Policie České republiky  

Přejdi na

Služba veřejnosti a prestižní povolání


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze English Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 

Problematika služby dopravní policie

Žadatel se domáhal poskytnutí následujících informací: 

  • „které předpisy (zákony, podzákonné předpisy, interní předpisy,…) upravují průběh silniční kontroly policií a dále žádám o jejich poskytnutí, případně odkaz na ně, jsou-li veřejně dostupné (internet)“,   
  • „které předpisy (zákony, podzákonné předpisy, interní předpisy,…) upravují měření rychlosti vozidel na pozemních komunikacích policií a dále žádám o jejich poskytnutí, případně odkaz na ně, jsou-li veřejně dostupné (internet)“,
  • které předpisy (zákony, podzákonné předpisy, interní předpisy,…) upravují měření alkoholu a jiných návykových látek policií a dále žádám o jejich poskytnutí, případně odkaz na ně, jsou-li veřejně dostupné(internet)


Policie České republiky jako povinný subjekt podle § 2 odst. 1 zákona č. 106/1999 Sb. posoudila žádost a poskytla žadateli následující informace:

I.
Postup policistů při silniční kontrole je stanoven Závazným pokynem policejního prezidenta č. 160 ze dne 4. prosince 2009 v článku 22. Po zastavení vozidla, které musí být dáváno policistou v souladu s § 79 odst. 3 zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů (zákon o silničním provozu), hlídka Policie České republiky pozdraví řidiče vojenským způsobem a současně občanským pozdravem. Vyzve řidiče, aby zastavil chod motoru a případně vystoupil z vozidla. Za snížené viditelnosti řidiče vyzve, aby rozsvítil vnitřní osvětlení kabiny vozidla. Následně hlídka Policie České republiky vyzve řidiče k předložení dokladů ve smyslu § 6 odst. 8 zákona o silničním provozu. Interními akty řízení bylo dále stanoveno, že v rámci základní kontroly u každého kontrolovaného řidiče bude v rámci dohledu nad silničním provozem provedena kontrola, zda není pod vlivem alkoholu. Vykonává-li policista jinou činnost, např. pátrání po osobách, dohled nad veřejným pořádkem, nemusí tuto kontrolu provést. Při řešení dopravních přestupků policista postupuje podle příslušných právních předpisů. Policista oznamuje přestupky nebo podezření ze spáchání přestupků, pokud je nevyřešil domluvou, neprojednal v blokovém řízení nebo neodložil. Policista zaznamená do formuláře oznámení přestupku předepsané údaje. Policista podle okolností umožní přestupci na místě se k přestupku písemně vyjádřit. K oznámení přestupku přiloží důkazní prostředky nezbytné pro pozdější dokazování před správním orgánem, včetně uvedení případných svědků, popřípadě další dokumentaci. Poté oznámení přestupku odešle příslušnému správnímu orgánu k projednání.

II.
Měření rychlosti vozidel na pozemních komunikacích Policií České republiky řeší § 79a zákona o silničním provozu. „Za účelem zvýšení bezpečnosti provozu na pozemních komunikacích je policie a obecní policie oprávněna měřit rychlost vozidel. Obecní policie tuto činnost vykonává výhradně na místech určených policií, přitom postupuje v součinnosti s policií“.
Měřidla rychlosti jsou využívány pro měření rychlosti v rámci kontroly dodržování pravidel silničního provozu s tím, že porušení závazných limitů je sankciováno. Rychlost silničních vozidel je měřena prostřednictvím rychloměrů různých technických principů a typů, jako jsou radary, lidary, úsekové a křižovatkové rychloměry, stabilní či mobilní rychloměry. Tyto rychloměry mají společné zejména to, že pokud jsou výsledky měření s nimi použity s významem uvedeným v § 3 odst. 3 zákona č. 505/1990 Sb., o metrologii ve znění pozdějších předpisů, tedy zvláště stanovení sankcí (pokut apod.), musí být k těmto účelům používány s platným ověřením, protože se jedná o měřidlo druhu, který byl stanoven vyhláškou Ministerstva průmyslu a obchodu č. 345/2002 Sb., kterou se stanoví měřidla k povinnému ověřování a měřidla podléhající schválení typu.

