Policie České republiky  

Přejdi na

Služba veřejnosti a prestižní povolání


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze English Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 
hl. m. Praha název

Policie České republiky – KŘP hlavního města Prahy

Žluté majáky neznamenají přednost

Mnozí řidiči mohli zaznamenat narůstající fenomén zneužívání „žlutých majáků“ asistenčními službami, a nejen jimi. Na „zoubek“ se jim proto podívali pražští dopraváci. 

V tomto týdnu proběhla za poslední dobu už druhá dopravně bezpečnostní akce, zaměřená, krom jiného, na správnost a oprávněnost používání „žlutých majáků“. A výsledky obou akcí hovoří o určité svévoli ze strany řidičů vozidel vybavených tímto výstražným zařízením.
Zásadní v tomto směru je, co k celé problematice říká zákon. Ten jasně hovoří o tom, že žluté majáky může řidič takto vybaveného vozidla použít pouze tehdy, pokud by jeho činností mohlo dojít k ohrožení bezpečnosti silničního provozu. (přesné znění najdeme v § 42 zákona 361/2000 Sb. ve znění pozdějších předpisů).
Nutné je se v tomto směru věnovat především pojmu pracovní činnost. Pracovní činnost například asistenční služby znamená konkrétně aktivitu na místě dopravní nehody, spočívající v pomoci jednotlivým účastníkům karambolu třeba s vyplněním formuláře. Do pracovní činnosti v tomto případě ale nelze řadit samotný příjezd těchto pracovníků k dopravní nehodě. Jednoduše řečeno, blikající „žlutý maják“ neznamená při jízdě žádná privilegia. Řidič s takto označeným vozidlem musí stejně jako ostatní účastníci silničního provozu dodržovat veškerá ustanovení zákona o provozu na pozemních komunikacích, tedy například respektovat předepsanou rychlost, nebo zastavovat na červenou. Avšak mnohdy se setkáváme právě s tím, že nás vozidlo se zapnutým žlutým majákem na dálnici „podjede“ značnou rychlostí odstavným pruhem, a ještě na nás zatroubí, pokud má dojem, že mu překážíme. A to je samozřejmě v rozporu se zákonem.
V rámci zmiňovaných akcí zkontrolovali dopravní policisté 347 vozidel, která byla vybavena a používala výstražné světlo oranžové barvy. Samotné zneužití tohoto světelného označení zjistili policisté u celkem 37 řidičů. Devětadvaceti z nich uložili přímo na místě kontroly blokové pokuty, zbylých osm oznámil muži zákona příslušným úřadům ke správnímu řízení. Byť hovoříme o přibližně deseti procentech hříšníků, z celkového počtu zkontrolovaných, je to i tak číslo vysoké. To si samozřejmě pražští policisté velice dobře uvědomují, a proto budou v akcích s tímto zaměřením i nadále pokračovat.
Další oblastí, které se policisté v rámci akcí věnovali, bylo dodržování zákazu vjezdu do zón s dopravním, v tomto případě váhovým omezením. Zde mám na mysli zóny se zákazem vjezdu pro vozidla těžší než 3,5 a 6 tun v centru metropole. Dle platné vyhlášky může vjet do těchto míst těžší vozidlo jedině za předpokladu, že je vybaveno zvláštním povolením. V tomto směru policisté zkontrolovali 494 „náklaďáků“. Celkem 150 z nich zákaz nerespektovalo a vjelo do zóny neoprávněně. Ve 132 případech vyřešili policisté porušení vyhlášky na místě uložením blokových pokut v celkové výši rovných 100.000,- Kč. V 18 případech oznámili nerespektování zón magistrátním úředníkům.
por. Mgr. Tomáš Hulan 7. 12. 2013

vytisknout  e-mailem