Policie České republiky  

Přejdi na

Služba veřejnosti a prestižní povolání


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze English Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 

Kontrolní činnost Policejního prezidia ČR

Žadatel se domáhal informací ohledně kontrolní činnosti Policejního prezidia ČR, konkrétně požadoval odpověď na následující dotazy:  

1.1 Zda Policejní prezidium České republiky provádělo kontrolu v letech 2011 až 2014 u Krajského ředitelství policie Karlovarského kraje, Závodní 386/100, 360 06 Karlovy Vary.

1.2 Zda Policejní prezidium České republiky provádělo v letech 2011 až 2014 u Krajského ředitelství policie Karlovarského kraje kontrolu spisů podle zákona č. 500/2004 Sb., správního řádu, a kontrolu spisů podle zákona č. 141/1961 Sb., trestního řádu, zda jsou vedeny podle zákonů České republiky a EU.

1.3 Který pracovník Policejního prezidia České republiky s uvedením hodnosti, titulu, jména a příjmení tuto kontrolu u Krajského ředitelství policie Karlovarského kraje v letech 2011 až 2014 prováděl a s jakým výsledkem.

1.4 Zda Policejní prezidium České republiky provádělo kontrolu u Krajského ředitelství policie Karlovarského kraje, zda je provozována u tohoto orgánu elektronická podatelna v souladu se zákonem České republiky, zda jsou řádně evidována elektronická podání občanů a zda jsou podání občanů potvrzována příslušným státním orgánem Krajského ředitelství policie Karlovarského kraje s elektronickým podpisem.

1.5 Zda Policejní prezidium České republiky provádělo u Krajského ředitelství policie Karlovarského kraje kontrolu spisů podle zákona č. 500/2004 Sb., správního řádu, jakou spisovou značkou jsou u této součásti tyto spisy rozlišovány a zda jsou v těchto spisových značkách uváděna i čísla listů na vydaných listinách.

1.6 Zda Policejní prezidium České republiky provádělo u Krajského ředitelství policie Karlovarského kraje kontrolu spisů vedených v trestních věcech, jakou spisovou značkou č. j. jsou u této součásti tyto spisy rozlišovány a zda jsou v těchto spisových značkách č. j. uváděna i čísla listů na vydaných listinách.

1.7 Jaká opatření učinilo Policejní prezidium České republiky, aby neselhávala kontrolní činnost nad úředními osobami působícími u Policie České republiky a aby byly úřední postupy policistů činných u Policie České republiky v souladu se zákony České republiky a nebyla poškozována zákonná práva občanů, oznamovatelů, stěžovatelů, žadatelů o informace.

1.8 Zda se mohou policisté činní u Policie České republiky dopouštět při úřední činnosti podvodů, když sdělují úmyslně nepravdivé skutečnosti, kde vědomě poškozují cizí práva a dopouštějí se i padělání a pozměňování veřejných listin.

1.9 Z jakých důvodů nejsou písemnosti Krajského ředitelství policie Karlovarského kraje odesílané elektronicky prostřednictvím elektronické podatelny Policejního prezidia České republiky epodatelna.policie@pcr.cz (viz 27. 5. 2014 v 9 hodin 32 minuty) opatřeny elektronickým podpisem příslušného odesilatele, kde tento elektronický podpis má zaručit pravost odesílané písemnosti.
1.10 Kolik a která krajská ředitelství policie a obvodní oddělení Policie České republiky nemá zřízenu elektronickou podatelnu v souladu se zákonem pro příjem elektronických podání občanů.

Policie České republiky jako povinný subjekt podle § 2 odst. 1 zákona č. 106/1999 Sb. posoudila žádost a poskytla žadateli následující informace:
1.1 V souladu se zákonem č. 499/2004 Sb., o archivnictví a spisové službě a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon č. 499/2004 Sb.“) provádí dozor nad výkonem spisové služby v Policii České republiky Archiv Policie České republiky. Kontrolní činnost v oblasti výkonu spisové služby v rámci krajského ředitelství police provádí rovněž pracoviště pověřené ředitelem krajského ředitelství policie. Archiv Policie České republiky provedl interní kontrolu k ověření stavu při evidenci doručených dokumentů u Krajského ředitelství policie Karlovarského kraje v roce 2013. Kontrolou bylo konstatováno, že evidence doručených dokumentů je realizována v souladu s normami upravujícími výkon spisové služby.

1.2 Podle § 174 zákona č. 141/1961 Sb., o trestním řízení soudním (trestní řád), ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon č. 141/1961 Sb.“), dozor nad zachováním zákonnosti v přípravném trestním řízení vykonává státní zástupce. Policejní prezidium České republiky, konkrétně úřad služby kriminální policie a vyšetřování, provádí u útvarů Policie České republiky s územní působností metodické průzkumy týkající se vedení trestních spisů podle jednotlivých druhů kriminality. U Krajského ředitelství policie Karlovarského kraje tak úřad služby kriminální policie a vyšetřování v roce 2010 provedl metodický průzkum po linii majetkových trestných činů, konkrétně krádeží vloupáním do provozoven a vloupáním do trezorů, v roce 2011 metodický průzkum po linii násilných trestných činů, konkrétně loupeží a vražd, a v roce 2014 metodický průzkum po linii trestných činů proti průmyslovým právům a proti autorskému právu. Předložené trestní spisy byly vedeny v souladu s trestním řádem a platnými interními akry řízení Policie České republiky. Ze strany státních zástupců vykonávajících dozor nebyly shledány průtahy v trestním řízení.
Spisy vedené ve správním řízení organizační články Policejního prezidia České republiky posuzují v oblasti své působnosti v těch případech, kdy se koná přezkumné řízení.
1.3 Archiv Policie České republiky, který provádí dozor nad výkonem spisové služby v Policii České republiky, je akreditován jako bezpečnostní archiv. Vzhledem k této skutečnosti v souladu s ustanovením § 62 odst. 3 zákona č. 499/2004 Sb. neposkytuje údaje o personálních podmínkách.