III.
Při kontrole dodržování zákazu požívání alkoholických nápojů u řidičů vozidel, policista vyzve kontrolovaného řidiče v souladu s ustanovením § 5 odst. 1 písm. f) zákona o silničním provozu k podrobení se vyšetření (dle zákona č. 379/2005 Sb., o opatřeních k ochraně před škodami působenými tabákovými výrobky, alkoholem a jinými návykovými látkami a o změně souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů) ke zjištění, zda není ovlivněn alkoholem. Vyšetření policista provádí zpravidla využitím ověřeného analyzátoru alkoholu v dechu (dále je „analyzátor“), přičemž se řídí návodem k obsluze analyzátoru. V případě, že řidič tento způsob vyšetření odmítne, policista jej vyzve, aby se podrobil odbornému lékařskému vyšetření.

Vzhledem k měřícímu principu přístroje (analyzátoru) a zajištění objektivního odborného měření policista při pozitivním výsledku první dechové zkoušky odborné měření po uplynutí 5 minut zopakuje. Vzájemný rozdíl odborného měření nesmí být u hodnot nad 0,24 ‰ větší než 10%. Pokud je rozdíl odborného měření větší než 10%, je odborné měření po uplynutí dalších 5 minut opětovně opakováno. Je-li rozdíl odborných měření v toleranci 10% stanovené Českým metrologickým institutem, jsou splněny podmínky užití ověřeného analyzátoru v souladu s ustanovením § 16 odst. 2 zákona č. 379/2005 Sb. a odborné lékařské vyšetření se neprovádí. Jako důkaz pro správní či trestní řízení tak postačí výsledek odborného měření.

Je-li při počtu tří odborných měření vzájemný rozdíl posledních dvou odborných měření větší než 10% nebo je-li orientační vyšetření provedeno jiným detekčním prostředkem nesplňujícím podmínky ustanovení§ 16 odst. 2 zákona č. 379/2005 Sb. (např. jednorázové detekční prostředky), policista vyzve kontrolovaného řidiče, aby se podrobil odbornému lékařskému vyšetření spojenému s odběrem biologických materiálů.

Při kontrole dodržování zákazu požívání jiných návykových látek než alkoholu (zákon č. 167/1998 Sb., o návykových látkách a o změně některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů) u řidičů vozidel, policista vyzve kontrolovaného řidiče v souladu s ustanovením § 5 odst. 1 písm. g) zákona o silničním provozu k podrobení se vyšetření (dle zákona č. 379/2005 Sb.) ke zjištění, zda není ovlivněn jinou návykovou látkou než alkoholem. Vyšetření policista provádí zpravidla drogovými testy DrugWipe, přičemž se řídí návodem k obsluze drogového testu. V případě, že řidič tento způsob vyšetření odmítne, policista jej vyzve, aby se podrobil odbornému lékařskému vyšetření.

Odmítne-li se řidič podrobit na výzvu policisty odbornému lékařskému vyšetření, dopouští se přestupku dle ustanovení § 125c odst. 1 písm. d) zákona po silničním provozu, cituji „Fyzická osoba se dopustí přestupku tím, že v provozu na pozemních komunikacích se přes výzvu podle § 5 odst. 1 písm. f) a g) odmítne podrobit vyšetření, zda při řízení vozidla nebo jízdě na zvířeti nebyla ovlivněna alkoholem nebo jinou návykovou látkou“. Za tento přestupek mu hrozí pokuta ve správním řízení od 25000,- do 50000,- Kč a zákaz činnosti od jednoho roku do dvou let.
Pokynem ředitele ředitelství služby dopravní policie Policejního prezidia číslo 4 ze dne 29. září 2015, kterým se upravuje postup na úseku bezpečnosti a plynulosti silničního provozu, bylo nařízeno, že při každé základní kontrole řidiče hlídka zjišťuje zejména, zda řidič před nebo během jízdy nepožil alkoholické nápoje nebo jiné návykové látky. Vykonává-li policista jinou činnost, např. pátrání po osobách, dohled nad veřejným pořádkem, nemusí tuto kontrolu provést.

Výše uvedené obecně závazné právní předpisy jsou zveřejněny ve Sbírce zákonů na internetových stránkách ministerstva vnitra www.mvcr.cz. Zmiňované interní akty řízení Vám zasíláme v příloze.


pplk. JUDr. Lucie Žárská, 15.1.2016

 

vytisknout  e-mailem