Policie České republiky  

Přejdi na

Pomáhat a chránit


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze English Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 
Moravskoslezský kraj název

Policie České republiky – KŘP Moravskoslezského kraje

Železniční přejezdy

Msk - moravskoslezští policisté dohlíželi na dodržování zákona o silničním provozu ve vztahu k železničním přejezdům 

     Moravskoslezští policisté, v rámci preventivních opatření k zajištění bezpečnosti a plynulosti silničního provozu, včera, na předem vytipovaných železničních přejezdech, dohlíželi na dodržování zákona o silničním provozu. Akce se zúčastnilo téměř 30 hlídek, zejména dopravní policie. Cílem těchto akcí je vést účastníky silničního provozu k zodpovědnému chování na železničních přejezdech. Právě na nich se totiž stávají jedny z nejdramatičtějších dopravních nehod s těmi nejtragičtějšími následky. Přitom v naprosté většině bývá příčinou nehod nezodpovědnost a riskantní jednání účastníků silničního provozu.
 
     Pojďme si zopakovat, co nám říká Zákon o silničním provozu, ve vztahu k železničním přejezdům:
 
§ 28 
(1) Před železničním přejezdem si musí řidič počínat zvlášť opatrně, zejména se přesvědčit, zda může železniční přejezd bezpečně přejet.
(2) Vozidla se před železničním přejezdem řadí za sebou v pořadí, ve kterém přijela. Nejde-li o souběžnou jízdu nebo o jízdu podle § 12 odst.2, smějí vozidla přejíždět přes železniční přejezd jen v jednom jízdním proudu.
(3) Ve vzdálenosti 50 m před železničním přejezdem a při jeho přejíždění smí řidič jet rychlostí nejvýše 30 km.h-1. Svítí-li přerušované bílé světlo signálu přejezdového zabezpečovacího zařízení, smí 50 m před železničním přejezdem a při jeho přejíždění jet rychlostí nejvýše 50 km.h-1. Při přejíždění železničního přejezdu nesmí řidič zbytečně prodlužovat dobu jeho přejíždění.
(4) Dojde-li k zastavení vozidla na železničním přejezdu, musí jeho řidič odstranit vozidlo mimo železniční trať,17) a nemůže-li tak učinit, musí neprodleně učinit vše, aby řidiči kolejových vozidel byli před nebezpečím včas varováni.
(5) Před železničním přejezdem, u kterého je umístěna dopravní značka "Stůj, dej přednost v jízdě!", musí řidič zastavit vozidlo na takovém místě, odkud má náležitý rozhled na trať.
 
§ 29
(1) Řidič nesmí vjíždět na železniční přejezd, a) je-li dávána výstraha dvěma červenými střídavě přerušovanými světly signálu přejezdového zabezpečovacího zařízení,                                                                        
b) je-li dávána výstraha přerušovaným zvukem houkačky nebo zvonku přejezdového zabezpečovacího zařízení,
c) sklápějí-li se, jsou-li sklopeny nebo zdvihají-li se závory,
d) je-li již vidět nebo slyšet přijíždějící vlak nebo jiné drážní vozidlo nebo je-li slyšet jeho houkání nebo pískání; toto neplatí, svítí-li přerušované bílé světlo signálu přejezdového zabezpečovacího zařízení,
e) dává-li znamení k zastavení vozidla zaměstnanec dráhy kroužením červeným nebo žlutým praporkem a za snížené viditelnosti kroužením červeným světlem,
f) nedovoluje-li situace za železničním přejezdem jeho bezpečné přejetí a pokračování v jízdě.
(2) V případech uvedených v odstavci 1 písm. a), b) a c) smí řidič vjíždět na železniční přejezd pouze tehdy, jestliže před železničním přejezdem dostal od pověřeného zaměstnance provozovatele dráhy11) k jízdě přes železniční přejezd ústní souhlas. V tomto případě je řidič povinen řídit se při jízdě přes železniční přejezd pokyny pověřeného zaměstnance provozovatele dráhy. Pověřený zaměstnanec provozovatele dráhy je povinen se na požádání řidiče prokázat platným pověřením provozovatele dráhy.
 
A jaké povinnosti na železničních přechodech mají chodci:
 
§ 55
(1) Před železničním přejezdem si musí chodec počínat zvlášť opatrně, zejména se musí přesvědčit, zda může železniční přejezd bezpečně přejít.
(2) Chodec nesmí vstoupit na železniční přejezd v případech stanovených v § 29 odst. 1 písm. a) až e).
(3) V případech uvedených v § 29 odst. 1 písm. a), b) a c) smí chodec přejít přes železniční přejezd pouze tehdy, jestliže před železničním přejezdem dostal od pověřeného zaměstnance provozovatele dráhy11) ústní souhlas. V tomto případě je chodec povinen řídit se při přecházení železničního přejezdu pokyny pověřeného zaměstnance provozovatele dráhy. Pověřený zaměstnanec provozovatele dráhy je povinen se na požádání chodce prokázat platným pověřením provozovatele dráhy.
 
   V případě spáchání přestupku podle ust. § 29 zák. č. 361/2000 Sb., o silničním provozu, hrozí řidiči v blokovém řízení pokuta ve výši 2.500 korun a ve správním řízení 2.500 – 5.000 korun. Spáchá-li navíc řidič stejný přestupek za posledních 12 měsíců opakovaně, je mu vysloven zákaz činnosti, spočívající v zákazu řízení motorových vozidel v trvání 1 – 6 měsíců a přičteno 6 bodů v bodovém hodnocení (porušení povinností stanovených zákonem).
     V případě spáchání přestupku podle ust. § 55 zák. č. 361/200 Sb., hrozí chodci pokuta až do 2.000 korun.
 
Výsledky dopravně bezpečnostní akce „Železniční přejezdy“ z pátku 10. prosince:
 
     Zaznamenali jsme celkově 55 přestupkových jednání. Účastníci silničního provozu nejčastěji nerespektovali světelná výstražná zařízení a na tzv. červenou přejížděli, či chodci vstupovali a přecházeli kolejiště. Řidiči vozidel dále nedodržovali povolenou rychlost, v jednom případě usedl řidič za volant pod vlivem návykové látky. 
 
     Na závěr ze včerejška jedna perlička. Na železničním přejezdu ve Studénce, jednom z nejvytíženějších železničních koridorů, řidička osobního motorového vozidla nerespektovala světelné výstražné zařízení, vjela do kolejiště a projela jej. Jaké překvapení čekalo na policisty, když posléze vozidlo zastavili? Na zadním sedadle v autosedačce sedělo malé dítě.
 
Poznámka:
     Dle statistických údajů Správy železniční dopravní cesty je v Moravskoslezském kraji k dnešnímu dni   620 železničních přejezdů.  
 
Rozdělení podle třídy pozemní komunikace:
- silnice I. třídy 22 přejezdů
- silnice II. třídy 30 přejezdů
- silnice III. třídy 62 přejezdů
- na místních komunikacích 173 přejezdů
- na účelových komunikacích 333 přejezdů 
 
Přejezdy podle způsobu zabezpečení:
- přejezdy s výstražným křížem
- přejezdy s mechanickým přejezdovým zabezpečovacícm zařízením (PZZ)
- přejezdy se světelným PZZ se závorami
- přejezdy se světelným PZZ bez závor
- jedna uzamykatelná brána
  
 por. Bc. Darina Majková
 11. prosince 2010
 
 

vytisknout  e-mailem