Policie České republiky  

Přejdi na

Naším cílem je Vaše bezpečí


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze English Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 
Moravskoslezský kraj název

Policie České republiky – KŘP Moravskoslezského kraje

Pozor na podvodníky

Určeno nejen seniorům... 

„Ahoj babi, hádej, kdo volá?“ takto obvykle začíná telefonát, který může mít pro důvěřivého seniora nedozírné následky. Nic netušící babička osloví volajícího jménem a už se začne roztáčet kolotoč se smyšleným srdcervoucím příběhem, ve kterém se potomek, samozřejmě ne vlastní vinou, dostal do finančně svízelné situace. Nutně potřebuje peníze, většinou v desítkách tisíc korun. A protože si pro ně z různých, samozřejmě smyšlených důvodů, nemůže přijít osobně, posílá k babičce kamaráda nebo kamarádku.
 
Stáří sebou přináší nejen moudrost, ale také úbytek fyzických sil, snížení pozornosti, zdravotní problémy. A také izolaci. Rychlá a hektická doba nepřeje častějším kontaktům v rodinách. Lidé v produktivním věku své rodiče nebo prarodiče nenavštěvují tak často, jak by sami chtěli. Senioři se tak mohou cítit osamělí a nebrání se kontaktu ani s neznámými lidmi. A právě toho jsou schopni využít a zneužít ti, kteří se neštítí okrást nebo podvést v podstatě bezbranného člověka.
 
Právě výše popsaná legenda využívá „hladu“ po kontaktu s nejbližšími. Volající podvodníci se spoléhají na to, že oslovený senior svého potomka po hlase hůře rozezná a že je ochoten mu okamžitě pomoci, aniž by si ověřil okolnosti.
 
Seniorům proto radíme:
 
  • Každý podobný telefonát si okamžitě ověřte. Zavolejte vnukovi nebo vnučce, kteří Vám měli údajně volat, případně nejbližším příbuzným.
  • Pokud zjistíte, že Vám opravdu nikdo z rodiny nevolal, volejte Policii ČR na linku 158 a sdělte jim skutečnosti vyplývající z telefonátu. Na policii (linka 158) se raději obraťte také v případě, kdy se Vám kontakt s rodinou nepodaří navázat.
  • Hlavně nikdy nesvěřujte své peníze osobám, které neznáte. Ani pod příslibem, že Vám do zástavy přenechají např. doklady (mohou být zcizené) nebo finance v cizí měně (může se jednat o padělky).
 
Podvodníci se vydávají nejen za vnuky nebo jiné příbuzné (např. snacha). Často také využívají legendu odečtu energií nebo oprav. Připomínáme, že informace o plánovaných odečtech nebo kontrolách musí být vždy vyvěšeny v domě. Na těchto vývěskách většinou bývá uveden také kontakt na pracovníka, který bude odečet provádět. Doporučujeme, si toto číslo zaznamenat a v případě pochybností, zda se skutečně jedná o pracovníka provádějícího odečet, na toto číslo zavolat. A pokud v domě nevisí informace o plánovaném odečtu či kontrole, měli by se lidé informovat přímo na plynárnách, vodárnách. Určitě nepouštějte kontrolory, vodaře, plynaře do bytu, dokud si neověříte, že byli opravdu zaměstnavatelem vysláni k provedení úkonu.
 
V žádném případě nepouštějte neznámou osobu do bytu! Pokud už se rozhodneme otevřít, měli byste užít řetízku na dveřích a rozhodně ho nesundávat. Komunikujte pouze přes řetízek a ověřte si totožnost neznámé osoby. Vyhnete se tak reálnému nebezpečí okradení, případně i fyzické újmy… A pokud už opravdu nastane situace, kdy se vám do bytu dostane neznámý člověk, nebojte se křičet tak, aby vás slyšel některý ze sousedů a přišel vám na pomoc.
 
Podvodníci se všeobecně snaží působit především důvěryhodně, hezky  se oblékají a vystupují jako zdvořilí a milí lidé. Jelikož neustále mění legendy, využívají různé záminky a lsti, aby se vetřeli do domácností seniorů a přivlastnili si jejich peníze, přidáváme ještě několik obecných rad (zdroj: www.policie.cz):
  • Nedůvěřujte neznámým lidem, nikoho cizího nevpouštějte do svého bytu.
  • Nikdy hned neotvírejte dveře, nevíte-li, kdo je za nimi.
  • Pořiďte si panoramatické kukátko, které vám umožní dobře si návštěvníka prohlédnout. Instalujte si na dveře bezpečnostní řetízek, který udrží dveře jen pootevřené. Některé věci tak můžete vyřídit bezpečněji.
  • Zvoní-li opravář, pracovník úřadu či jiných služeb (odečet plynu apod.) nechte si předložit jeho služební průkaz, nebo ještě lépe zavolejte na úřad nebo instituci, na kterou se pracovník odvolává. V případě jakýchkoliv pochybností trvejte na tom, že o nabízenou službu nestojíte.
  • Nepodléhejte lákavé vidině snadného zbohatnutí. Podomní nabídky výher v loterii nebo výhodných koupí odmítejte - v naprosté většině jde o podvod.
  • Udržujte dobré vztahy se sousedy v domě. Napište si jejich telefonní čísla, v případě potřeby bývá jejich pomoc nejrychlejší.
  • Důležitá telefonní čísla (policie, lékař, hasiči aj.) mějte viditelně blízko telefonu, abyste mohli co nejrychleji přivolat pomoc.
  • Nepodvolujte se nátlaku cizích lidí (ani rodinných příslušníků) k podpisu závažných dokumentů např. k převedení bytu, domu nebo chaty nebo poskytnutí peněžních půjček. Vše si v klidu a pečlivě promyslete.
  • Závažná rozhodnutí o vašem majetku konzultujte s právníkem, nechte si poradit od dalších věrohodných osob. Většina institucí a nevládních organizací, která poskytuje pomoc seniorům, nabízí i bezplatnou právní poradnu.

 

por. Mgr. Daniela Vlčková
Krajské ředitelství policie Moravskoslezského kraje
oddělení tisku a prevence
 
12. října 2015

vytisknout  e-mailem