Policie České republiky  

Přejdi na

Pomáhat a chránit


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze English Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 

Překážka provozu na dálnici

Zveřejnění podle ustanovení § 5 odst. 3 zákona č. 106/1999 Sb. 

Žadatel se domáhal:

„poskytnutí dopisu, který policejní prezident dne 20. května 2020 zaslal ministru dopravy. V tomto dopisu vyjádřil snázor za možnou změnu zákona, která by se týkala odtahování automobilů na dálnicích a na možná rizika, která z této změny mohou vyplynout.“

Policie České republiky identifikovala v požadovaném dokumentu dopis policejního prezidenta brig. gen. Mgr. Jana Švejdara z 22. května 2020 adresovaný ministru dopravy panu doc. Ing. Karlu Havlíčkovi, Ph.D., MBA, týkající se návrhu poslance Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky pana Ing. Josefa Kotta na změnu ustanovení § 45 zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů (zákon o silničním provozu), ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon č. 361/2000 Sb.“) a poskytla tento dokument žadateli.

Mimo režim zákona č. 106/1999 Sb. Policie České republiky uvedla, že navrhovaná změna ustanovení § 45 zákona č. 361/2000 Sb. nepřipouští žádnou jinou variantu odstranění vozidla, které tvoří překážku provozu na dálnici, než zajištění odstranění takové překážky vlastníkem dálnice, zatímco v současné době si řidič může odstranění překážky (tj. odtah vozidla) zajistit sám. Navrhovaná změna by neumožnila řidiči využít odtah, který má hrazený pojišťovnou v rámci asistenčních služeb.

Navrhovaná novela ustanovení § 45 zákona č. 361/2000 Sb. by měla zajistit rychlé odstranění překážejícího vozidla z tělesa dálnice. Policie České republiky však už v současné době řeší případy, kdy odtah vyžádaný po vlastníkovi dálnice není neprodleně proveden a místo odstranění překážejícího vozidla je překážka jen označena světelnou šipkou. Důvodem je mimo jiné nedostatečný počet odtahových služeb nasmlouvaných Ředitelstvím silnici a dálnic České republiky (dále jen „ŘSD ČR“) a také nedostatečná kapacita odstavných ploch, kam by měla být odtažená vozidla umísťována.

Prioritou Policie České republiky je co nejrychlejší obnovení plynulosti silničního provozu, neboť jakákoliv překážka jeho plynulosti může být nejen příčinou možných kongescí dopravy v daném místě a čase, ale také příčinou vzniku následných mimořádných událostí v důsledku sekundárních dopravních excesů, které překážka vyvolala.

Aktuálně není známo, zda ŘSD ČR má zajištěné odtahy prostřednictvím smluvních partnerů na všech úsecích dálnic, a jak by mělo být provedeno odstranění překážejícího vozidla na těch úsecích dálnic, kde případně odtahy prostřednictvím smluvních partnerů zajištěny nejsou. Ani na těch úsecích dálnic, kde ŘSD ČR má zajištěné odtahy prostřednictvím smluvních partnerů, tito partneři nedisponují takovou kapacitou, případně takovou dojezdovou vzdáleností jako stávající systém provozovaný plošně po celém území České republiky na základě funkčního a dlouhodobě (od roku 2009) osvědčeného zajišťování odtahů vozidel prostřednictvím Nehodového centra pojišťoven.

Z „Memoranda o spolupráci při předávání informací o nahlášených dopravních nehodách a poruchách vozidel a systému odstraňování překážek provozu na pozemních komunikacích tvořených nepojízdným vozidlem“, uzavřeného mezi Policejním prezidiem České republiky a Českou kanceláří pojistitelů v září 2009, vyplývá Nehodovému centru pojišťoven povinnost zajistit dojezd odtahového nebo vyprošťovacího vozidla na místo dopravní nehody nebo poruchy v co nejkratší době, nejpozději však do 40 minut od převzetí úplné informace o potřebě odstranit překážející vozidlo z pozemní komunikace.

PhDr. Jiří Vokuš, 1. září 2020

vytisknout  e-mailem