Policie České republiky  

Přejdi na

Naším cílem je Vaše bezpečí


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze English Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 
Plzeňský kraj název

Policie České republiky – KŘP Plzeňského kraje

Rychlost a spěch na silnici

To se nevyplácí 

V dnešní době je bohužel většina lidí neustále ve spěchu. Chtějí si zařídit pokud možno co nejvíce věcí a dost často nemyslí na to, co by se mohlo při přemísťování autem z místa na místo stát, pokud nebudou dbát zvýšené opatrnosti na silnici. Samozřejmě v současné době technického pokroku jsou vozidla vyráběna pomocí vyspělých technologií, které umožňují překonávání současných limitů, ať už v rychlosti, bezpečí, vybavenosti či designu. Je tedy stále snadnější a lehčí přišlápnout nohu na plynu a zrychlit jízdu vozidla bez větší námahy. V takovém vozidle velkou rychlost ani nezaregistrujete a rychlá jízda může ve vás mylně navodit představu, že je bezpečná. Každý řidič odpovídá za rychlost a styl své jízdy a musí bezpečně ovládat svoje vozidlo, aby svým jednáním neohrozil sebe, spolujezdce ve vozidle nebo ostatní účastníky silničního provozu. Pro bezpečnou jízdu na komunikaci je nutné dodržovat předepsanou rychlost, ale také zohlednit různé situace, které by nás měli přimět jet přiměřenou rychlostí. Ta závisí na mnoha okolnostech, stavu silnice, hustotě provozu, viditelnosti, počasí, osobní kondici řidiče a mnoha dalších faktorech. Pravidla provozu na pozemních komunikacích nám sice předepisují maximální povolenou rychlost v obci a mimo ni, ale v určitých situacích nám přiměřená rychlost do jisté míry zaručuje bezpečnou jízdu.
Při snížené viditelnosti za deště, mlhy nebo mlžného oparu je rozhodující volba řidiče sundat nohu z plynu a zpomalit tak, aby vždy mohl bezpečně zastavit vozidlo na vzdálenost, na kterou má rozhled. Pomocným ukazatelem mohou být směrové sloupky, které jsou rozmístěny po cca 50 m. Za špatného počasí je nutné, aby byly zapnuty světla do mlhy, protože se tím výrazně zvyšuje bezpečnost na silnici. Je potřeba při takovémto nevlídném počasí počítat s pomalejší reakcí při brzdění. Brzdná dráha je tvořena dvěma faktory a to reakční dráhou a vlastní brzdnou dráhou. Reakční dráha je dráha, kterou řidič ujede od okamžiku, kdy rozpozná kritickou situaci, zpracuje ji a začne brzdit. Většinou tato reakce trvá jednu vteřinu. Po tuto dobu ale vozidlo jede dále stejnou rychlostí, např. při 90 km/hod je reakční dráha zhruba 25m. Teprve následně jsou zapojeny brzdy. Brzdná dráha se odvíjí od dané rychlosti, ale jsou tam i další vnější faktory. Dnes už je mnoho řidičů informováno a seznámeno s tím, že se délka brzdné dráhy s vyšší rychlostí prodlužuje. Další významný faktor, který ovlivňuje bezpečnou jízdu na silnici, je dodržování vzdálenosti mezi vozidly. Právě při vyšších rychlostech je dodržování vzdálenosti od vpředu jedoucího vozidla životně důležité. Tento odstup úzce souvisí především s rychlostí vozidla, povětrnostních podmínkách, stavu vozovky a kondici řidiče. Správná vzdálenost mezi vozidly by měla být polovinou rychlosti v metrech, tzn. při rychlosti 100 km/hod je adekvátní odstup 50 m.
 
Řidiči! Buďte obezřetní a dbejte na ochranu sebe i ostatních účastníků silničního provozu.
 
Čerpáno z materiálů Ministerstva dopravy a spojů, BESIP
 
 

vytisknout  e-mailem