Policie České republiky  

Přejdi na

Pomáhat a chránit


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze English Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 
Krajské ředitelství policie kraje Vysočina

Policie České republiky – KŘP kraje Vysočina

Tým Kamion je denně v akci

KRAJ VYSOČINA: Řidiči kamionů často nedodržují bezpečnostní přestávky 

Policisté Krajského ředitelství policie kraje Vysočina se v tomto týdnu zapojili do celostátní dopravně bezpečnostní akce TISPOL. Akce byla zaměřena na kontrolu nákladních vozidel, proto se na její realizaci prioritně podíleli dopravní policisté zařazení v rámci speciálního týmu „Kamion“.  Ve čtvrtek 13. října odpoledne probíhala v rámci TISPOL na území celé ČR mimořádná součinnostní akce policistů, celníků a pracovníků Mobilních expertních jednotek Centra služeb pro silniční dopravu. V našem kraji se akce konala až do pozdních večerních hodin na 139. kilometru dálnice D1 ve směru na Prahu.
 
Tým „Kamion“ pracuje v našem kraji od března letošního roku a řadí se k ojedinělým týmům s podobným zaměřením v rámci celé České republiky. Ve speciálně vyškoleném týmu je v současné době zařazeno jednadvacet policistů, kteří operují v sedmi skupinách po celém kraji.  „Policisté tvořící tento tým se při silničních kontrolách na území celého kraje Vysočina, včetně dvaadevadesátikilometrového úseku dálnice D1, zaměřují na kontrolu nákladních automobilů a jejich souprav. Postihují především porušování sociálních předpisů, tedy dodržování bezpečnostních přestávek, technický stav souprav a přepravování nebezpečného nákladu,“ uvedl k působnosti nově vzniklého týmu kpt. Mgr. Petr Halán, vrchní komisař odboru služby dopravní policie Krajského ředitelství policie kraje Vysočina. Do doby než tým kamion v našem kraji vznikl, kontroly silniční dopravy na Vysočině policisté prováděli v rámci běžného výkonu, zejména pak při společném výkonu služby s Mobilními elektronickými jednotkami Centra služeb pro silniční dopravu. 
 
Za dobu činnosti týmu „Kamion“ policisté v našem kraji zkontrolovali celkem 6424 vozidel a zjistili 634 porušení tzv. sociálních předpisů. U téměř 2000 kontrolovaných vozidel zjistili, že jejich technický stav neodpovídá platným právním předpisům. Policisté ze speciálního týmu „Kamion“ ve spolupráci s pracovníky Mobilních expertních jednotek Centra služeb pro silniční dopravu zkontrolovali 170 vozidel, u nichž zjistili 36 porušení, kdy v případě 25 vozidel byla překročena maximální povolená hmotnost nákladu. Za zjištěná porušení právních předpisů policisté týmu „Kamion“ uložili celkem 251 kaucí v celkové výši 4 200 000 korun, dalších 41 porušení právních předpisů bylo oznámeno k projednání do správního řízení na Krajský úřad Kraje Vysočina.
 
Prioritou pro tým „Kamion„ je nejen dálnice D1, ale také silnice prvních a druhých tříd. Právě tyto silnice v našem kraji jsou hlavně zatěžovány kamiony, které sjíždějí z dálnice, aby se vyhnuly placení mýtného. Jedním z nejvíce zatížených úseků je silnice druhé třídy číslo 602, která kopíruje dálnici z Jihlavy ve směru na Brno.  Policisté z týmu „Kamion“ se ale v oblasti kontrol potýkají s problémem. V kraji Vysočina je totiž prozatím nedostatek vyhovujících kontrolních stanovišť, a to zejména na silnicích I. a II. třídy kontroly silniční dopravy probíhají zatím na provizorních místech. Jediným možným řešením by bylo zřídit kontrolní stanoviště pro výkon dohledu na úseku kontroly silniční dopravy ve vybraných místech na území kraje Vysočina.
 
Umístění kontrolních stanovišť by mělo korespondovat s rozložením páteřních komunikací kraje Vysočina, zejména u významných dopravních uzlů. „Správným rozložením kontrolních stanovišť a důslednou kontrolou by bylo možné částečně eliminovat snahu některých dopravců vyhnout se platbě mýtného nebo povinností vyplývajících z povinného užívání zimní výbavy na D1, kdy dochází k nadměrnému zatížení komunikací nižšího řádu tranzitní nákladní dopravou,“ dodal kpt. Mgr. Petr Halán. Takové kontrolní stanoviště by pak mělo sloužit pouze pro orgány státního odborného dozoru v silniční dopravě a policii. Kontrolní stanoviště by mělo být uzamykatelné a osazeno odpovídajícím dopravním značením.
 
Při prováděných kontrolách policejní hlídky především zjišťují, zda profesionální řidiči dodržují pravidla, která se běžných řidičů netýkají – tedy zda dodržují bezpečnostní přestávky a neřídí příliš dlouho nebo zda mají v pořádku doklady k nákladu. Současně s tím probíhají také technické kontroly vozidel i kontroly správného uložení nákladu. Vedle kontrol technického stavu vozidel se více zaměřujeme také na upevňování nákladu. Zjišťujeme totiž, že například celá řada nehod na dálnicích je spojena právě  s tím, že z nákladního vozidla něco vypadlo. Majitelé vozidel na správné uložení zboží nekladou důraz. Součástí policejních kontrol je i zjišťování celkové hmotnosti a zatížení jednotlivých náprav soupravy. „Pokud chceme udělat důkladnou kontrolu kamionu, tak nám prohlídka jednoho kamionu trvá v průměru jednu hodinu,“ řekl kpt. Mgr. Petr Halán.
 
Řidiči zejména z třetích zemí často nedodržují zákonem stanovené bezpečnostní přestávky a falšují tachografy. Někteří používají buď vypínače na tachografech, nebo magnety. To znamená, že zapnou elektrický impuls, tachograf nepíše a přitom oni jedou. Na digitálních tachografech to je obdobným způsobem jen s tím rozdílem, že na digitálním tachografu je to poznat z výtisku karty řidiče.  Policisté se také setkávají s tím, že řidiči kamionů převážejí v autech daleko těžší náklad než mají povoleno. Tohoto protiprávního jednání se dopouštějí zejména cizinci. Vedou přes naši republiku tranzit, v blízkosti hranic se sdružují a Českou republikou projíždějí přetíženi. Pak část nákladu zase u hranic vykládají, aby za hranicemi měli váhu v pořádku, protože se obávají daleko přísnějších postihů. Řidiči kamiónů si budou muset zvyknout na pravidelné vážení, na kontroly tachografů, dodržování bezpečnostních přestávek a pravidel pro přepravu nebezpečných látek.
 
Většinu zjištěných přestupků českých řidičů řeší úředníci ve správním řízení. Cizinci musejí zaplatit kauci, protože u nich hrozí, že by se mohli vyhýbat správnímu řízení. Ukládání kaucí profesionálním řidičům nám umožňuje zákon o silniční dopravě. Má zabránit tomu, aby se dopravce vyhýbal řízení o spáchaném přestupku a případnému zaplacení pokuty. Výše kauce se pohybuje od 10 000 do 50 000 korun podle závažnosti porušené povinnosti. Pokud řidič kauci nesloží, můžeme mu zabavit doklady k vozidlu a k nákladu a zakázat mu pokračování v jízdě.
 
 mjr. JUDr. Dana Čírtková, vrchní komisař
16. říjen 2011
 
 

vytisknout  e-mailem