Policie České republiky  

Přejdi na

Naším cílem je Vaše bezpečí


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze English Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 
Moravskoslezský kraj název

Policie České republiky – KŘP Moravskoslezského kraje

Pozor na rychlost za volantem!

MS kraj – policisté varují před nedodržováním rychlosti na pozemních komunikacích 

Mnoho lidí stráví poměrnou část svého dne za volantem. Pokaždé, když usedáme takto za volant svých vozů, měli bychom si uvědomovat naší zodpovědnost nejen vůči vlastní osobě a spolujezdcům, ale také k dalším účastníkům silničního provozu, a proto ke své jízdě přistupovat zodpovědně.
Jednou z hlavních příčin dopravních nehod jsou ty, které byly způsobeny nedodržením rychlostního limitů na pozemní komunikaci. „Nejtragičtějšími příčinami nehod řidičů motorových vozidel v roce 2020 bylo nepřizpůsobení rychlosti dopravně technickému stavu vozovky (77 usmrcených, tj. 18,5 % usmrcených osob při nehodách zaviněných řidiči motorového vozidla)…“ Bližší podrobnosti o nehodovosti v roce 2020 naleznete zde
 

Nehody zapříčiněné nepřiměřenou jízdnou mají obdobný “scénář“ V obci Hrádek na sil. I/11 u propustku č.11-183b došlo dle vyjádření účastníků k dopravní nehodě tak, že řidič jedoucí s nákladním vozidlem MERCEDES Benz Actros s připojeným návěsem SPITZER ve směru do Třince nepřizpůsobil rychlost jízdy vozidla zejména svým schopnostem, vlastnostem vozidla a jeho nákladu, dopravně technickému stavu pozemní komunikace (kluzký povrch vozovky pokrytý vrstvou rozbředlého sněhu) a povětrnostním podmínkám (husté sněžení), když na přímém úseku vozovky po spatření kolony před ním stojících vozidel přibrzdil, následně uvedl své vozidlo do smyku, při kterém zadní část jeho návěsu přejela do protisměru, kde došlo ke střetu s protijedoucími vozidly. Po tomto střetu bylo vozidlol, odhozeno vpravo na kovové svodidlo, které bylo rovněž poškozeno. Při této události došlo k hmotné škodě na všech zúčastněných vozidlech i na předmětu. Požití alkoholu bylo u všech řidičů vyloučeno na místě provedenou dechovou zkouškou na přístroji DRÄGER. Technická závada, jako příčina dopravní nehody, nebyla na místě ohledáním zjištěna ani uplatněna. Dále při této dopravní nehodě došlo k lehkému zranění řidičky, pro které byla převezena vozidlem RZS do Nemocnice Třinec. Rozsah zranění a případná délka jeho léčení jsou předmětem dalšího šetření. Ke zranění jiných osob nedošlo.“

Abyste se nestali účastníky podobné dopravní nehody, není od věci si neustále připomínat § 18 z.č. 361/2000 Sb., který nám upravuje rychlost vozidel a jejich limity na různých typech pozemních komunikacích:

 (1) Rychlost jízdy musí řidič přizpůsobit zejména svým schopnostem, vlastnostem vozidla a nákladu, předpokládanému stavebnímu a dopravně technickému stavu pozemní komunikace, její kategorii a třídě, povětrnostním podmínkám a jiným okolnostem, které je možno předvídat; smí jet jen takovou rychlostí, aby byl schopen zastavit vozidlo na vzdálenost, na kterou má rozhled.

