Policie České republiky  

Přejdi na

Naším cílem je Vaše bezpečí


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze English Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 
Moravskoslezský kraj název

Policie České republiky – KŘP Moravskoslezského kraje

Útěk vězňů...

MS kraj - taktické cvičení Krajského ředitelství policie Moravskoslezského kraje i ostravských věznic 

Poslední říjnové ráno vyjíždí z věznice Jiřice autobus vězeňské služby, směřující do Vazební věznice Ostrava. V autobusu cestuje dvacet eskortovaných osob a šest příslušníků vězeňské služby.  Mezi vězni je eskortován i 36letý muž, odsouzený pro zvlášť závažný zločin vraždy. Skutek spáchal zvlášť surovým způsobem na těhotné ženě. Soud jej odsoudil k výkonu trestu v délce sedmnácti let a šesti měsíců. Pro výkon trestu byl zařazen do věznice s ostrahou. O půl desáté dochází na rychlostní komunikaci R 48, mezi obcemi Rychaltice a Chlebovice na Frýdeckomístecku, ke kolizi autobusu. Po střetu s nákladním vozidlem se autobus převrátí na bok, následky na životech jsou nevratné. Na místě jsou mrtví a zranění lidé, i přesto část vězňů neváhá využít situaci, ozbrojuje se a utíká z místa neštěstí. Úmysl utéci nezvrátí ani varovný výstřel, přeživšího příslušníka vězeňské služby…
 
 
 Toliko námět taktického cvičení Krajského ředitelství policie Moravskoslezského kraje i ostravských věznic. Cílem akce bylo ověřit postupy a činnost policie, vězeňské služby i ostatních složek Integrovaného záchranného systému. Odůvodnění je prozaické. Jen v roce 2012 bylo Vězeňskou službou ČR eskortováno celkem 145 478 vězeňských osob. Samotná Vazební věznice Ostrava pak za jediný rok zajišťuje eskorty zhruba 12 000 vězněných osob, přičemž eskortní vozidla najedou zhruba 200 000 kilometrů. V roce 2012 došlo v České republice k 81 404 dopravním nehodám, usmrceno při nich bylo 681 osob. V Moravskoslezském kraji to pak bylo 8 145 dopravních nehod, při kterých v roce 2012 zemřelo celkem 68 osob.
Eskortní činnost se řadí mezi nejrizikovější úkoly, které vězeňská služba zajišťuje. Úkolem policie, souvisícím se simulovanou situací je (mimo jiné), zajistit bezpečnost veřejnosti. Součinnost obou zúčastněných složek, stejně jako dalších, které by se při těchto mimořádných událostech podílely, je tak klíčová.
Poslední říjnové dopoledne proto znamenalo ověření postupů v praxi, zjištění reálné akceschopnosti při této mimořádné události. Po oznámení na tísňovou linku se rozebíhá akce, zahrnující záchranné práce, stejně jako pátrání po uprchlých, ozbrojených vězních.
Integrované operační středisko po oznámení na tísňové lince vysílá na místo dopravní nehody nejbližší hlídku pořádkové policie. Současně musí ověřit informaci na operačním středisku Vazební věznice Ostrava. Zároveň probíhají samozřejmě záchranné práce záchranářů i hasičů. K prověření situace vyráží k místu také hlídka vězeňské služby. Následně je vyslána náhradní eskortní skupina s příslušnou technikou.
První hlídka policistů na místě mezitím přivolá k zákroku posily. Vzhledem k charakteru události jsou povolání policisté moravskoslezských speciálních jednotek, pořádkové i zásahové. Na pátrání se podílí i příslušníci oddělení služební kynologie, vyslán je i vrtulník letecké služby…
Při provedené pátrací akci je pět uprchlých vězňů vypátráno v lese, kde jsou v závěru zpacifikováni policisty. „Uprchlíci“ putovali zpět do gesce eskortní skupiny vězeňské služby.
 Zásadní je pak v praxi vyhodnocení cvičení, které bylo realizováno v souladu s plánem cvičení složek Integrovaného záchranného systému schváleného Krajským úřadem Moravskoslezského kraje. Součinnost zúčastněných subjektů, policistů i příslušníků vězeňské služby, znamenala při cvičení i brzké vypátrání a opětovné omezení svobody uprchlých vězňů. V rámci nasimulované situace se tak „ozbrojení odsouzení nedostali do blízkosti nic netušící veřejnosti a nemohli ji proto ohrožovat…“
 
