Policie České republiky  

Přejdi na

Naším cílem je Vaše bezpečí


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze English Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 
Krajské ředitelství policie Lbk

Policie České republiky – KŘP Libereckého kraje

Policisté se zaměřili na nepřipoutané řidiče

KRAJ - V úterý probíhala na území Libereckého kraje dopravě bezpečnostní akce prioritně zaměřená na používání bezpečnostních pásů a zádržných systémů pro přepravu dětí. 

1V roce 2018 na silnicích Libereckého kraje přišlo při dopravních nehodách o život celkem 21 lidí, přičemž došlo k usmrcení 40 % nepřipoutaných řidičů a 60 % nepřipoutaných spolujezdců. 

Bezpečnost na silnicích, zejména povinnost poutání řidičů a spolujezdců je proto jednou z priorit Krajského ředitelství policie Libereckého kraje pro tento rok. Je stále hodně řidičů i spolujezdců, kteří tuto povinnost velmi podceňují.

Cílem obdobných akcí je snížit následky dopravních nehod nepřipoutaných nebo nesprávně připoutaných řidičů motorových vozidel a jejich spolujezdců. 

Během akce využívali dopravní policisté speciální techniku - monokulární dalekohledy Nikon Monarch 82ED-A se záznamovou technikou. Ta mají k dispozici všechna pracoviště dopravních inspektorátů v Libereckém kraji, a to vždy po dvou přístrojích, dalšími dvěma disponují i krajští dopravní policisté. Díky těmto zařízením policista vidí a současně dokumentuje, zda je řidič připoutaný, či zda telefonuje, apod. až na vzdálenost 1 km. Zároveň může být díky pořízenému záznamu řidič s přestupkem konfrontován. 

Do akce bylo v Libereckém kraji nasazeno na dvě desítky policistů, kteří zkontrolovali celkem 182 vozidel. Zjistili celkem 41 dopravních přestupků, za které uložili v příkazním řízení na místě pokuty v celkové výši 15.200 korun. Oznámen příslušnému správnímu orgánu byl celkem 1 přestupek. Nejčastějším prohřeškem řidičů bylo nepoužití bezpečnostních pásů, a to celkem ve 20 případech. Policisté za tyto přestupky uložili na místě pokuty ve výši 5.500 korun. Druhým nejčastějším přestupkem byl špatný technický stav vozidel, a to celkem v 7 případech. Celkem 5 řidičů překročilo nejvyšší dovolenou rychlost. V jednom případě řidič nepředložil doklad o pojištění odpovědnosti a v jednom případě  u sebe řidič neměl řidičský průkaz. 
Při akci nebyl zjištěn žádný přestupek týkající se nepoužití dětského zádržného systému. 

Přestupky - poutání řidičů a spolujezdců, zádržné systémy pro přepravu dětí:

Přestupek Pokuta Body
Nepřipoutaný řidič  do 2 000 korun na místě 3
Nepřipoutaný spolujezdec do 2 000 korun na místě 0
Dítě bez autosedačky do 2 000 korun na místě 4
Nepřipoutané dítě, přeprava dítěte na místě
zapnutého airbagu... 
do 2 000 korun na místě 4

    2Zástupci Týmu silniční bezpečnosti Mgr. Markéta Novotná a Ing. Jan Polák běhěm akce komunikovali s osádkami vozidel za účelem edukace správného poutání, včetně dětí do zádržných systémů. Děti obdržely při akci materiál z projektu Markétina dopravní výchova týkající se bezpečného poutání dětí.

    "Z dlouhodobého sledování bylo zjištěno, že průměrně se poutá v ČR více jak 92 % řidičů, více jak 98 % spolujezdců předu a pouze necelých 72 % spolujezdců vzadu je připoutáno", sdělil dopravní expert Bc. Roman Budský, MBA. z Platformy VIZE 0. Míra používání bezpečnostních pásů se postupem času zvyšuje a vyrovnala se průměru za celou Evropskou unii. 
    Řidič, který jede nepřipoutaný mimo obec, podstupuje 6x vyšší riziko, že bude v případě nehody usmrcen, než řidič, který se připoutá. U řidiče, který jede takto nepřipoutaný v obci je toto riziko dokonce 8x vyšší". Velmi důležité je také převážet řádně děti v předepsaných autosedačkách, neboť náraz již při rychlosti 15 km/h může být pro ně smrtelný", 
    dodal Roman Budský.

    Správné poutání:

    • pás vedeme vždy přes pánevní kosti, nikoliv přes břicho, nahoře středem ramene, nikdy ne přes krk
    • zapnutý pás nesmí být zkřížený a také bychom pod ním neměli mít tvrdé nebo ostré předměty, které by nás mohly při nárazu zranit
    • měli bychom se poutat vždy i na krátké vzdálenosti
    • pás bychom měli utáhnout a měli bychom sedět vždy ve vzpřímené poloze, abychom nesnižovali funkčnost pásů

    Chcete zabít řidiče? Nepoutejte se vzadu.

    I na zadních sedadlech platí fyzikální zákony – na zadním sedadle budete v případě čelní srážky pokračovat ve směru jízdy stejnou rychlostí, jakou jelo vozidlo v okamžiku srážky.
    Budete-li nárazem vrženi vpřed, jste ohroženi stejnými riziky jako na zadním sedadle.
    Ohrožujete však nejen sebe, ale i řidiče a spolujezdce na předních sedačkách, při nárazu jim můžete zlomit vaz.
    I na zadních sedačkách vás chrání při všech typech dopravních nehod.

    Proč použít ve vozidle bezpečnostní pásy?

    Pásy vám pomáhají při jakékoliv srážce (čelní, boční, zadní, při převrácen vozu).
    Pomáhají po celou dobu havárie, i při déletrvající sériové srážce.
    Nebudete-li připoutaní, vaše tělo bude při čelní srážce pokračovat ve směru stejnou rychlostí, jakou jelo vozidlo v okamžiku srážky- dokud nenarazíte na palubní desku nebo čelní sklo.
     

    10. 4. 2019
    por. Bc. Vladimíra Šrýtrová
    koordinátorka prevence KŘP Libereckého kraje

    vytisknout  e-mailem