Policie České republiky  

Přejdi na

Služba veřejnosti a prestižní povolání


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze English Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 
Ústecký kraj název

Policie České republiky – KŘP Ústeckého kraje

Krátké zprávy z Lounska

LOUNSKO – Tragická dopravní nehoda 

V úterý v podvečer došlo na silnici druhé třídy ve směru z Podbořan na Pšov k tragické dopravní nehodě, při které bohužel přišel o život 37letý muž.

Podle prvotních informací mělo k nehodě dojít, když řidič motocyklu předjížděl osobního motorového vozidlo. Pravděpodobně v důsledku nepřiměřené rychlosti nezvládl v levotočivé zatáčce zařazení zpět do svého jízdního pruhu a vylétl ze silnice do příkopu.

V důsledku nehody utrpěl řidič motocyklu zranění neslučitelná se životem a na místě zemřel. Příčiny a okolnosti tragické dopravní nehody jsou předmětem dalšího šetření.

V souvislosti Policie ČR upozorňuje:

Závažnost dopravních nehod motocyklistů je přibližně 6x vyšší než u osobních automobilů, nejčastější příčinou dopravních nehod motorkářů je nepřiměřená rychlost a téměř 75% z nich na silnici umírá. Motocyklisté patří mezi nejzranitelnější účastníky silničního provozu, při střetu s pevnou překážkou končí s těžkými zraněními nebo smrtí. Ani sebelepší výbava není zárukou bezpečného návratu, pokud se motorkář chová riskantně.

Motocykl má delší brzdnou dráhu než automobil

  • při rychlosti 80 km/h je brzdná dráha 58 metrů
  • při rychlosti 100 km/h je brzdná dráha 83 metry
  • při rychlosti 200 km/h je brzdná dráha 280 metrů

Při rychlé jízdě je nutné počítat se spadaným listím, olejovými skvrnami, tramvajovými kolejemi, naftou na silnici, se změnou povrchu silnice (z rovného asfaltu či betonu na dlažební kostky), nerovností terénu, vlhkostí vozovky, nebezpečné mohou být i přechody pro chodce, nebo vodorovné dopravní značky. Při jízdě je nutné počítat také se slepými úhly (když nevidíte zpětné zrcátko automobilu, jeho řidič Vás nevidí). Předjíždění zprava řidiči většinou nečekají. Předjíždění v nepřehledných místech je zbytečný hazard a riskování. Motorkáře nechrání žádná karoserie, bezpečnostní pás, airbag, pouze pasivní zabezpečení jako je speciální oblečení, chrániče kloubů, páteřový chránič, ochranná přílba, vhodná obuv, rukavice a další prvky.

Neutraťte všechny peníze za motorku! Myslete také na bezpečné vybavení!

Oblečení: Přestože je kůže klasickým ochranným materiálem, je na trhu bohatý výběr oblečení podle typu motocyklu, zvolte vždy viditelnou barvu, oblečení dvojitě prošité, bez volných tkaniček, řemínků apod., při zkoušení oblečení vyzkoušejte, jak se Vám bude sedět v novém oblečení na motorce (stačí simulace na židli).

Ochranná přilba by měla být lehká s průzorem, s bradovým řemenem, který by měl pod bradou naléhat rovnoměrně, řemen pod bradou by měl být ovladatelný jednou rukou, stejně jako průzorové okno. Barva přilby svou barvou musí umožnit větší viditelnost jezdce, přilba musí sedět pevně, při koupi může lehce tlačit, časem se uvolní, volná přilba je nebezpečná. Je vhodné přilbu před koupí vyzkoušet za jízdy. Přilba Vás chrání jen jednou, po nárazu ji už nepoužívejte, nárazem ztrácí svoji ochrannou funkci. Zkontrolujte také čas od času průzor, nesmí být poškrábaný.

Další rizika:

Používání brzd – při rychlé jízdě myslete na brzdnou dráhu motocyklu. Platí pravidlo při nutném brzdění – není-li motocykl vybaven systémem ABS - vzadu naplno, vpředu s citem. Brzděte vždy před zatáčkou a s citem na obě brzdy.

Technika a bezpečnost – po zimním období důkladně motocykl prohlédněte a prověřte, zaměřte se na osvětlení, brzdy a pneumatiky.

Dezén pneumatik – stanovený minimální profil je 1,6 mm u malých motocyklů, kola s pomocným motorem a lehké motocykly – 1,0 mm. Je nutné si uvědomit, že materiál pneumatik stárne a mění se vlastnosti, mění se přilnavost pneumatik k vozovce.

Pozor na kývání při jízdě – při rychlosti přes 100 km/h, při změně rychlosti se motocykl může začít kývat. Zesiluje-li se kývání, nastává obvykle pád. Příčinou takového kývání mohou být sjeté pneumatiky, cestovní brašny nebo špatné uložení zavazadel apod. V takových situacích je nejlépe snížit rychlost až do ustálení. Zkušený motocyklista zjistí, co znamená kývání tím, že náhle prudce změní rychlost.

Upravování a vylepšování – motocyklista nesmí stroj přestavovat a měnit, vylepšovat předepsaný technický stav, tím motocykl ztrácí technickou způsobilost. Mohou nastat problémy s pojišťovnou nebo s příslušným oprávněním, navíc je jízda na takovém stroji nebezpečná a trestná.

9. června 2022
prap. Mgr. Kamil Marek
Oddělení tisku a prevence
KŘP Ústeckého kraje

vytisknout  e-mailem