Na tomto cvičení se podílely desítky policistů Krajského ředitelství policie Moravskoslezského kraje, příslušníků Vězeňské služby ČR (Vazební věznice Ostrava, Věznice Heřmanice) a další složky Integrovaného záchranného sytému – Zdravotnická záchranná služba Moravskoslezského kraje a Hasičský záchranný sbor Moravskoslezského kraje, Záchranný útvar Hlučín.
 Vedoucím cvičení byl plk. Mgr. Radím Daněk, náměstek ředitele Krajského ředitelství policie Moravskoslezského kraje pro vnější službu, velitelem štábu cvičení byl plk. Mgr. Petr Klega, vedoucí územního odboru Frýdek-Místek. Cvičení se zúčastnil také plk. Mgr. Tomáš Kužel, ředitel moravskoslezské policie, plk. Mgr. Roman Záhorský, ředitel Vazební věznice, hosty-pozorovateli byli také zástupci Krajského úřadu Moravskoslezského kraje, JUDr. Josef Babka, 1. náměstek hejtmana, Ing. Pavel Kozub, vedoucí oddělení pro krizové řízení i další pozorovatelé. JUDr. Babka uvedl: „Toto výjimečné cvičení, které věrohodně simulovalo reálnou událost, maximálně splnilo svůj účel. Jednotlivé složky skvěle zdokonalily systém předávání informací a vzájemné spolupráce. Je třeba náležitě ocenit přípravu i samotný průběh velmi náročné akce, za což bych chtěl poděkovat základním složkám IZS a vězeňské službě.“ Poděkování ovšem náleží též Českému červenému kříži za zdařilé maskování zraněných a Krajskému úřadu Moravskoslezského kraje.
 
 
 
                                                                                          mjr. Mgr. Gabriela Holčáková
                                                                                                        vrchní komisař 
 

Informace  k tématu:
 
     Jedním z hlavních úkolů Vězeňské služby ČR je eskortování osob ve výkonu vazby, výkonu trestu odnětí svobody a výkonu zabezpečovací detence. Eskortní činnost se řadí mezi nejrizikovější úkoly, které vězeňská služba ČR zajišťuje. V roce 2012 bylo eskortováno Vězeňskou službou ČR celkem 145 478 vězněných osob.
 
     Eskortou se rozumí každý ozbrojený doprovod vězněné osoby, prováděný mimo věznici. Z hlediska praktického provedení rozeznáváme eskorty motorovými vozidly, pěší eskorty a eskorty zajišťované letecky. Dále pak podle účelu se dělí na eskorty k umístění a přemístění mezi věznicemi, k soudnímu řízení, do zdravotnických zařízení za účelem poskytnutí léčebné péče nebo provedení lékařského zákroku, na střežené pracoviště mimo věznici, k vyšetřovacím úkonům na základě žádosti policejního orgánu nebo jiného oprávněného orgánu, k vyhoštění nebo předání do ciziny, do mimovězeňského zdravotnického zařízení k výkonu ochranného léčení nebo výchovného (diagnostického) ústavu k výkonu ústavní (ochranné) výchovy.
 
     Pro celý moravský region provádí Vazební věznice Ostrava eskorty vězněných osob k vyhoštění a v rámci přemístění a umístění.V regionu jsou eskorty vězněných osob zajišťovány na základě oprávněných požadavků k devíti soudům a třem pobočkám těchto soudů a do civilních zdravotnických zařízení.
 
     Největší podíl na celkovém počtu eskortovaných ve vazební věznici zaujímají eskorty vězněných osob k soudním řízením a eskorty k umístění a přemístění vězněných osob z Ostravy do eskortního střediska v Jiřicích. Vazební věznice rovněž provádí eskorty zvlášť nebezpečných osob, k těmto činnostem je vyčleněna jednotka vybavena speciální výstrojí a výzbrojí. Všichni řidiči vazební věznice jsou povinni absolvovat speciální kurz první pomoci. Podle počtu eskortovaných vězněných osob a s ohledem na jejich nebezpečnost, jsou eskorty prováděny samostatně jednotlivými vozidly nebo v koloně vozidel, za doprovodu dalšího vozidla vazební věznice nebo v součinnosti s Policií České republiky. Pro jízdu v kolonách a při eskortách nebezpečných osob jsou příslušníci speciálně cvičeni a školeni.
 
     K zajištění eskort má vazební věznice k dispozici celkem 16 vozidel, z toho 4 eskortní autobusy, 3 speciální eskortní vozidla, 8 osobních automobilů a 1 sanitní vozidlo. S ohledem na nebezpečnost eskortovaných vězněných osob jsou eskortní autobusy a speciální eskortní vozidla rozděleny posuvnou mříží na část, kde jsou umístěny vězněné osoby a část pro ozbrojenou posádku eskorty. V jednom autobuse může být převáženo až 42 vězněných osob.
 
   Vazební věznice Ostrava za jeden rok zajistí eskorty cca 12 000 vězněných osob, přičemž eskortní vozidla ujedou zhruba 200 000 kilometrů. Zhruba 7 500 vězněných osob je eskortováno k soudním řízením a vyšetřovacím úkonům, zbývající část, tj. cca 4 000 vězněných osob je eskortováno za účelem umístění a přemístění mezi věznicemi a 500 vězněných osob je ročně vazební věznicí eskortováno do civilních zdravotnických zařízení. Nejnáročnější trasou je 870 kilometrů dlouhá eskorta k umístění a přemístění z Vazební věznice Ostrava do eskortního střediska v Jiřicích a zpět. Podle dopravní situace a klimatických podmínek trvá eskorta i s přestávkou 15 až 18 hodin.
 
 
plk. Mgr. Roman Záhorský
ředitel Vazební věznice Ostrava
 

                                                                 
 FOTOGALERIE ZDE

vytisknout  e-mailem