Policie České republiky  

Přejdi na

Služba veřejnosti a prestižní povolání


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze English Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 
Krajské ředitelství policie Lbk

Policie České republiky – KŘP Libereckého kraje

Policisté apelují na chodce a cyklisty ke zvýšení jejich viditelnosti a bezpečnosti v silničním provozu

KRAJ - S příchodem podzimu se pozdě rozednívá a brzy stmívá, chodci a cyklisté by měli proto pamatovat své zviditelnění na silnicích. 

Krajské ředitelství policie Libereckého kraje každoročně s příchodem podzimu, v rámci činností směřujících ke snižování dopravní nehodovosti, zaměřuje svou pozornost na používání retroreflexních materiálů chodci, a tím přispívá ke zviditelňování chodců v silničním provozu. Průběžně jsou dlouhodobě realizována různá opatření prioritně zaměřená na viditelnost chodců v silničním provozu pohybujících se za snížené viditelnosti. Opatření jsou prováděna v souladu s projektem „Vidíme se“ a „Vidět a být viděn“, s důrazem na dodržování § 53 odst. 9 zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů, kde je uvedeno:

“Pohybuje-li se chodec mimo obec za snížené viditelnosti po krajnici nebo po okraji vozovky v místě, které není osvětleno veřejným osvětlením, je povinen mít na sobě prvky z retroreflexního materiálu umístěné tak, aby byly viditelné pro ostatní účastníky provozu na pozemních komunikacích.“

Sníženou viditelností není jen tma, je to i soumrak, svítání, za hustého deště či mlhy.

Viditelnost - reflexyV rámci výkonu služby se hlídky Policie ČR zaměřují na pohyb chodců za snížené viditelnosti na pozemních komunikacích mimo obec. V průběhu různých opatření hlídky rozdávají chodcům reflexní materiály sloužící ke zviditelnění neoznačených chodců, a to i v obcích. Přitom hlídky policie chodcům vysvětlují důležitost jejich zviditelnění pro ostatní účastníky silničního provozu.

Chodci patří do jedné z nejzranitelnějších skupin účastníků silničního provozu. "Při případném střetu chodce s motorovým vozidlem, chodce oproti automobilu nechrání žádné deformační zóny, prvky aktivní ani pasivní bezpečnosti a při střetech dochází ke vzniku jejich zranění, někdy bohužel s fatálními následky. Navíc chodci nejčastěji ze všech skupin účastníků silničního provozu umírají v noci. Nejčastějšími tragickými pochybeními chodců jsou náhlá vstoupení chodců do vozovky či podcenění rychlosti přibližujícího se vozidla a přecenění své vlastní viditelnosti v silničním provozu za snížené viditelnosti", uvádí kpt. Ing. Jan Frieser, MBA z Odboru služby dopravní policie Krajského ředitelství policie Libereckého kraje.

"Již několik let věnujeme velkou pozornost zviditelňování chodců v silničním provozu. Za několik posledních let jsme chodcům rozdali mnoho reflexních pásek. Zvláštní pozornost věnujeme dětem a také seniorům. Chodcům vysvětlujeme důležitost jejich zviditelnění pro ostatní účastníky silničního provozu, při preventivních osvětových aktivitách postupujeme ve spolupráci s organizací BESIP a Týmem silniční bezpečnosti. Kromě těchto preventivních aktivit využíváme také represivní výkon služby, kdy hlídky policie za porušení zákona ukládají pokuty. Podle našich zkušeností se však naprostá většina chodců pohybujících se za snížené viditelnosti na pozemních komunikacích mimo obec v současné době odpovědně zviditelňuje reflexními páskami. Chceme však také apelovat na chodce pohybující se za snížené viditelnosti v obcích, aby také oni, ač tak z pohledu zákona nemusí činit, využívali reflexní prvky ke zvýšení jejich viditelnosti v silničním provozu", doplňuje kpt. Ing. Jan Frieser, MBA.

