, jejichž předmětem jsou služby znalce nebo tlumočníka, ustanoveného příslušným orgánem pro účely soudního, správního, rozhodčího nebo jiného obdobného řízení, včetně přípravného řízení trestního.
 
Ad 2) Výběr znaleckého ústavu nebo znalce nepodléhá povinnosti zadávání veřejných zakázek (viz výše).


8. 3. 2012

vytisknout  e-mailem