Policie České republiky – KŘP Libereckého kraje
Zpomal, dokud není skutečně pozdě
KRAJ - Nová kampaň v rámci dopravních nehod, způsobených nepřiměřenou rychlostí.
Jedná se o novou kampaň České asociace pojišťoven a BESIPU, která vznikla ve spolupráci s Policií ČR a je zaměřená na nepřiměřenou rychlost na českých silnicích. Jedná se již o třetí navazující společnou aktivitu. První „Nepozornost zabíjí“ doplnila „Agresivita zabíjí“ a nově přichází „ZPOMAL, DOKUD NENÍ SKUTEČNĚ POZDĚ“.
Cílem nové kampaně je prevence a osvěta v rámci dopravních nehod, způsobených nepřiměřenou rychlostí. Před oficiálním startem kampaně se na sociálních sítích a v médiích objevila dvě amatérsky vypadající videa zachycující vážnou dopravní nehodu – střet automobilu s kočárkem. Šlo o materiál, jehož cílem bylo otevřít veřejnou diskusi související s fenoménem nepřiměřené rychlosti na českých silnicích, a získat autentické reakce a názory veřejnosti na téma nepřiměřené rychlosti. Odhalení záměru obou videí a vysvětlení přineslo třetí video,které bylo představené na tiskové konferenci.
Důvodem vzniku kampaně je vysoká společenská tolerance jízdy nepřiměřenou rychlostí. Z celkového počtu osob, které byly usmrceny při dopravních nehodách, jde o téměř polovinu lidí (40 %), kteří zemřeli při nehodách způsobených nepřiměřenou rychlostí. V letech 2011-2020 zemřelo kvůli nepřiměřené rychlosti na silnicích v České republice 2 168 lidí.
Proto je i součástí kampaně celovečerní dokument Víta Klusáka "13 minut" s reálnými příběhy lidí, kteří způsobili vážnou dopravní nehodu. Dokument představí pět lidských příběhů, jejichž pochybení mělo fatální důsledky.
Kampaň vychází z detailních statistik dopravních nehod, analýzy dopravních nehod, kde je příčinou vysoká nebo nepřiměřená rychlost a také z exkluzivního průzkumu mezi řidiči. Získaná čísla dokládají skutečnost, že překračování rychlosti je celospolečenským problémem, který je nutné řešit. Cílem je změnit chování řidičů na českých silnicích.
Vysvětlení, proč se dokument i web projektu jmenuje 13 minut:
Jízdou na trase Praha – Brno lze při překročení rychlosti v průměru o 20 km/h ušetřit pouhých 13 minut. To je méně než 9 % celkového času. V rámci kampaně pokládáme veřejnosti otázku, zda tento čas stojí za zmařené životy.
Odpovědi na otázky:
• Proč Češi nedodržují povolenou rychlost?
Podle průzkumu veřejného mínění, který vypracovala výzkumná agentura BEHAVIO je nejčastějším důvodem spěch – 43 % řidičů spěchá a chce dojet co nejrychleji. Řidiči často překračují rychlost, pokud mají pocit, že je to bezpečné, jde o přehledný úsek nebo úsek s minimálním provozem. V tomto případě nemají problém překročit zákonem danou povolenou rychlost. Rychlost překračují i ti, kteří se považují za nezkušené nebo ohleduplné.
• Jaké jsou důsledky nepřiměřené rychlosti na českých silnicích?
Nepřizpůsobení rychlosti patří mezi nejtragičtější příčiny dopravních nehod. Z celkového počtu osob, které byly usmrceny při dopravních nehodách, jde o téměř polovinu lidí (40 %), kteří zemřeli při nehodách způsobených nepřiměřenou rychlostí. V letech 2011-2020 zemřelo kvůli nepřiměřené rychlosti na silnicích v České republice 2 168 lidí.
• Jak se Češi vnímají jako řidiči? Jaká je realita?
Více než polovina řidičů se považuje za ohleduplné a opatrné, přesto překračují povolenou rychlost a argumentují tím, že mají řízení pod kontrolou. Zároveň více než polovina řidičů přiznává, že si užívá rychlou jízdu a nadávají ostatním řidičům. Až 90 % řidičů uvádí, že je pro ně při řízení nejdůležitější, neohrozit ostatní a sebe, přitom téměř stejné procento lidí uvádí, že překračují povolenou rychlost.
• Jaké jsou v rámci ČR postihy za nepřiměřenou rychlost? Jsou dostatečné?
Jen třetina řidičů uvádí, že sankce za rychlou jízdu jsou příliš nízké. Přesto je pokuta důvodem zpomalit pro 60 procent řidičů. I proto se chystá zpřísnění postihů za rychlou jízdu. Je to součástí novely silničního zákona, kterou předložilo Ministerstvo dopravy poslancům ke schválení.
• Jak si stojíme ve srovnání s okolními zeměmi?
V rámci EU se ČR pohybuje zhruba v průměru, pokud jde o počet usmrcených na milion obyvatel i tempo snižování počtu obětí. Ročně na tuzemských silnicích umírá kolem 500 lidí. V roce 2020 ovlivněném epidemií COVID-19 to bylo 460 obětí. Například ve Španělsku či Irsku umírá při nehodách o třetinu lidí méně.
• Jak se cítí Češi na silnicích? Považují provoz za bezpečný?
74 % řidičů se na českých silnicích necítí příliš bezpečně, přitom 86 % řidičů přiznává, že pravidelně překračují povolenou rychlost.
• Jsou v rámci ČR nějaké rizikové úseky, místa s častým výskytem dopravních nehod způsobených nepřiměřenou rychlostí?
Riziková místa za celou ČR, po jednotlivých krajích i po okresech je možné dohledat na stránkách www.portalnehod.cz.
První etapa kampaně v Libereckém kraji proběhla na čerpací stanici v Liberci, ulici Vratislavická, kde byli oslovováni řidiči s tím, jak je důležité řídit obezřetně a rychlost dodržovat, neboť spěchat se nevyplácí a někdy nás od tragédie mohou dělit jen vteřiny. Pozorní řidiči si mohli vyzkoušet vyplnit kvíz a zařadit se tak do losování o hodnotné ceny. Drobné dárky dostali i na místě za svoji pozornost. Další akce se uskutečnila na čerpací silnici u dálnice č. D10 u Příšovic ve směru na Prahu.
Během června i července se budou řidiči setkávat s policistkami z oddělení tisku a prevence Krajského ředitelství policie Libereckého kraje společně se zástupci BESIP na několika dalších čerpacích stanicích Libereckého kraje.
24. 6. 2021
kpt. Bc. Vladimíra Šrýtrová
koordinátorka prevence KŘP Libereckého kraje