Násilné zastavení vozidla nebo zabránění odjezdu vozidla
Zveřejnění podle ustanovení § 5 odst. 3 zákona č. 106/1999 Sb.
Žadatelka se v návaznosti na vyřízení své předchozí žádosti o informace domáhala následujících informací:
„Na přelomu let 2019 a 2020 bylo pořízeno 229 vozidel s rámem pro dopravní policii a 249 vozidel s rámem pro prvosledové hlídky. Vozidla s rámem (dále jen „rám“) v přední části vozidla, slouží k tomu, aby Policie ČR mohla násilným způsobem zastavovat vozidla, takzvaným PIT manévrem tedy „pursuit intervention technique“. V této souvislosti žádáme o sdělení těchto informací:
- Policie ČR uvádí, že nevybírala pouze dodavatele rámu, jelikož takto vybavená vozidla již zakoupila od dodavatele jako kompletní vozidlo schválené na provoz na pozemních komunikacích. Dále uvádí, že soutěž byla realizována Ministerstvem vnitra ČR. Žádáme o sdělení, jaká byla celková cena vozidel pořízených na přelomu let 2019 - 2020 v počtu 229 ks pro dopravní policii a celková cena vozidel v počtu 249 ks pro prvosledové hlídky.
- Policie ČR uvádí, že soutěž či soutěže byly realizovány Ministerstvem vnitra ČR. Kolik uchazečů a jací se této soutěže zúčastnilo?
- Policie uvádí, že „vývoj vozidel s rámy podléhal přísným normám a zkouškám tak, aby byly splněny všechny zákonné požadavky na homologaci (zejména předpis EHK 94) a provoz vozidel v silničním provozu, včetně nárazových testů (např. RCAR 10 degree). Tento vývoj a zkoušky prováděl výrobce vozidel Škoda Auto a.s.“Doložte kopie výsledků nárazových testů a protokol o homologaci.
- Policie České republiky hodnotí nasazení rámu na policejní vozidla kladně: „Jedná se o vysoce efektivní prostředek v rámci donucovacích prostředků, přispívající k vyšší bezpečnosti a také k ekonomičnosti ohledně ochrany policejních vozidel.“ Doložte kopie statistik, studií o které Policie toto tvrzení opírá.
- Policie uvádí, že „každé použití policejního vozidla s rámem, zejména jako donucovacího prostředku, je vyhodnocováno samostatně, zda bylo použití oprávněné a přiměřené tak, aby vše bylo v souladu se zákonem a nedošlo k jeho zneužití.“Žádáme o poskytnutí anonymizovaných předmětných vyhodnocení.“
Policie České republiky poskytla žadatelce následující informace:
Ad 1. Zadavatelem předmětné veřejné zakázky bylo Ministerstvo vnitra České republiky. Informacemi o ceně zakoupených vozidel disponuje zadavatel veřejné zakázky a jsou veřejně přístupné např. v registru smluv na internetové adrese https://smlouvy.gov.cz.
Ad 2. Zadavatelem předmětné veřejné zakázky bylo Ministerstvo vnitra České republiky. Informacemi o účastnících zadávacího řízení disponuje zadavatel veřejné zakázky.
Ad 3. Policie České republiky nedisponuje výsledky nárazových testů ani protokolem o homolagaci zakoupených vozidel. Vozidla byla schválena k provozu na pozemních komunikacích Ministerstvem dopravy České republiky
Ad 4. Policie České republiky nedisponuje požadovanými dokumenty. Hodnocení efektivnosti, bezpečnosti a ekonomičnosti služebních vozidel opatřených ochranným rámem při použití donucovacího prostředku podle ustanovení § 52 písm. f) zákona č. 273/2008 Sb., o Policii České republiky (dále jen „zákon č. 273/2008 Sb.“), ve znění pozdějších předpisů, se opírá o praktické zkušenosti příslušníků Policie České republiky, kteří tato vozidla užívají při výkonu služby.
Ad 5. Ustanovení § 52 písm. f) zákona č. 273/2008 Sb. umožňuje použít k násilnému zastavení vozidla nebo zabránění odjezdu vozidla zastavovací pás, zahrazení cesty vozidlem (ať s ochranným rámem nebo bez něj) anebo jiný prostředek. Prověrkou informačního systému ETŘ provozovaného všemi krajskými ředitelstvími policie povinný subjekt zjistil, že v období od počátku roku 2020, kdy Policie České republiky byla vybavena vozidly opatřenými ochranným rámem, do data podání předmětné žádosti o informace, tj. do 3. srpna 2022, eviduje v rámci každého krajského ředitelství policie řádově desítky dokumentů obsahujících vyhodnocení použití donucovacího prostředku podle § 52 písm. f) zákona č. 273/2008 Sb. V této množině dokumentů bylo nutno vyhledat ty dokumenty, které se vztahují k použití vozidla opatřeného ochranným rámem, a oddělit je od dokumentů vztahujících se k použití zastavovacího pásu a zahrazení cesty vozidlem bez ochranného rámu nebo jiným prostředkem. Takové vyhledání nebylo možné v informačním systému ETŘ provést strojově, a jednotlivá krajská ředitelství policie proto musela uskutečnit fyzickou prověrku každého evidovaného dokumentu obsahujícího vyhodnocení použití donucovacího prostředku podle § 52 písm. f) zákona č. 273/2008 Sb. a v jejich množině najít ty dokumenty, které byly předmětem žadatelčina zájmu.
Povinný subjekt posoudil vyhledávání dokumentů, obsahujících vyhodnocení použití donucovacího prostředku podle § 52 písm. f) zákona č. 273/2008 Sb. a vztahujících se k použití vozidla opatřeného ochranným rámem, a jejich následnou anonymizaci, to znamená vyloučení z vyhledaných dokumentů postupem podle § 12 zákona č. 106/1999 Sb. těch informací, u nichž to stanoví zákon a požadovala sama žadatelka, jako mimořádně rozsáhlé vyhledání informací ve smyslu ustanovení § 17 odst. 1 zákona č. 106/1999 Sb., a oznámil proto žadatelce podle ustanovení § 17 odst. 3 téhož zákona, že za poskytnutí informací požaduje úhradu. Žadatelka požadovanou úhradu zaplatila, a povinný subjekt jí proto poskytl požadovaná vyhodnocení oprávněnosti a přiměřenosti použití donucovacího prostředku podle § 52 písm. f) zákona č. 273/2008 Sb. vztahující se k použití služebního vozidla s ochranným rámem ve výše vymezeném období. V textu poskytovaných dokumentů znečitelnil veškeré informace jakkoli umožňující identifikaci dotčených osob, tj. osob, kterých se tyto dokumenty jakkoli týkají, a veškeré informace vztahující se k použití dalších donucovacích prostředků podle § 52 zákona č. 273/2008 Sb. a použití zbraně podle § 56 zákona č. 273/2008 Sb., případně k jiným zákrokům příslušníků Policie České republiky, a dále informace vztahující se ke všem řízením vedeným orgány Policie České republiky v souvislosti s událostmi, jež jsou v poskytovaných dokumentech popsány, neboť žadatelka takové informace nepožadovala.
PhDr. Jiří Vokuš, 27. října 2022