Policie České republiky  

Přejdi na

Pomáhat a chránit


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze English Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 

Pomáháme seniorům, chráníme seniory – falešný bankovní úředník

Současný trend, kdy se komunikace ve velké míře přesouvá do prostředí internetu, všem na jednu stranu usnadňuje život a umožňuje komunikaci s přáteli, na druhou stranu však   nahrává podvodníkům. Ti používají různé praktiky, kterými se snaží důvěřivé jedince připravit o jejich úspory. 

Jedním z aktuálních trendů těchto nezákonných praktik podvodníků je tak zvaný vishing.

Modus operandi jednoho z typických případů jednoduchý. Pachatel zatelefonuje na vytipované číslo v neobvyklou hodinu, často se tak stává v noci. Představí se jako pracovník banky, který zjistil napadení bankovního účtu. Falešní bankovní úředník následně tvrdí, že je velká hrozba ztráty finančních úspor a že je potřeba rychle jednat, aby tomu mohl zabránit. 

Těmito slovy pochopitelně volané osoby vystraší a zároveň se je snaží přimět peníze z bankovního účtu převést na bankovní účet, který je dle jeho tvrzení bezpečný. Velmi často přitom argumentuje slovy, že se jedná pouze o dočasné bezpečnostní opatření a zajištěné peníze budou po vyřešení situace navráceny zpět.

Dalším nebezpečným znakem popisovaných případů vishingu je, že podvodníci, vydávající se za bankovní úředníky, znají většinou ještě před prvotním zavoláním různé informace o volaných osobách a využívají také tak zvaný spoofing, při kterém dokáží velmi věrohodně napodobit telefonní čísla bank.

Aby nepojal volaný žádné podezření, následuje v blízké době navíc další telefonát, kdy se druhý podvodník vydává za policistu, který jednání „bankovního úředníka“ potvrzuje a nabádá k provedení transakce. Může však také nastat situace, že podvodník, vydávající se za policistu zavolá jako první a nabádá k uposlechnutí pokynů bankovního úředníka, který klientovi následně zavolá. Samozřejmě se o pravého úředníka banky nejedená!

Jak se v případě nechtěného kontaktování zachovat?

  • Pamatujte, že bankovní instituce nikdy nic takového po klientovi nepožadují.
  • Na podobné hovory nikdy nereagujte, nesdělujte žádné osobní údaje, celá čísla platebních karet, CVV kód ani přístupové údaje k online bankovnictví.
  • Pravidelně si aktualizujte antivirové programy.
  • Přihlašování do online bankovnictví nikdy neprovádějte na veřejně dostupných sítích, které nebývají zabezpečeny.
  • V případě pochybností kontaktujte svou banku.
  • Myslete na to, že podvodník dokáže napodobit jakékoliv telefonní číslo, SMS zprávu, nebo e-mailovou adresu.
  • Nemažte případnou komunikaci a uchovejte ji pro potřeby policie.
  • Pokud Vás výše uvedeným způsobem někdo kontaktoval, neváhejte vše oznámit Policii České republiky na tísňové lince 158.

kpt. Iveta Kremličková
oddělení prevence Policejního prezidia ČR
5. 11. 2021

Bankovní úředník.jpg

vytisknout  e-mailem