Policie České republiky  

Přejdi na

Služba veřejnosti a prestižní povolání


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze English Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 
Moravskoslezský kraj název

Policie České republiky – KŘP Moravskoslezského kraje

Chodci - zviditelněte se

MS kraj - policisté nadělují chodcům reflexní doplňky 

Tragická bilance posledních dnů

Přes veškerá varování a preventivní akce, které uskutečňuje nejen Policie ČR, ale také např. pracovníci BESIPu, zemřelo v listopadu na silnicích Moravskoslezského kraje při dopravních nehodách 7 osob. V tomto měsíci tragická bilance bohužel pokračuje a k 4. prosinci přibyly další dva zmařené lidské životy.

V pondělí 2. prosince odpoledne na Frýdecko-Místecku na neosvětlené komunikaci srazil řidič osobního vozidla chodkyni. Žena přes veškerou odbornou péči, kterou jí poskytl lékař přivolané zdravotnické záchranné služby, svým zraněním v nemocnici podlehla.

K další závažnému střetu vozidla s chodcem došlo v úterý 3. prosince po 22:00 hodině na Bruntálsku. V době střetu se muž nacházel uprostřed komunikace. Zranění, která utrpěl, byla neslučitelná se životem a přivolaný lékař záchranné služby mohl již pouze konstatovat jeho smrt.

Je jistě nezpochybnitelné, že v celém komplexu příčin hraje svou velkou roli také snížená viditelnost, která je nedílnou součástí zimního ročního období. Pokud srovnáme dopravní nehody, jejímiž účastníky jsou chodci, tak v měsících s tzv. nejdelším dnem došlo v červnu k 39 dopravním nehodám a v červenci k 30 nehodám. Naproti tomu v říjnu to bylo 45 nehod a v listopadu 46 nehod. Na první pohled se může zdát, že se nejedná o velký rozdíl, ovšem rozdíl se patrný v následcích. V červnu při těchto dopravních nehodách zahynuli 3 chodci, v červenci naštěstí žádný, v říjnu 1 chodec a listopadová bilance narostla na již zmíněný tragický počet 7 osob, které na silnicích zahynuly. I když na toto téma není zpracována odborná analýza, je zřejmé, že řidič zaregistruje chodce podstatně dříve za denního světla, tím může také dříve a rychleji zareagovat a pokud už k nehodě dojde, následná zranění chodce nemusí být tak vážná. Oproti tomu, za snížené viditelnosti řidič chodce vidí na poslední chvíli a následky nezadržitelného střetu pak mohou být fatální.

Připojujeme ještě smutnou statistiku letošního roku. Od 1. ledna do 4. prosince tohoto roku bylo při dopravních nehodách, kdy došlo ke střetu chodce s vozidlem, usmrceno 18 chodců, 76 bylo těžce zraněno a 259 zraněno lehce, přičemž 115 nehod zavinili samotní chodci (z toho 51 dětí).

 

DBA-chodci-12.13.jpgChodci, buďte opatrní!

Opakovaně a důrazně musíme varovat před tzv. absolutní předností chodců. Řidiči sice mají ze zákona na přechodech pro chodce povinnost umožnit chodci bezpečně přejít vozovku. Ovšem je zcela logické, že v některých situacích řidič vozidlo prostě zastavit nedokáže (např. pokud chodec vběhne na přechod před vozidlem). Je důležité dodržet všechny zásady správného přecházení a také před přechodem pro chodce se rozhlédnou nejprve vlevo, poté vpravo a ještě jednou vlevo. Ideální je navázat oční kontakt mezi chodcem a řidičem. Přecházející osoba si může být jistá, že ji řidič registruje.

Že ani použití přechodu pro chodce nemusí být stoprocentně bezpečné svědčí skutečnost, že v již zmiňovaném počtu 7 nehod, které měly za následek smrt chodce, ke čtyřem došlo právě na přechodech.

Je třeba zdůraznit, že tramvaj má před chodcem přecházejícím po přechodu vždy přednost! Na toto ustanovení zřejmě nepomyslel chodec, který 25. listopadu na Nádražní ulici v centru Ostravy přecházel po přechodu pro chodce a skončil pod koly tramvaje. Tramvaj je totiž drážní vozidlo s určitou hmotností a její brzdná dráha je mnohem delší než brzdná dráha ostatních vozidel. Také tato nehoda skončila pro chodce fatálně.

DBA-chodci-II-12.13..jpgNebuďte „neviditelní“

Jak již bylo zmíněno, příčinou mnoha tragických dopravních nehod je nedostatečná viditelnost. Auta mají povinnost svítit. Chodci takovou možnost nemají, přitom jsou v silničním provozu těmi nejzranitelnějšími.

„Vidět a být viděn“ je základní pravidlo bezpečnosti na silnicích. Za snížené viditelnosti platí dvojnásob. Řidiči, kteří zranili chodce, se často shodují na tom, že ho neviděli vůbec nebo příliš pozdě. Viditelnost chodců lze zvýšit pomocí vhodně zvoleného oblečení, nášivek a doplňků ze speciálních materiálů. Jsou snadno dostupné a vůbec ne drahé. Doplňky z fluorescenčních materiálů zvyšují světelný kontrast vůči pozadí a prodlužují tak vzdálenost, na jakou může řidič chodce či cyklistu zaznamenat.

