Policie České republiky  

Přejdi na

Naším cílem je Vaše bezpečí


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze English Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 

Základní registry - blokace

Žadatel požadoval informace ohledně blokace zpřístupnění záznamu o využití údajů ze základních registrů, konkrétně informace: 1) o pravidlech, podle kterých dochází k zpřístupnění dotazů do základních registrů podle ustanovení § 60 odst. 2 zákona o základních registrech, 2) o tom, jak je u konkrétních policistů zabezpečeno, že k zpřístupnění dojde např. s odložením trestního oznámení, 3) o tom, jak v této souvislosti vypadá sdělení pro Správu základních registrů, 4) o tom, jak dopadla kontrola ukončených spisů z hlediska zpřístupnění dotazů do základních registrů podle ustanovení § 60 odst. 2 zákona o základních registrech. 

Povinný subjekt poskytl žadateli následující odpověď:

Ad 1) Postup příslušníků a zaměstnanců Policie České republiky (dále jen „policie“) při využívání základních registrů podle zákona č. 111/2009 Sb., o
základních registrech, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon č. 111/2009 Sb.“), je stanoven rozkazem policejního prezidenta č. 102/2012, kterým se upravuje zkušební provoz agendového informačního systému Policie České republiky (dále jen „RPP č. 102/2012“). Článek 8 přílohy k tomuto rozkazu, která upravuje zásady provozování systému, konkrétně stanoví:

Čl. 8
Příjemci
(1) Příjemcem jsou pracovníci.
(2) Příjemce plní povinnosti stanovené právními předpisy 9) a interním aktem řízení10).
(3) Příjemce je povinen
a) využívat základní registry, pokud
1. vydává rozhodnutí v příslušném řízení12),
2. provádí v příslušném řízení úkon s osobou,
b) v případě, že byly získány osobní údaje i jiných osob, které nejsou nezbytné pro plnění jeho služebního nebo pracovního úkolu, pomocí technických prostředků označit tyto údaje v systému,
c) v případě, že jsou osobní údaje ze základních registrů získávány při plnění úkolu na úseku zajištění bezpečnosti České republiky, veřejného pořádku a vnitřní bezpečnosti nebo předcházení, vyhledávání trestné činnosti a stíhání trestných činů, rozhodnout, zda sdělení údaje o přístupu policie k osobním údajům této osobě by mohlo ohrozit plnění tohoto úkolu; v kladném případě při získání údajů tento přístup blokovat (s pomocí technického prostředku ZABLOKUJ LOG); pokud pomine ohrožení úkolu, je povinen údaje o přístupu odblokovat13).
____________________
9) Zákon č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů a o změně některých zákonů.Zákon č. 273/2008 Sb.
10) Závazný pokyn policejního prezidenta č. 215/2008, kterým se stanoví některé bližší podmínky a postupy pro zpracování osobních údajů (o ochraně osobních údajů).
12) Např. zákon č. 141/1961 Sb., o trestním řízení soudním (trestní řád), zákon č. 500/2004 Sb., správní řád, a zákon č. 200/1990 Sb., o přestupcích.
13) § 60 odst. 1 zákona č. 111/2009.

Z článku 1 Zásad provozování systému vyplývá, že pod pojmem „pracovník“ se rozumí příslušník a zaměstnanec policie s přímým přístupem do datové sítě Intranet Ministerstva vnitra „Hermes“.

Ad 2) Každý příslušník a zaměstnanec policie je povinen respektovat interní akty řízení policejního prezidenta a při plnění svých služebních nebo pracovních úkolů postupovat v souladu s nimi. Dodržování povinností uložených interními akty řízení je kontrolováno příslušnými nadřízenými konkrétních policistů, respektive zaměstnanců police. Porušení povinnosti vyplývající z interního aktu řízení je posuzováno jako porušení služební, respektive pracovní kázně. Policistovi, který se dopustil kázeňského přestupku, tj. zaviněného jednání, kterým porušil služební povinnost, ale nejde o trestný čin, je uložen kázeňský trest podle § 51 zákona č. 361/2003 Sb., o služebním poměru příslušníků bezpečnostních sborů, ve znění pozdějších předpisů. Kázeňským trestem může být i odnětí služební hodnosti, které má za následek propuštění ze služebního poměru.

Ad 3) Zrušení blokace zpřístupnění záznamu o využití údajů ze základních registrů se provádí s pomocí technického prostředku obdobně jako jeho blokace.

Ad 4) V rámci policie dosud nebyla provedena tematická plošná kontrola speciálně zaměřená na dodržování ustanovení § 60 odst. 2 zákona č. 111/2009 Sb., respektive čl. 8 přílohy RPP č. 102/2012.
 
PhDr. Jiří Vokuš, 4. 7. 2013

vytisknout  e-mailem