(2) Řidič nesmí
a) snížit náhle rychlost jízdy nebo náhle zastavit, pokud to nevyžaduje bezpečnost provozu na pozemních komunikacích,
b) omezovat plynulost provozu na pozemních komunikacích, zejména bezdůvodně pomalou jízdou a pomalým předjížděním.
(3) Řidič motorového vozidla o maximální přípustné hmotnosti nepřevyšující 3 500 kg a autobusu smí jet mimo obec rychlostí nejvýše 90 km.h-1; na silnici pro motorová vozidla rychlostí nejvýše 110 km.h-1 a na dálnici rychlostí nejvýše 130 km.h-1. Řidič jiného motorového vozidla smí jet rychlostí nejvýše 80 km.h-1.
(4) V obci smí jet řidič rychlostí nejvýše 50 km.h-1, a jde-li o dálnici nebo silnici pro motorová vozidla, nejvýše 80 km.h-1.
(5) Řidič nesmí překročit nejvyšší povolenou rychlost vozidla, a jde-li o jízdní soupravu, nejvyšší povolenou rychlost žádného z vozidel soupravy.
(6) Místní úpravou provozu na pozemních komunikacích podle § 61 odst. 2 lze nejvyšší dovolenou rychlost podle odstavců 3 a 4 snížit. Jde-li o dálnici nebo silnici pro motorová vozidla bez směrově oddělených jízdních pásů, sníží se nejvyšší dovolená rychlost na nejvýše 90 km.h-1.(7) Místní úpravou provozu na pozemních komunikacích podle § 61 odst. 2 lze nejvyšší dovolenou rychlost podle odstavce 4 zvýšit, maximálně však o 30 km.h-1. Na silnici pro motorová vozidla se směrově oddělenými jízdními pásy lze zvýšit i nejvyšší dovolenou rychlost podle odstavce 3, maximálně však o 20 km.h-1.
(8) Při použití sněhových řetězů na vozidle smí jet řidič rychlostí nejvýše 50 km.h-1.
(9) Nejvyšší dovolená rychlost podle odstavců 3, 4 a 8 a nejvyšší dovolená rychlost stanovená místní nebo přechodnou úpravou provozu na pozemních komunikacích neplatí pro řidiče zpravodajských služeb, Generální inspekce bezpečnostních sborů a stanovených útvarů policie, Vojenské policie a celních orgánů, je-li to nezbytně nutné k plnění úkolů stanovených zvláštním právním předpisem, je však povinen dbát potřebné opatrnosti, aby neohrozil bezpečnost silničního provozu na pozemních komunikacích. Útvary policie stanoví ministr vnitra. Útvary Vojenské policie stanoví ministr obrany. Útvary celních orgánů stanoví ministr financí.

Důležitým faktorem je zachování bezpečné vzdálenosti mezi vozidly, která je upravena  z.č. 361/2000 Sb. v § 19

(1) „Řidič vozidla jedoucí za jiným vozidlem musí ponechat za ním dostatečnou bezpečnostní vzdálenost, aby se mohl vyhnout srážce v případě náhlého snížení rychlosti nebo náhlého zastavení vozidla, které jede před ním.“
 (2) Řidič motorového vozidla o maximální přípustné hmotnosti převyšující 3 500 kg, jízdní soupravy, jejíž celková délka přesahuje 10 m, a zvláštního vozidlamusí mimo obec zachovávat za vozidlem jedoucím před ním takovou vzdálenost, aby se předjíždějící vozidlo mohlo před něj bezpečně zařadit; to neplatí, připravuje-li se k předjíždění, při předjíždění a při souběžné jízdě.
(3)  Řidič, který nehodlá nebo nemůže projet podél tramvaje vpravo, musí za ní jet v takové vzdálenosti, aby umožnil projetí podél tramvaje ostatním řidičům.

V případě, že řidič motorového vozidla nedodrží předepsanou rychlost v daném úseku pozemní komunikace, vystavuje se možným právním následkům, které z překročení rychlosti vyplývají.

V § 125c, z.č. 361/2000 Sb., jsou definovány všechny tyto přestupky. Jsou rozlišovány čtyři typy překročení rychlosti (malé, střední, velké a vysoké) a také to, kde se přestupek stal. Zda v obci, nebo mimo obec.

Malé překročení rychlosti:
Překročení rychlosti v obci do 5 km/h nebo mimo obec do 10 km/h
Počet trestných bodů: 0
Bloková pokuta: do 1000 Kč
Pokuta ve správním řízení: 1500 až 2500 Kč
Zákaz činnosti: ne

Střední překročení rychlosti
Překročení rychlosti v obci do 20 km/h nebo mimo obec do 30 km/h
Počet trestných bodů: 2
Bloková pokuta: do 1000 Kč
Pokuta ve správním řízení: 1500 až 2500 Kč
Zákaz činnosti: ne

Vyšší překročení rychlosti
Překročení rychlosti v obci o 20 km/h a více nebo mimo obec o 30 km/h a více
Počet trestných bodů: 3
Bloková pokuta: do 2500 Kč
Pokuta ve správním řízení: 2500 až 5000 Kč
Zákaz činnosti: 1 až 6 měsíců, spáchá li řidič přestupek 2x nebo vícekrát během následujících 12 měsíců

Vysoké překročení rychlosti
Překročení rychlosti v obci o 40 km/h a více nebo mimo obec o 50 km/h a více
Počet trestných bodů: 5
Bloková pokuta: nelze (projednává se ve správním řízení)
Pokuta ve správním řízení: 5000 až 10 000 Kč
Zákaz činnosti: 6 až 12 měsíců

Stačí opravdu malé pochybení k tomu, aby se Váš život obrátil vzhůru nohama jen proto, že jste nerespektovali dopravní předpisy. Sundejte nohu z plynu, když pospícháte. Raději se omluvte za zpoždění pro dopravní komplikace a vraťte se v pořádku a bezpečně domů!

Krajské ředitelství policie Moravskoslezského kraje
nprap. Lucie Galiová
vrchní inspektor oddělení prevence
1. února 2020

Odkazy do noveho okna

vytisknout  e-mailem