Policie České republiky  

Přejdi na

Služba veřejnosti a prestižní povolání


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze English Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 
Krajské ředitelství Zlk

Policie České republiky – KŘP Zlínského kraje

Linka 158 ve Zlínském kraji

ZLÍNSKÝ KRAJ: Počty volání na tísňovou linku narůstají. 

Průměrně 160 telefonátů denně přijmou policisté na Integrovaném operačním středisku Krajského ředitelství policie Zlínského kraje na lince tísňového volání 158. Většina volání je závažného charakteru, ovšem občas se policisté u některých telefonátů i pousmějí. Mnohdy se zase musí obrnit trpělivostí, když musí téměř 6 tisíc krát vyslechnout telefonát od jedné ženy. I ve Zlínském kraji se dnes 15. 8. připojujeme k informační kampani ke Dni linky 158.

Integrované operační středisko Krajského ředitelství policie Zlínského kraje

Na operačním středisku, kde je zajištěna nepřetržitá služba, pracuje v současné době 38 policistů, kteří se střídají po 12 hodinových směnách. Na každé směně je 6 až 7 policistů, kteří přijímají tísňová volání na linku 158 z celého Zlínského kraje. Na základě oznámení operativně vysílají policisty do konkrétních míst např., kde mohou být lidé v ohrožení života či zdraví, k dopravním nehodám, vloupáním do objektů atd. Při tom všem spolupracují s dalšími složkami integrovaného záchranného systému a zabezpečují součinnost mezi jednotlivými útvary policie, ministerstva vnitra, ostatními bezpečnostními sbory a ozbrojenými silami a dalšími organizacemi.

Policisté přijmou na tísňové lince ve Zlíně denně průměrně 160 telefonátů, přičemž průměrná délka hovoru je 1 minuta a 50 vteřin. Denní počet výjezdů na místo je asi 110 a denně policisté průměrně vyjedou k 10 závažným případům, kde je přímé ohrožení života, zdraví, majetku nebo je pachatel na místě.  Roční počet přijatých oznámení se pak pohybuje v řádech desetitisíců. V roce 2017 přijali policisté na operačním středisku na lince tísňového volání 56 906 hovorů. Za první pololetí roku 2018 celkem 28 329 hovorů.

Linka 158 slouží občanům, kteří se nacházejí v těžké životní situaci, je ohrožen jejich život, zdraví nebo majetek, případně těm, kteří chtějí poskytnout informace o páchaných nebo spáchaných trestných činech. Ne všechna oznámení od občanů však patří na linku 158. Ve Zlínském kraji jsou ve 25 procentech volání na tísňovou linku zbytečná. Volaní chtějí někam přepojit nebo se něco zeptat a někdy telefonát obnáší pouze smršť bezdůvodných nadávek a urážek na policisty. V některých případech by policisté přivítali více spolupráce s lidmi, kteří událost oznamují. Úkolem policisty obsluhujícího linku 158 je získat od oznamovatele co nejvíce informací tak, aby pomoc pro toho, kdo ji potřebuje, byla účinná a rychlá. Například oznámení o skutečnosti, že v příkopě je havarované vozidlo a oznamovatel na místě nezastaví, jenom projíždí kolem, není pro operátora  tísňové linky dostatečné. Abychom mohli co nejlépe pomoct, potřebujeme vědět, kde se havárie stala, jestli je tam někdo zraněný, kolik lidí je ve vozidle atd. Pokud oznamovatel na místě nezastaví a nekomunikuje, tak se pomoc lidem odkládá až na dobu příjezdu hlídky policistů, která oznámení prověří. A někdy skutečně hrají roli minuty.   

Telefonistka rekordmanka

Měsíčně řeší policisté kolem 6 případů zlomyslných volání, kdy lidé zneužijí tísňovou linku, tím že si vymýšlí různá oznámení, která se nezakládají na pravdě. Tyto přestupky oznamujeme telekomunikačnímu úřadu, který může volajícím uložit ve správním řízení desetitisícové pokuty. Rekordmankou v počtu volání na linku 158 je žena ze Zlínska, která policistům volá opakovaně už několik měsíců oznámení, která se nezakládají na pravdě. Oznamuje napadení, vloupání do domu nebo příjezd členů vlády do domu. Policistům na operačním středisku nabízí ubytování, stravu i jiné služby. Občas někomu nabídne sňatek. V roce 2017 uskutečnila z různých telefonních čísel 5 912 volání na linku 158. Desetkrát ji policisté v loňském roce za přestupek oznámili Českému telekomunikačnímu úřadu. Neponaučitelná telefonistka v hovorech na tísňovou linku však pokračovala i v letošním roce.  Jenom v lednu 2018 uskutečnila přes 1 200 volání. Za zlomyslné volání jí telekomunikační úřad už uložil pokutu dosahující 200 tisíc korun. Počty jejich volání se od uložení takto vysoké sankce významně snížily.

Kuriozní oznámení  

Na linku 158 oznámil mladý muž, že se nechal dobrovolně připoutat milenkou policejními pouty k posteli. Milenka však odešla a on zůstal připoutaný. Žádá policisty, aby ho přijeli odpoutat. Kolegové zjistili, že se nejedná o policejní pouta, proto přivolali hasiče, kteří mladíka z pout osvobodili. Mladík měl v dechu přes dvě promile.

Dalším úsměvným telefonátem bylo oznámení starší ženy, že v Ostravě na krasobruslení mají na zimním stadionu špatně vyvěšenou českou vlajku. Pohoršovala se, že bílá barva musí být při svislém pověšení vlevo a oni to mají naopak, tedy špatně. Žádá policisty, aby věc vyřešili.

Co musíte říct, když voláte na bezplatnou linku tísňového volání policie ČR 158?

  1. Co se stalo a jestli je někdo zraněný.
  2. Kde se to stalo, v jakém městě a v jaké ulici.
  3. Řekněte své jméno.
  4. Nezavěšujte a odpovězte operátorovi na jeho doplňující otázky.
  5. Udělejte, co operátor říká – řiďte se jeho pokyny.

Tísňová linka pro neslyšící:  SMS:  603 111 158

Co musí být ve vaší SMS zprávě:

  1. Příjmení
  2. Místo události (jméno obce, města)
  3. Ulici (když neznáte, záchytný bod – u kostela, stadionu
  4. Co se stalo (několika slovy popsat k čemu došlo)
  5. Zranění

Další informace najdete zde: http://www.policie.cz/clanek/den-linky-158.aspx

15. srpna 2018, mjr. Mgr. Lenka Javorková

vytisknout  e-mailem