Chodci nejsou nesmrtelní. V podzimním a zimním období umírá v silničním provozu nejvíce chodců, velká část z nich přímo na přechodech pro chodce. Brzy se stmívá, silnice jsou mokré, někdy pokryté listím, někdy už také namrzlé či pokryté sněhem, což bezpečnosti a plynulosti silničního provozu nepřispívá. Dochází k dopravním nehodám takzvaných „neviditelných chodců“, kteří se po pozemních komunikacích pohybují v tmavém oblečení bez použití reflexních prvků. K bezpečnosti chodců také nepřispívá, že někteří řidiči mohou mít na podzim a v zimě zhoršený výhled z vozidla z důvodu nedostatečného odmlžení a očištění skel vozidla, za deště či sněžení se výhled z vozidla dále zhoršuje. Někteří chodci se však stále domnívají, že když oni za snížené viditelnosti zřetelně vidí přijíždějící vozidlo s rozsvícenými potkávacími světlomety, tak i je samotné řidiči motorových vozidel registrují, v provozu je bezpečně rozpoznávají a správně na ně reagují. Stále platí zásada vidět a být viděn.

Reflexní pásky a nášivky odrážejí světlo v úzkém kuželu zpět ke zdroji a jsou viditelné až do vzdálenosti 200 metrů, chodce v modrém oblečení řidič zaznamená bohužel až ze vzdálenosti pouhých 18 metrů, což je pozdě pro odvrácení vzniku dopravní nehody. Nošení reflexních prvků je pro bezpečnost chodců důležité i v obci na osvětlených místech, kde také může chodcům zachránit život. Mnoho chodců navíc stále žije v domnění, že na přechodu pro chodce mají absolutní přednost, což není pravda. Řidiči motorových vozidel přitom po dopravní nehodě s chodcem často uvádějí, že chodce vůbec neviděli.

V minulých letech došlo na území Libereckého kraje k několika vážným dopravním nehodám střetu chodce s automobilem, při kterých zřejmě sehrála významnou roli právě nedostatečná viditelnost chodců. Některé z těchto nehod bohužel skončily tragickými následky. I z těchto důvodů připravujeme dopravně bezpečnostní akce zaměřené na dodržování povinností chodců za snížené viditelnosti.

Chodci by měli reflexní materiály umístit na zápěstí, případně na kotník na straně ke středu vozovky, pak je viditelný pro další účastníky silničního provozu ze všech stran. Chodcům tímto doporučujeme pořízení kvalitních reflexních pásků žlutozelené nebo žluté barvy. Doporučujeme také při obnově šatníku preferovat nákup oblečení se všitými reflexními pruhy.

Hrozící sankce pro chodce, který se za snížené viditelnosti pohybuje po krajnici nebo po okraji vozovky v místě, které není osvětleno veřejným osvětlením, kdy nemá na sobě prvky z retroreflexního materiálu umístěné tak, aby byly viditelné pro ostatní účastníky provozu na pozemních komunikacích:

  1. v příkazním řízení na místě lze uložit pokutu do 2000 Kč nebo
  2. ve správním řízení lze uložit pokutu od 1500 Kč do 2500 Kč.

Aby nedocházelo k vážným až tragickým nehodám, musí se chodec chovat ohleduplně, ukázněně, řídit se pravidly silničního provozu a být viditelný pro ostatní účastníky silničního provozu, například používáním retroreflexních pásek. Je pravděpodobné, že používání reflexních prvků chodci pomůže zachránit desítky životů ročně.

Jen během měsíce září vyjížděli policisté v kraji ke dvěma tragickým nehodám s účastí chodců.

Na silnici u Heřmanic zemřel chodec po střetu s vozidlem

Tragická nehoda u Žandova


1. 10. 2020
kpt. Bc. Vladimíra Šrýtrová
koordinátorka prevence KŘP Libereckého kraje

Odkazy do noveho okna

Viditelnost - reflexy

Viditelnost - reflexy 

Detailní náhled

vytisknout  e-mailem