Policie České republiky  

Přejdi na

Pomáhat a chránit


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze English Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 
Krajské ředitelství policie kraje Vysočina

Policie České republiky – KŘP kraje Vysočina

Loni zemřelo při nehodách devět chodců

KRAJ VYSOČINA: Chodci jsou nejzranitelnější účastníci provozu 

Bezpečnost chodců se i v letošním roce řadí v Kraji Vysočina mezi priority dopravních policistů Krajského ředitelství policie kraje Vysočina. Proto také v letošním roce budou pokračovat nejrůznější dopravně bezpečnostní akce zaměřené na viditelnost pěších účastníků silničního provozu.

„Do dopravně bezpečnostních akcí budou zapojeni především dopravní policisté, kteří se budou v rámci kontrol zaměřovat především na chodce, zdali dodržují všechna ustanovení zákona o provozu na pozemních komunikacích. V případě zjištěných přestupků musí všichni účastníci silničního provozu, včetně chodců, počítat s příslušnými sankcemi,“ uvedl plk. Mgr. David Jirák, pověřený vedoucí odboru služby dopravní policie Krajského ředitelství policie kraje Vysočina.

V loňském roce šetřili policisté v Kraji Vysočina celkem 116 dopravních nehod, na nichž mělo účast 142 chodců. Při těchto dopravních nehodách bylo devět osob usmrceno, sedmnáct utrpělo těžké zranění a 103 chodců bylo při nehodách zraněno lehce. Pouze třináct chodců vyvázlo z nehody bez zranění. Počet dopravních nehod chodců se meziročně zvýšil a zvýšil se současně počet tragických nehod, při kterých chodec zemřel. Osm chodců – účastníků dopravních nehod – bylo pod vlivem alkoholu. Pokud nahlédneme do statistiky dopravních nehod, zjistíme, že převážná většina nehod, na nichž měl loni účast chodec, se stala ve dne – jednalo se o 88 dopravních nehod. Při nehodách za dobrých světelných podmínek zemřeli tři chodci, čtrnáct jich bylo těžce zraněno a 92 jich utrpělo lehké zranění. Zbývající dopravní nehody se staly za snížené viditelnosti, tedy ve večerních nebo  nočních hodinách -  při těchto nehodách zemřeli čtyři  chodci, jeden byl zraněn těžce a tři se zranili lehce.

Právě dopravním nehodám, které se stávají za snížené viditelnosti, lze účinně předcházet tím, že chodec bude důsledně dodržovat pravidla pohybu chodců po komunikacích, který upravuje zákon o provozu na pozemních komunikacích. Chodec musí užívat především chodníku a tam, kde chodník není, se chodí po levé krajnici nebo co nejblíže při levém okraji vozovky.  Chodci smějí jít v těchto případech nejvýše dva vedle sebe. Při snížené viditelnosti nebo v nebezpečných a nepřehledných úsecích smějí jít chodci pouze za sebou.

Tou nejzákladnější povinností je užití reflexního prvku při nedostatečné viditelnosti. Jde o povinnost, která výrazně přispívá ke snížení rizik střetů osob s vozidly na místech, která jsou nedostatečně osvětlena a zároveň na nich chybí chodník. Užitím reflexního prvku nebo oděvního prvku s reflexními doplňky se dosáhne významného zviditelnění chodce, přičemž tím dojde k větší bezpečnosti pro všechny účastníky silničního provozu. S reflexními prvky je chodec vidět až na vzdálenost 200 metrů, takže řidič má možnost adekvátně zareagovat. Reflexní prvek umístěný na viditelném místě musí mít každý chodec, který se za snížené viditelnosti pohybuje po pozemní komunikaci, na níž není chodník ani veřejné osvětlení. Novelizované ustanovení zní:  Pohybuje-li se chodec mimo obec za snížené viditelnosti po krajnici nebo po okraji vozovky v místě, které není osvětleno veřejným osvětlením, je povinen mít na sobě prvky z retroreflexního materiálu umístěné tak, aby byly viditelné pro ostatní účastníky provozu na pozemních komunikacích. Za nesplnění povinnosti dané novelizovaným zákonem lze uložit v příkazním řízení pokutu až 2 000 korun.  Každý chodec by vždycky měl pamatovat na to, že reflexní prvky používá proto, aby chránil sám sebe před případnou kolizí s vozidlem, jehož řidič chodce v tmavém oblečení bez reflexních prvků spatří mnohdy na poslední chvíli.

Chodec je povinen při přecházení vozovky použít přechod pro chodce vždy, když je od něho vzdálen do padesáti metrů. Na přechodu pro chodce se chodí vpravo. Mimo přechod pro chodce je dovoleno přecházet vozovku jen kolmo k její ose. Před vstupem na komunikaci se chodec musí přesvědčit, zda může vozovku bezpečně přejít. Chodec smí přecházet vozovku, jen pokud s ohledem na vzdálenost a rychlost jízdy přijíždějících vozidel nedonutí jejich řidiče náhlé změnit směr nebo rychlost jízdy. Dále nesmí vstupovat na přechod pro chodce nebo na vozovku bezprostředně před blížícím se vozidlem. Jakmile vstoupí chodec na přechod pro chodce nebo na vozovku, nesmí se tam bezdůvodně zastavovat nebo zdržovat. Chodec také nesmí překonávat zábradlí nebo jiné zábrany na vozovce. Chodci musí být také velice opatrní při přecházení nebo přebíhání silnice v místech, kde není vyznačený přechod pro chodce. Je důležité se dostatečně rozhlídnout a přesvědčit se, že mohu silnici bezpečně přejít V případě, že vystupuji z autobusu, který zastavil na zastávce na okraji komunikace, silnici přecházím až poté, co autobus odjel ze zastávky.

Statistika dopravní nehodovosti chodců v Kraji Vysočina v roce 2019

celkem

usmrceno

těžce zraněno

lehce zraněno

Územní odbor Pelhřimov

15

2

4

13

Územní odbor Havlíčkův Brod

19

2

1

19

Územní odbor Jihlava

24

3

6

17

Územní odbor Třebíč

31

0

1

31

Územní odbor Žďár nad Sázavou

27

2

5

22

Dálniční oddělení Velký Beranov

0

0

0

1

Kraj - celkem

116

9

17

103

Statistika dopravní nehodovosti chodců v Kraji Vysočina v roce 2018

celkem

usmrceno

těžce zraněno

lehce zraněno

Územní odbor Pelhřimov

12

0

3

10

Územní odbor Havlíčkův Brod

14

1

2

12

Územní odbor Jihlava

31

1

3

25

Územní odbor Třebíč

20

0

1

21

Územní odbor Žďár nad Sázavou

21

2

4

21

Dálniční oddělení Velký Beranov

3

2

0

3

Kraj - celkem

101

6

13

92

mjr. JUDr. Dana Čírtková, tisková mluvčí

10. leden 2020

vytisknout  e-mailem