Policie České republiky  

Přejdi na

Naším cílem je Vaše bezpečí


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze English Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 

Reakce Policie ČR na reportáž odvysílanou FTV Prima

Nová policejní vozidla jsou zcela v souladu s veškerými předpisy. 

V sobotu 26. 12. 2015 byla v hlavní zpravodajské relaci stanice FTV Prima odvysílána reportáž na téma nových policejních vozidel v civilním provedení typu Škoda Octavia. V reportáži zazněla celá řada nepřesností, které tímto Policie České republiky uvádí na pravou míru.

V úvodu je potřeba zdůraznit, že nikdo z reportérů FTV Prima se oficiálního představení vozidel ani jejich prezentace zástupcům médií nezúčastnil, a to ani přes pozvání, které bylo redakci adresováno. Vozidla tak v reportáži hodnotili lidé, kteří se s nimi nikdy nesetkali.

Policie ČR zastává názor, že v reportáži citovanou pasáž zákona č. 56/2001 Sb. o technických podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích a prováděcí vyhlášky Ministerstva dopravy ČR č. 341/2014 Sb. je potřeba brát jako celek, nikoliv z kontextu vytrhnout pouze určitou pasáž. Vyhláška výslovně připouští umístění zvláštního výstražného zařízení modré barvy na nejvyšším místě karoserie nebo co nejblíže nejvyššímu místu. Umístění zvláštních výstražných světel modré barvy k horní hraně oken je tedy zcela v souladu s příslušnou vyhláškou.

Autor reportáže dále rozporoval údajnou nemožnost vidět zvláštní výstražné zařízení modré barvy z 360 stupňů okolo vozidla. Jak vyplývá z citované vyhlášky č. 341/2014 Sb. musí být zvláštní výstražná světelná zařízení umístěna na vozidle tak, aby vždy nejméně jedno bylo přímo viditelné z kteréhokoliv místa na vodorovné rovině 1 metr nad vozovkou, vzdáleného 20 m od tohoto světelného zdroje. Právě proto, aby byla tato podmínka splněna a vozidla odpovídala zákonem stanoveným podmínkám, je zvláštní výstražné světlo modré barvy rozloženo do několika částí. A to vpředu, vzadu a z boků vozidla, vždy co nejblíže nejvyššímu místu karoserie tak, aby byla zajištěna viditelnost z 360 stupňů.

Dále jsou v reportáži chybně zaměněna zvláštní výstražná světelná zařízení vyzařující světlo modré barvy na prezentovaných vozidlech za doplňkové zvláštní výstražné svítilny. V souladu s výše uvedenou vyhláškou se doplňkové zvláštní výstražné svítilny nachází pouze ve spodní přední části vozidla a za zadním sklem vozidla. V případě ostatních zvláštních výstražných světel, která jsou umístěna co neblíže nejvyššímu místu, a to přibližně v podélné středové rovině vozidla, se jedná o zvláštní výstražné světelné zařízení jako celek. 

Jako naprosto nesmyslné se jeví nařčení, že vlivem zatmavení zadního okna dochází k neviditelnosti zadní sady zvláštního výstražného světelného zařízení. V případě, že by se autor reportáže prezentace vozů zúčastnil, věděl by, že zadní zatmavovací fólie jsou v oblasti zvláštních výstražných světel modré barvy umístěných u horní hrany zadního okna vyříznuty a jejich viditelnosti tak nic nebrání.

V závěru je potřeba zdůraznit, že Ministerstvo dopravy ČR, které je garantem a gestorem problematiky schvalování technické způsobilosti pro provoz na pozemních komunikacích a stejně tak samotným autorem těchto předpisů, homologovalo a schválilo technickou způsobilost pro provoz na pozemních komunikacích jak pro nový typ zvláštního výstražného světelného zařízení modré barvy, tak pro vozidla samotná. Současně zdůrazňujeme, že celé zařízení splňuje podmínky a je homologováno EZU v souladu s předpisem EHK 65.

Jelikož umístění modrých majáků co nejblíže nejvyššímu místu karoserie, například na kabině pro řidiče a nikoliv až na vyšší zadní nástavbě některých jiných vozidel IZS autoři nekritizují, je tedy možné tuto neobjektivní kritiku chápat jako cílenou a účelovou. Vozidla byla pořízena jako účinný nástroj pro dohled nad bezpečností silničního provozu a k eliminaci toho nejvíce nebezpečného protiprávního jednání řidičů s cílem zvýšení bezpečnosti silničního provozu.

29. prosince 2015
kpt. Bc. Jozef Bocán
tiskový mluvčí, Policejní prezidium ČR

vytisknout  e-mailem