Policisté nadělují chodcům reflexní doplňky-tisková zpráva z probíhající dopravně preventivní akce

DBA-chodci-III-12.13.jpgJak bylo již v úvodu uvedeno, policisté uskutečňují nepřeberné množství dopravně preventivních akcí. Můžeme k nim přiřadit také celorepublikové dopravně preventivního opatření, ke kterému se v tomto týdnu připojili také moravskoslezští policisté. Od 2. do 8. prosince vždy ráno (zhruba od 6.00 do 7.30 hodin) a vpodvečer (zhruba od 16:30 do 18.30 hodin) kontrolují dopravní policisté v blízkosti vytipovaných přechodů pro chodce. Převážně se jedná o přechody, které protínají komunikace o dvou a více jízdních pruzích v jednom směru. Akce probíhá na území celého Moravskoslezského kraje a účastní sDBA-chodci-IV-12.13.jpge jí nejen dopravní policisté krajského ředitelství, územních odborů (bývalých okresů) a Městského ředitelství Ostrava ale také koordinátor BESIPu.

Pro naplnění hlavního účelu dopravní akce, čímž je prevence, policisté hůře viditelné chodce upozorní na rizika, kterým jsou za tmy, šera, deště nebo sněhu vystaveni. Při té příležitosti jim rozdávají reflexní oděvní doplňky. Vždyť právě použitím těchto prvků na barevně nevýrazném oblečení, zvyšuje viditelnost, a tím také bezpečnost chodců. Z tohoto důvodu byly také zvoleny časy v ranních a podvečerních hodinách, kdy je v tomto období tma a tím také snížená viditelnost. Od začátku akce policisté na stanovištích, kde byl přítomen také koordinátor BESIPu oslovili téměř 400 chodců, kterým rozdali reflexní doplňky.

 

 Pro doplnění zopakujeme několik rad pro chodce

Jak se zviditelnit

Přibližná vzdálenost na jakou nás řidič spatří za tmy a při snížené viditelnosti, pakliže na sobě máme:

• modré oblečení – 18 metrů;
• červené oblečení – 24 metrů;
• žluté oblečení – 37 metrů,
• bílé oblečení – 55 metrů;
• reflexní materiály – 200 metrů.

Fluorescenční materiály – zvyšují viditelnost za denního světla a za soumraku, ve tmě však svou funkci ztrácejí. Nejčastěji používanými barvami jsou jasně žlutá, zelená a oranžová.

Reflexní materiály – odrážejí světlo v úzkém kuželu zpět ke zdroji, a to až na vzdálenost kolem 200 metrů. Výrazně zvyšují viditelnost za tmy a snížené viditelnosti.
Reflexní materiál je v noci vidět na 10x větší vzdálenost než modré oblečení. Při rychlosti 75 km/h potřebuje řidič nejméně 1,5 sekundy (31 metrů) na to, aby odpovídajícím způsobem zareagoval.

• Používejte reflexní a fluorescenční materiály a kombinujte je, abyste byli dobře vidět za světla i za tmy.
• Reflexní předměty umístěte nejlépe ke konci rukávů, blízko ke kolenům a do úrovně pasu (cyklisté také na přilbu a jízdní kolo).
• Dětem pořiďte oblečení, školní brašny a doplňky opatřené reflexními a fluorescenčními bezpečnostními prvky.

Tyto bezpečnostní prvky nejsou drahé. Nejrůznější přívěsky, nášivky, nažehlovačky, samolepky, pásky na ruku apod. pořídíte například v galanteriích nebo v obchodech s jízdními koly.

Děti jsou na silnicích ohroženy více než jiní chodci. Jsou méně soustředěné a nedokážou ještě dobře odhadovat a předvídat. O to důležitější je, aby byly na silnici co nejlépe vidět. Světlé oblečení, školní brašna a boty s reflexními doplňky učiní jejich každodenní cestu do školy i ze školy bezpečnější.


Desatero chodce:

• Po chodníku se chodí vždy po pravé straně.
• Pakliže jsme nuceni jít po silnici, tak vždy po její levé straně a co nejblíže u kraje.
• Chodci jsou součástí silničního provozu stejně jako řidiči aut. I pro ně tady platí pravidla silničního provozu.
• Chodci jsme i při jízdě na kolečkových bruslích.
• Silnice se přechází jen na místech k tomu určených.
• Pokud musíme silnici přecházet mimo místa k tomu určená, tak vždy kolmo, co nejrychleji a jen tam kde je dobrý rozhled.
• Před přecházením se nezapomeňte rozhlédnout.
• Řidiči nás lépe uvidí, když budeme mít oblečené pestré a dobře viditelné oblečení.
• I chodci musejí být ohleduplní k ostatním účastníkům silničního provozu.
• Vždy mějme na paměti, že silnice je pro chodce značně nebezpečné místo.

 

 

por. Mgr. Daniela Vlčková a por. Mgr. Petr Svoboda
5.12.2013
 

 

vytisknout  e-mailem