Policie České republiky  

Přejdi na

Pomáhat a chránit


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze English Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 
Krajské ředitelství policie Lbk

Policie České republiky – KŘP Libereckého kraje

Policisté již v terénu s novým Mercedesem Sprinter

KRAJ - Tato nová technika slouží pro speciální kontroly užitkových vozidel a mobilní váhy vozidla pracují s přesností na 10 kg. 

6V polovině letních prázdnin probíhala na Liberecku jedna z dalších dopravních akcí, tenntokrát s využitím nového vozidla dopravní policie pro speciální a kontroly užitkových vozidel. Na stanovišti silnice I. třídy č. 13 v obci Rynoltice za čerpací stanicí Benzina mezi Libercem a Děčínem využili policisté vozidlo Mercedes Benz Sprinter 4x4, které mají v Libereckém kraji v užívání od počátku letošního roku. Sice toto vozidlo mají policisté k dispozici již skoro půl roku, ale s ohledem na pandemii COVID - 19 jej využívají plně až po skončení nouzového stavu v Česku, 

Při kontrolách užitkových vozidel se zaměřili na kontrolu technického stavu, na dodržování právních předpisů o provozování silniční dopravy, tj. doklady předepsané pro provoz a řízení vozidla. Kromě toho policisté kontrolovali u řidičů také alakohol či jiné návykové látky a v některých případech provedli nízkorychlostní kontrolní vážení. 

Na stanovišti využívají i služební osobní vozidlo nebo motocykl pro výběr a stahování vozidel ze silničního provozu na kontrolní stanoviště.

Policisté sledují nejen záznamy doby řízení a odpočinku, ale i dodržování dalších pravidel jako AETR či ADR. V kancelářské části speciálně upraveného policejního Sprinteru vkládají policisté data z tachografu a karty řidiče do programu Tagra a načítají a vyhodnocují údaje o řidičově činnosti za daný den  i předchozích 28 dní.  Řidič si to pak může prohlédnout na velké obrazovce ve voze, kam se zobrazují údaje z  notebooku.

3Kromě kontroly stavu brzd a kol, rámu, osvětlení, plomb čidel tachografu, výfuku, i upevnění nákladu, provádějí policisté i nízkorychlostní  kontrolní vážení vozidla s využitím mobilních vah. Před plochou pro kontrolní vážení nainstalují dopravní kužely, za nimiž rozvinou vyrovnávací rohože vedoucí přímo k mobilním vahám Haenni.

Mobilní váhy pracují až s přesnosti na 10 kilogramů (u nejlehčích nákladních vozidel). Po zaznamenání se totéž opakuje u zadní nápravy. Policista zadává údaje do vážního lístku, data se z vah přenášejí bezdrátově přes Wi-Fi do vozu hlídky. Vytištěný vážní lístek se pak po skončení kontroly spolu s dokladem o silniční technické prohlídce předává řidiči.

"Při silničních kontrolách také odhalujeme neoprávněné manipulace digitálních tachografů nákladních vozidel. Manipulací dochází k páchání trestného činu „Neoprávněný přístup k počítačovému systému a nosiči informací“ podle § 230 zákona č. 40/2009 Sb., trestní zákoník. Nejčastěji zjišťujeme jízdu na cizí kartu řidiče, méně často se již v současné době setkáváme s používáním magnetů pro ovlivnění funkce čidla tachografu", sdělil kpt. Ing. Jan Frieser, MBA z odboru služby dopravní policie Krajského ředitelství policie Libereckého kraje.

Během dvanáctihodinové směny takto policisté v dlouhodobém průměru zkontrolují deset až dvanáct užitkových a nákladních aut. Někdy ale třeba jen pět, to když se u nich kupí prohřešky, spojené s porušením dalších přepisů, hlavně o dobách řízení a odpočinku.

Celý proces od odvedení vozidla ze silnice na kontrolní pracoviště až po odjezd trvá skoro hodinu. „Jindy to ale může trvat i déle, nejsou žádnou výjimkou situace, kdy přetížený vůz odstavíme zcela, nebo vypíšeme kauci. Klidně v řádu desetitisíců", uvádí dopravní policista z oddělení silničního dohledu prap. Stanislav Vítek

Od začátku června specializovaná hlídka Libereckého krajského ředitelství policie zkontrolovala 153 užitkových vozidel (u 37 z nich byly zjištěny rozličné závady) a z toho zvážila 7 vozidel.  Ve 3 případech vážených vozidel byla překročena maximální přípustná hmotnost, 18 vozů neprošlo kvůli technickému stavu, u 26 vozidel a jejich řidičů byla zjištěna porušení týkající se předepsaných dob řízení a přestávek. Na pokutách za porušení dob řízení a přestávek zaplatili řidiči nákladních vozidel na místě 54 500 korun, na kaucích dokonce 345 000 korun. S dalšími nemalými sankcemi pak musí počítat i dopravní firmy v probíhajících správních řízeních.

Nízkorychlostní kontrolní vážení (mobilní váhy)

+ Může se s ním kontrolovat kdekoli, na rovné ploše
- Celé vážení a další povinné procedury u jednoho vozu trvají zhruba hodinu

Vysokorychlostní kontrolní vážení (do komunikace zabudované stacionární váhy)

+ Odhalí v momentě přejezdu hmotnost na nápravu a spočítá okamžitě celkovou hmotnost vozidla, následně jej vyfotí a odešle informace předsunuté hlídce k zastavení a kontrole na stanovišti.


10. 8. 2020
kpt. Bc. Vladimíra Šrýtrová
koordinátorka prevence KŘP Libereckého kraje

vytisknout  e-mailem