Policie České republiky  

Přejdi na

Naším cílem je Vaše bezpečí


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze English Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 

Technická silniční kontrola

Zveřejnění podle § 5 odst. 3 zákona č. 106/1999 Sb. 

Žadatel se domáhal následujících informací:

„1) Jakým způsobem je upravena stránka odborné způsobilosti policistů k provádění Technické silniční kontroly?

2) Jsou policisté při provádění Technické silniční kontroly vázáni Metodou kontroly stanovenou pro jednotlivé podskupiny kontrolních úkonů Přílohou č. 1 k vyhlášce č. 82/2012 Sb., případně jiný závazným předpisem?

3) Disponují policisté oprávnění k provádění Technické silniční kontroly zařízením či technickým prostředkem pro

a) měření hloubky dezénu pneumatik,

b) měření hlučnosti vozidla,

a pokud nikoli, z jakého důvodu a je aktuálně plánovaná nějaká změna tohoto stavu?

4) Je nějak (a případně jak konkrétně) upraven způsob, jakým má policista postupovat, nelze-li účelu Technické silniční kontroly dosáhnout použitím prostředků nebo zařízení, které má policista k dispozici v místě kontroly, a jsou-li důvodné pochybnosti o technické způsobilosti vozidla, jmenovitě v případech:

a) kontroly výkonu motocyklu s dodatečně sníženým výkonem (pro splnění výkonového omezení podskupin skupiny „A“)

b) měření hloubky dezénu pneumatik, nedisponují-li zařízením či technickým prostředkem pro měření hloubky dezénu pneumatik,

c) měření hlučnosti vozidla, nedisponují-li zařízením či technickým prostředkem pro měření hlučnosti vozidla?“

Policie České republiky poskytla žadateli následující informace:

Ad 1)

Kontrolu technického stavu vozidla upravuje interní akt řízení Policie České republiky, konkrétně pokyn ředitele ředitelství služby dopravní policie č. 8/2019, kterým se upravuje postup při dohledu na bezpečnost a plynulost provozu na pozemních komunikacích. Článek  24, odstavec 3 tohoto interního aktu řízení stanoví:

Technická silniční kontrola (TSK) se provádí jako cílená speciální kontrola technického stavu podle právního předpisu34). Rozsah a způsob provedení TSK stanoví právní předpis35). TSK jsou oprávnění provádět pouze proškolení policisté služby dopravní policie po absolvování kvalifikačního nebo specializačního kurzu, nebo školení a dále policisté mající pro tuto činnost potřebnou praxi a zkušenosti.“

_____________________________          

34) § 6a zákona č. 361/2000 Sb.

35) Vyhláška č. 82/2012 Sb.

Ad 2)

Policisté služby dopravní policie postupují podle vyhlášky č. 82/2012 Sb., o provádění kontrol technického stavu vozidel a jízdních souprav v provozu na pozemních komunikacích (vyhláška o technických silničních kontrolách), ve znění pozdějších předpisů, v souladu s ustanovením čl. 2 tohoto právního předpisu. Vzhledem k omezeným technickým možnostem provádějí kontrolu pouze v těch skupinách kontrolních úkonů uvedených v příloze č. 1 uvedeného právního předpisu, k jejichž provedení mají technické prostředky. Vzhledem k tomu, že nejsou vybaveni například k provedení kontroly poměru brzdných účinků, vůlí v uložení náprav či čepů řízení atd., provádějí především vizuální kontrolu a postupují přitom shodně jako technici stanic technické kontroly.

Ad 3)

a) Policisté služby dopravní policie provádějící kontrolu technického stavu vozidel disponují zařízením k měření hloubky dezénu pneumatik. Opotřebení pneumatik lze dále prokázat indikátory pneumatik TWI, které jsou umístěny v hlavních dezénových drážkách.

b) Policisté služby dopravní policie provádějící kontrolu technického stavu vozidel nedisponují zařízením k určení překročení limitů emisí hluku. O pořízení těchto zařízení se aktuálně neuvažuje, neboť policista může posoudit hlučnost nejprve subjektivně a následně může provést kontrolu hlučnosti ve stanici technické kontroly. Pokud vozidlo překračuje limity hlučnosti, ve většině případů bývá důvodem závada ve výfukovém systému (např. upadlý tlumič výfuku nebo demontované přepážky výfuku) nebo instalace nehomologované části výfukového systému. Obě tyto závady jsou klasifikovány jako závady technického stavu, které jsou důvodem k omezení nebo odnětí technické způsobilosti vozidla.  

Ad 4)

Nemá-li policista služby dopravní policie při provádění technické silniční kontroly na místě k dispozici zařízení, kterým by mohl prokázat porušení právní normy, a jsou-li důvodné pochybnosti o technické způsobilosti vozidla, ve všech uvedených případech lze provést technickou prohlídku ve stanici technické kontroly, jejíž výsledek je zaznamenán v závazném protokolu.  

PhDr. Jiří Vokuš, 3. prosince 2019

vytisknout  e-mailem