Policie České republiky  

Přejdi na

Pomáhat a chránit


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze English Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 
Jihomoravský kraj název

Policie České republiky – KŘP Jihomoravského kraje

Tragické nehody s chodci

KRAJ: Pomůžete nám zvrátit negativní trend? 

Od začátku roku už jihomoravští policisté evidují 5 tragických nehod, při kterých zemřeli chodci. Při dalších 24 utrpěli zranění. Celkem evidujeme 28 dopravních nehod s účastí chodců. Ne vždy se dá jednoznačně určit viník, většině nehod ale jde správným chováním předejít, či alespoň podstatně zmírnit jejich následky. Chybují jak řidiči vozidel, tak samotní chodci. Následky na zdraví si z pochopitelných důvodů odnáší především oni. Policisté se této prioritě v oblasti dopravních nehod věnují jak v oblasti represe, tak v oblasti prevence. Pravidla jsou notoricky známá, zarážející ale je, kolik porušení při bezpečnostních akcích policisté odhalí.

Chodec by měl dodržovat zejména tato pravidla:

  • Za snížené viditelnosti být označen řádně umístěným reflexním prvkem (minimálně páskou) mimo obec, z preventivních důvodů doporučujeme totéž opatření i v obci.
  • Přecházet komunikaci optimálně na přechodu pro chodce, pokud v místě není tak kolmo k její ose.
  • Na přechod vstoupit až když auto zastaví, rozhodně ne bez očního kontaktu s řidičem.
  • Přednost na „zebře“ se nevynucuje, pozor na vozidla, která nemusí chodcům umožnit přejít vozovku (s právem přednosti v jízdě, tramvaje).
  • Chodec nesmí vstupovat na přechod pro chodce nebo na vozovku bezprostředně před blížícím se vozidlem. Chodec musí dát přednost tramvaji.
  • Před vstupem na vozovku se chodec musí přesvědčit, zdali může vozovku přejít, aniž by ohrozil sebe i ostatní účastníky provozu na pozemních komunikacích. Chodec smí přecházet vozovku, jen pokud s ohledem na vzdálenost a rychlost jízdy přijíždějících vozidel nedonutí jejich řidiče k náhlé změně směru nebo rychlosti jízdy. (mimo přechod)
  • V provozu na pozemních komunikacích neužívat sluchátka, která vyřadí jeden důležitý smyslový orgán.

Řidič by zejména měl:

  • Neohrozit nebo neomezit chodce, který přechází pozemní komunikaci po přechodu pro chodce nebo který zjevně hodlá přecházet pozemní komunikaci po přechodu pro chodce, v případě potřeby je řidič povinen i zastavit vozidlo před přechodem pro chodce;
  • Snížit rychlost jízdy nebo zastavit vozidlo před přechodem pro chodce, sníží-li rychlost jízdy nebo zastaví-li vozidlo před přechodem pro chodce i řidiči ostatních vozidel jedoucích stejným směrem.
  • Nepředjíždět na přechodu pro chodce nebo bezprostředně před ním, neotáčet se tam, necouvat.

Nejdůležitější pro oba účastníky je to, aby vždy počítali s chybou druhých. Samozřejmostí by mělo být chovat se maximálně ohleduplně.

mjr. Pavel Šváb, 29.01.2020

Poslední tragické nehody s chodci:

29.12. 2020

Brněnští dopravní policisté vyjížděli k nahlášenému střetu auta s chodcem. Starší muž bohužel zemřel přímo na místě dopravní nehody. Devatenáctiletý mladík za volantem šedého BMW 530 před jízdou nepožil ani alkohol, ani návykové látky. Příčiny nehody jsou i nadále v šetření. Policistům by mohli pomoci svědci, kteří si všimli pohybu muže s bílým psem v okolí staré nemocnice v Jihlavské ulici. Uvítáme rovněž kamerové záznamy z období těsně před dopravní nehodou.

6.1. 2020

V obci Svatobořice-Mistřín přecházela chodkyně komunikaci mimo přechod, aniž by se přesvědčila, že může bezpečně přejít. Vstoupila tak do jízdní dráhy řidičce osobního auta a došlo ke střetu. Na místě nehody byla s chodkyní i řidičkou provedena dechová zkouška na přítomnost alkoholu s negativním výsledkem. Chodkyně později v nemocnici zemřela.

16.1.2020

Na silnici první třídy I/55 u obce Hrušky se v osmnáct hodin stala vážná dopravní nehoda. Na komunikaci došlo ke střetu Škody Octavia a chodkyně. Žena přecházející rušnou komunikaci bez reflexních prvků na neosvětleném místě (vyústění polní cesty), utrpěla při nehodě zranění neslučitelná se životem a zemřela.

17.1. 2020

V areálu firmy v Jedovnické ulici došlo ke střetu vysokozdvižného vozíku a chodkyně, která zraněním na místě podlehla. Řidič nebyl pod vlivem návykových látek. Míra zavinění se šetří, jisté je, že oběť nevyužila vyznačený přechod pro chodce, který se nacházel ve vzdálenosti kratší než 50 m.

23.1. 2020

Řidič nákladního vozidla při neopatrné manipulaci s vozem způsobil jeho rozjetí. Vlastní auto ho bokem přimáčklo ke zdi. Pomoci už mu nedokázali ani přivolaní záchranáři.

27.1. 2020

Před šestou hodinou ranní došlo v brněnské ulici Kaštanova k tragické dopravní nehodě. Šofér nákladního vozidla srazil na přechodu pro chodce osmasedmdesátiletého seniora, kterému se bohužel střet s autem stal osudným. Orientační zkoušky na místě vyloučily, že by šofér před jízdou užil nějakou návykovou látku či alkohol. U chodce jsme našli reflexní pásku na tašce. Přesná příčina nehody a samotná míra zavinění jednotlivých účastníků bude předmětem dalšího šetření brněnských dopravních policistů. 

vytisknout  e-mailem