Tiskoví mluvčí Policie České republiky
Zveřejnění podle § 5 odst. 3 zákona č. 106/1999 Sb.
Žadatelka se domáhala následujících informací:
„1) Kolik má policie tiskových mluvčích?
2) Kolik mluvčích má každé krajské ředitelství?
3) V jakých hodnostech jsou (rozdělení dle krajů)?
4) Jakou policejní praxi mají (datum nástupu k policii + ustanovení do funkce)?
5) Kde absolvovali Základní odbornou přípravu? “
Policie České republiky informovala žadatelku, že podle pokynu policejního prezidenta č. 94/2017, o poskytování informací veřejnosti prostřednictvím sdělovacích prostředků, oprávnění k poskytování informací se vztahuje na policejního prezidenta, náměstky policejního prezidenta, ředitele kanceláře policejního prezidenta, pracovníky zařazené na pracovišti tisku a prevence (nyní odbor komunikace a vnějších vztahů) Policejního prezidia České republiky, ředitele ředitelství služby pořádkové policie, ředitelství služby dopravní policie, ředitelství služby pro zbraně a bezpečnostní materiál, úřadu služby kriminální policie a vyšetřování a ředitelství pro podporu výkonu služby Policejního prezidia České republiky, vedoucí odboru vnitřní kontroly a odboru personálního Policejního prezidia České republiky, ředitele krajských ředitelství policie a útvarů policie zřízených v rámci krajských ředitelství policie, pracovníky pracovišť tisku a prevence krajských ředitelství policie, ředitele útvarů policie s celostátní působností a pracovníky pracovišť tisku a prevence útvarů policie s celostátní působností. Výše uvedení vedoucí pracovníci mohou v rámci své působnosti k poskytování informací pověřit další pracovníky, kteří spadají do jejich podřízenosti.
Nařízení vlády č. 104/2005 Sb., kterým se stanoví katalog činností v bezpečnostních sborech, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „nařízení vlády č. 104/2005 Sb.“), příloha 2.3.1, zařazuje:
a) komplexní zajišťování informačních, publicistických a tiskových vztahů Policie České republiky k veřejnosti a hromadným sdělovacím prostředkům (tiskový mluvčí) do 6. tarifní třídy,
b) zajišťování informačních, publicistických a tiskových vztahů Policie České republiky k veřejnosti a hromadným sdělovacím prostředkům ve věcech zpravidla širokého významu včetně publicistické činnosti a vystupování v hromadných sdělovacích prostředcích (tiskový mluvčí) do 7 tarifní třídy,
c) zajišťování informačních, publicistických a tiskových vztahů na Policejním prezidiu České republiky v zásadních věcech s celostátním nebo mezinárodním dosahem ve vztahu k veřejnosti, cizozemským orgánům, hromadným sdělovacím prostředkům apod. (tiskový mluvčí) do 8. tarifní třídy a
d) tvorbu koncepce mediální politiky a mediálních strategií Policejního prezidia České republiky, utváření rozsáhlé komunikační soustavy a koordinace jejího začleňování do jednotného resortního nebo multiresortního systému do 9. tarifní třídy.
Příslušníci Policie České republiky zařazení na služebních místech s výše uvedeným popisem činnosti podle nařízení vlády č. 104/2005 Sb., příloha 2.3.1, nezajišťují ovšem pouze mediální komunikaci, nýbrž kromě ní také působení Policie České republiky v oblasti prevence kriminality a dopravní nehodovosti, prezentaci Policie České republiky v prostředí internetu, prezentaci Policie České republiky mimo hromadné sdělovací prostředky, svobodný přístup k informacím v podmínkách Policie České republiky, pátrání prostřednictvím hromadných sdělovacích prostředků, interní komunikaci uvnitř Policie České republiky a další související činnosti. Jejich početní stavy v požadované struktuře jsou obsaženy v následující tabulce.
Informace požadované v bodech č. 1), 2) a 3) předmětné žádosti platné k datu 1. října 2019.
Útvar Policie České republiky |
nprap. |
por. |
kpt. |
mjr. |
pplk. |
plk. |
Celkem |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KŘP Středočeského kraje |
4 |
14 |
18 |
||||
KŘP Jihočeského kraje |
8 |
8 |
|||||
KŘP Plzeňského kraje |
3 |
6 |
9 |
||||
KŘP Ústeckého kraje |
2 |
6 |
8 |
||||
KŘP Královéhradeckého kraje |
2 |
5 |
7 |
||||
KŘP Jihomoravského kraje |
5 |
7 |
12 |
||||
KŘP Moravskoslezského kraje |
4 |
9 |
1 |
14 |
|||
KŘP hlavního města Prahy |
6 |
3 |
1 |
10 |
|||
KŘP Karlovarského kraje |
3 |
1 |
1 |
5 |
|||
KŘP Libereckého kraje |
1 |
3 |
4 |
||||
KŘP Pardubického kraje |
7 |
7 |
|||||
KŘP kraje Vysočina |
4 |
2 |
6 |
||||
KŘP Zlínského kraje |
3 |
5 |
8 |
||||
KŘP Olomouckého kraje |
9 |
9 |
|||||
Policejní prezidium ČR |
10 |
1 |
3 |
14 |
|||
Celkem |
37 |
85 |
11 |
2 |
1 |
3 |
139 |
Ve vztahu k bodu č. 4) žádosti povinný subjekt shledal, že požadované informace nelze v databázi provozované odborem personálním Policejního prezidia České republiky vyhledat strojově, nýbrž je nutno zjistit je individuálně ke každému příslušníku Policie České republiky zařazenému na služebním místě s výše uvedeným popisem činnosti podle nařízení vlády č. 104/2005 Sb., příloha 2.3.1, zvlášť. Rozsah práce nezbytný k vyřízení předmětné žádosti o informace v tomto bodě posoudil jako mimořádně rozsáhlé vyhledávání informací a oznámil žadatelce, že za poskytnutí informací, jichž se domáhá v bodě č. 4) své žádosti, požaduje úhradu.
Ve vztahu k bodu č. 5) žádosti povinný subjekt shledal, že požadované informace nelze zjistit z databáze provozované odborem personálním Policejního prezidia České republiky, protože v ní nejsou obsaženy, nýbrž je nutno je vyhledat individuálně v personálních spisech všech příslušníků Policie České republiky zařazených na služebním místě s výše uvedeným popisem činnosti podle nařízení vlády č. 104/2005 Sb., příloha 2.3.1. Rozsah práce nezbytný k vyřízení předmětné žádosti o informace v tomto bodě posoudil jako mimořádně rozsáhlé vyhledávání informací a oznámil žadatelce, že za poskytnutí informací, jichž se domáhá v bodě č. 5) své žádosti, požaduje úhradu.
Žadatelka žádnou z požadovaných úhrad nezaplatila, a povinný subjekt proto předmětnou žádost o informace v jejích bodech č. 4) a č. 5) odložil.
PhDr. Jiří Vokuš, 24. ledna 2020