Policie České republiky  

Přejdi na

Pomáhat a chránit


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze English Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 
Pardubický kraj - název

Policie České republiky – KŘP Pardubického kraje

Přezutí na letní pneu

KRAJ - Nepodceňujte přezutí kol. 

S posledním březnovým dnem skončí motoristům v ČR povinnost mít vozidla obutá za sněhu a ledu do zimních pneumatik. To ale neznamená, že ideální je přezout ihned v prvních dubnových dnech.

Podle základní poučky stačí sledovat venkovní teplotu a auto přezout, když se teplota láme přes 7 °C. Když se tedy začne na jaře oteplovat, tak přezout na letní. Při vyšších teplotách než 7 °C totiž zimní pneumatiky ztrácí své kladné vlastnosti.

Řidičům, kteří jezdí do práce brzo ráno a vracejí se až večer, doporučujeme ponechat na vozidle zimní pneumatiky ještě nějaký čas. Ráno se totiž mohou na silnicích vyskytnout zmrazky. Naopak řidiči, kteří vozidlo používají v odpoledních hodinách, kdy je vozovka vyhřátá, nemusí na nic čekat. Řidičům na horách se také vyplatí výměnu pneumatik neuspěchat.

„Dojíždění“ zimních pneumatik!!!

Jakmile u zimních pneumatik není hloubka dezénu 4 milimetry, nelze tyto pneumatiky v zimě používat. Proč je ale hned vyhodit, když pro zbývající část roku je požadována hloubka dezénu 1,6 milimetru? Takzvané dojíždění zimních plášťů protizákonné není. Letní teploty však pneumatikám nesvědčí. Brzdná dráha na suchu i mokru se u zimních pneumatik prodlužuje a při vysokých dálničních rychlostech v parnu navíc hrozí, že zimní pneumatika extrémní tepelnou zátěž nevydrží.

Na co si dát ještě pozor?

- Stáří pneumatik. Zde hraje významnou roli jejich skladování. Stárnoucí směs puchří a už není tak poddajná jako kdysi. Někteří odborníci uvádějí, že hraniční stáří pneumatiky je cca 8 let při dobrém skladování a samozřejmě v návaznosti s najetými kilometry.

- Mechanické poškození. V některých případech lze při defektu (např. vražený hřebík) pneumatiku zalepit. Není však možné opravovat pneumatiku opakovaně, pokud jsou místa příliš blízko u sebe, nebo opravovat starou pneumatiku, která už je příliš tvrdá.

- Výměna obou gum na nápravě. Pokud je potřeba vyměnit jednu pneumatiku, je nejlepší rovnou vyměnit obě na konkrétní nápravě. Pokud je druhá pneumatika téměř nová, není to samozřejmě nutné, ale pokud má za sebou už celou sezónu nebo i více, je lepší vyměnit obě, ať máte na obou stranách stejný vzorek a pneumatiky mají stejné vlastnosti.

- Vyvážení pneumatik. Nesprávně vyvážené kolo způsobuje nepříjemné vibrace, které jsou patrné při různých rychlostech. Pokud si kola přezouváte sami, je dobré si je nechat nejprve vyvážit. Správné vyvážení přináší jízdě lepší komfort a prodlužuje životnost pneumatik.

- Správné nahuštění pneumatik. Máte-li pneumatiky nahuštěné špatně, dochází k rychlejšímu opotřebení pneumatiky, ale také k vyšší spotřebě. Samotná jízda také nebude komfortní. Údaje k nahuštění lze najít v uživatelské příručce či na internetu. Mnohdy se nacházejí například na dveřích řidiče, karoserii vozidla nebo vnitřní straně krytu palivové nádrže.

Přezutí kol nepodceňujte a obraťte se na odborníky. Nezapomeňte, že pneumatiky jsou to jediné, co vás drží na silnici. Při vyhýbání, brždění či jiných krizových situací budete každou vlastnost pneumatik potřebovat.

25. březen 2021
kpt. Mgr. Jiří Tesař
koordinátor prevence

vytisknout  e-mailem