Policie České republiky  

Přejdi na

Služba veřejnosti a prestižní povolání


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze English Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 
Moravskoslezský kraj název

Policie České republiky – KŘP Moravskoslezského kraje

Policisté kontrolovali řidiče autobusů a kamionů

MS Kraj - Nejčastější přestupek? Nevyhovující technický stav  

DBA říjen 2013 II.JPGNa důkladnou kontrolu převážně nákladních automobilů, kamionů a autobusů se během uplynulého týdne v rámci celorepublikové akce zaměřili policisté Krajského ředitelství policie Moravskoslezského kraje. Na vytipovaných stanovištích kontrolovali, jak jsou dodržovány povinnosti pro silniční osobní dopravu spojenou s přepravováním osob a silniční nákladní dopravu spojenou s přepravou nebezpečných věcí. Policisté dále kontrolovali, zda řidiči dodržují přestávky a doby odpočinků, zda nedochází k nedovolené manipulaci s tachografy a paměťovými kartami řidičů, zjišťovali technický stav vozidel, dodržování maximální povolené rychlosti. V konečném důsledku se zaměřili na kontrolu dodržování všech zákonných ustanovení souvisejících s provozem na pozemních komunikacích.

Jak jsou na tom řidiči nákladních aut?

DBA-kontrola technického stavu.jpgBěhem trvání akce policisté zkontrolovali celkem 455 nákladních automobilů. Porušení zákona zjistili u 110 řidičů, přičemž v devíti případech byla porušení natolik závažná, (nevyhovující technický stav, přetížení a nezajištěný náklad), že řidičům byla další jízda zakázána. Právě nevyhovující technický stav vozidel byl nejčastěji zjištěným přestupkem (86 vozidel). Dalším velmi častým zjištěným přestupkem (celkem 45 případů) bylo porušení zákona v oblasti sociálních předpisů, čímž je např. nesprávné použití tachografu, nedodržení doby odpočinku a bezpečnostní přestávky, nesprávná manipulace s tachografem a paměťovými kartami. Čtyři nákladní automobily byly přetížené a jedenáct mělo nesprávně zajištěný náklad. Devět řidičů nákladních aut překročilo maximální povolenou rychlost a jeden řídil pod vlivem alkoholu. Nedostatky v dokumentech řidiče, vozidla nebo dopravce policisté zjistili v devíti případech.

A jak dopadli řidiči autobusů?

DBA-říjen 2013.jpgPolicisté zkontrolovali celkem 22 autobusů. Čtyři řidiči porušili sociální předpisy, dva překročili povolenou rychlost a jeden autobus vyjel na silnici přes nevyhovující technický stav.

Celkové výsledky akce

Během trvání akce policisté zkontrolovali celkem 520 vozidel. Včetně výše uvedených zjistili celkem 232 přestupků, přičemž 198 vyřešili na místě uložením blokových pokut v celkové výši 158 400,- Kč a 34 oznámili příslušným správním úřadům. Nejčastějším porušením zákona, kterého se řidiči dopustili, byl tentokrát nevyhovující technický stav vozidla (celkem 110 vozidel, z toho 86 nákladních automobilů a 1 autobus). Tzv. sociální předpisy, které se týkají řidičů profesionálů, nedodrželo celkem 49 řidičů, jak je uvedeno výše. Celkem 17 řidičů (2 řidiči autobusů, 9 řidičů nákladních vozidel a 6 ostatních řidičů) překročilo povolenou rychlost.

Tři řidiči požili před jízdou alkohol (alarmující je, že jedním z nich byl také řidič nákladního vozidla). Jelikož u jednoho se zjištěná hodnota vyšplhala nad 1 promile alkoholu v dechu, policisté s ním zahájili trestní řízení pro podezření z přečinu ohrožení pod vlivem návykové látky.

DBA-pneumatika.JPGDvaadvaceti řidičům, u kterých policisté pojali podezření, že se budou vyhýbat správnímu řízení, uložili kauce v celkové výši 523 000,- Kč.

Závěrem

Můžeme opět konstatovat, že dopravně bezpečnostní akce podobného charakteru mají svůj význam a jsou více než potřebné. O tom mimo jiné svědčí alarmující zjištění, že v počtu zjištěných přestupků byl na prvním místě nevyhovující technický stav kontrolovaných vozidel. Řidiči, a to nejen profesionálové, se musí připravit na skutečnost, že v podobných bezpečnostních akcích budou moravskoslezští policisté pokračovat. Jejich smyslem je řidičům a uživatelům vozidel připomínat povinnosti vyplývající ze zákona o provozu na pozemních komunikacích, a tím v co nejvyšší možné míře snižovat rizika vzniku dopravních nehod a jejich následků.

 

por. Mgr. Daniela Vlčková
15.10.2013
 

vytisknout  e-mailem