1.4 V rámci Policie České republiky jako jednotného bezpečnostního sboru je zřízena pouze jedna elektronická podatelna. Krajské ředitelství policie Karlovarského kraje nemá samostatnou elektronickou podatelnu, a proto nebyla prováděna kontrola jejího provozování. Informace o provozu elektronické podatelny je uvedena na internetových stránkách Policie České republiky www.policie.cz. Na těchto stránkách je současně zveřejněn také vzor potvrzení o doručení datové zprávy a údaje v něm uváděné. Toto potvrzení, respektive vyrozumění není potvrzením o řádnosti doručení podání ve smyslu právních předpisů, například ve správním řízení, nýbrž potvrzením o ověření elektronického podání z hlediska jeho čitelnosti, existence elektronického podpisu, přítomnosti viru a přípustnosti formátu.

1.5 Při vedení spisu založeného pro řízení podle zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon č. 500/2004 Sb.“), tvoří spisovou značku číslo jednací spisu, které se skládá z přidělené značky útvaru, pořadového čísla záznamu v evidenci, označení evidence, ve které je spis veden a ročníku. Krajskému ředitelství policie Karlovarského kraje je přidělena značka útvaru KRPK, a spisy jsou tedy označeny např. spisovou značkou KRPK-1234/ČJ-2014. Jednotlivé dokumenty zařazované do spisu jsou pak opatřovány číslem jednacím dokumentu, které je tvořeno číslem jednacím spisu, doplněným o pořadové číslo dokumentu ve spisu, například KRPK-1234-1/ČJ-2014. Povinnost označovat spisovou značkou se podle § 17 odst. 1 zákona č. 500/2004 Sb. vztahuje pouze na spis jako celek, nikoli tedy na jednotlivé jeho dokumenty. Čísla listů se uvádějí pouze na vícelistých analogových (listinných) dokumentech.

1.6 Při vedení spisu založeného pro trestní řízení podle zákona č. 141/1961 Sb. je spisovou značkou číslo jednací spisu, které se skládá z přidělené značky útvaru, pořadového čísla záznamu v evidenci, označení „TČ“, ze kterého je zřejmé, že se jedná o trestní spis, a ročníku. Krajskému ředitelství policie Karlovarského kraje je přidělena značka útvaru KRPK, a trestní spisy jsou tedy označeny například spisovou značkou KRPK-5678/TČ-2014. Jednotlivé dokumenty zařazované do trestního spisu jsou pak opatřovány číslem jednacím dokumentu, které je tvořeno číslem jednacím spisu, doplněným o pořadové číslo dokumentu ve spisu, například.KRPK-5678-1/TČ-2014. Spisovou značkou se označuje pouze trestní spis jako celek a čísla listů se uvádějí pouze na vícelistých analogových (listinných) dokumentech. Listy v trestním spisu musí být očíslovány před seznámením obviněného nebo poškozeného s výsledky vyšetřování. Číslování listů trestního spisu před tímto úkonem je nepraktické, neboť trestní spis je pořádán podle vlastní logiky a až do seznámení obviněného nebo poškozeného s výsledky vyšetřování neustále „roste“.

1.7 Policejní prezidium České republiky, konkrétně jednotlivé jeho organizační články, například odbor vnitřní kontroly, provádějí podle své působnosti v zájmu dodržování právních předpisů a interních aktů řízení příslušníky a zaměstnanci Policie České republiky soustavnou metodickou, analytickou, kontrolní a plánovací činnost.

1.8 Nikoliv.

1.9 Písemnost zmíněná v dotazu je rozhodnutím č. j. KRPK-37438/ČJ-2014 vydaným Krajským ředitelstvím policie Karlovarského kraje. Jde o digitální dokument převedený z analogové (listinné) podoby, na které je vlastnoruční podpis náměstka ředitele Krajského ředitelství policie Karlovarského kraje. Tento digitální dokument měl být opatřen uznávaným elektronickým podpisem v souladu s ustanovením správního řádu. Na tento nedostatek bylo Krajské ředitelství policie Karlovarského kraje upozorněno Archivem Policie České republiky.

1.10 Veřejnoprávním původcem dokumentů ve smyslu zákona č. 499/2004 Sb. je Policie České republiky jako celek, nikoli její jednotlivé útvary. Proto Policie České republiky v souladu s ustanovením § 2 odst. 2 vyhlášky č. 259/2012 Sb., o podrobnostech výkonu spisové služby, má pro všechny útvary zřízenu jednu elektronickou podatelnu.


PhDr. Jiří Vokuš, 30. 8. 2014
 

vytisknout  e-mailem