Policie České republiky  

Přejdi na

Naším cílem je Vaše bezpečí


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze English Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 

Jízdní kola s elektrickým motorkem, motorové koloběžky, motokola,

Zveřejnění podle ustanovení § 5 odst. 3 zákona č. 106/1999 Sb. 

Žadatel se domáhal následujících informací:

„1) Existuje jakýkoli metodický materiál (dokumenty) vydaný nebo používaný Policií České republiky, který upravuje pokyny k dohledu nad provozem na pozemních komunikacích či kontrolu (souhrnně či jednotlivě po specifikovaných dopravních prostředcích): ¨

a. jízdních kol dodatečně vybavených pomocným motorkem (vymezených ve vyhlášce  č. 341/2014 Sb.),
b. motorových (elektrických) koloběžek,
c. jízdních kol s přídavným elektrickým motorem (vymezených v čl. 2 odst. 2 písm. f)   Nařízení evropského parlamentu a Rady (EU) č. 168/2013 – dále jen „Nařízení“), a
d. vozidel kategorie L1e-A Motokolo podle Nařízení?

V případě, že ano, prosím o jeho poskytnutí.

2) Považuje Policie České republiky motorové koloběžky od výroby vybavené elektrickým motorem (tj. nespadající pod znění přílohy č. 12, část C, vyhlášky č. 341/2014 Sb.) za:

a. motorová vozidla (§ 2 písm. g),
b. nemotorová vozidla (§ 2 písm. h),
c. obdobné sportovní vybavení chodce (§ 2 písm. j), nebo
d. zařízení obdobné osobnímu přepravníku se samovyvažovacím zařízením (§ 2 písm. nn), ve smyslu zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích?

Jaká pravidla se podle Policie České republiky uplatní na provoz těchto motorových (elektrických) koloběžek na pozemních komunikacích?

3) V případě, že Policie České republiky považuje motorové (elektrické) koloběžky od výroby vybavené elektromotorem za vozidlo, splňují podle Policie České republiky tato vozidla technické podmínky stanovené zvláštním právním předpisem podle § 5 odst. 1 písm. a) zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích? Jaký právní předpis je v tomto případě podle Policie České republiky zvláštním právním předpisem, na který zákon č. 361/2000 Sb. v § 5 odst. 1 písm. a) odkazuje?

4) Jakým způsobem Policie České republiky kontroluje u motorových (elektrických) koloběžek, jízdních kol vybavených dodatečným pomocným či přídavným elektromotorem a u vozidel kategorie L1e-A Motokolo, výkon jejich elektromotoru, aby mohla provést kategorizaci konkrétního dopravního prostředku a posoudit, zda jejich řidič splňuje všechny zákonné povinnosti?

5) Kontroluje Policie České republiky v rámci dohledu nad bezpečností silničního provozu, zdali vozidla kategorie „L1e-A – Motokolo“ podle Nařízení jsou zapsány do registru silničních vozidel?

6) Uplatní se podle Policie České republiky na provoz vozidla zařazeného do kategorie L1e-A Motokolo podle Nařízení na pozemních komunikacích pravidla pro motorová vozidla nebo nemotorová vozidla (jízdní kola) podle zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích?“

Policie České republiky poskytla žadateli následující informace:

Ad 1) Ředitelství služby dopravní policie Policejního prezidia České republiky na základě stanoviska Ministerstva dopravy České republiky, které je gestorem zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů (zákon o silničním provozu), ve znění pozdějších předpisů, zpracovalo v souladu s vyhláškou č. 341/2014 Sb., o schvalování technické způsobilosti a o technických podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů, metodickou pomůcku ke kontrole jízdních kol vybavených dodatečně pomocným motorkem, motorových koloběžek a jízdních kol s elektrickým motorkem. Metodická pomůcka slouží příslušníkům Policie České republiky (dále jen „policisté“) při dohledu nad silničním provozem k rychlé orientaci v problematice dotčených dopravních prostředků. Oba uvedené dokumenty povinný subjekt poskytl žadateli v příloze.

Ad 2) Informací se pro účely zákona č. 106/1999 Sb. rozumí jakýkoliv obsah nebo jeho část v jakékoliv podobě, zaznamenaný na jakémkoliv nosiči, zejména obsah písemného záznamu na listině, záznamu uloženého v elektronické podobě nebo záznamu zvukového, obrazového nebo audiovizuálního. Informace požadované v tomto bodu žádosti nemají takový charakter. Podle ustanovení § 2 odst. 4 tohoto zákona se povinnost poskytovat informace se netýká dotazů na názory.

Mimo režim zákona č. 106/1999 Sb. povinný subjekt konstatoval, že dopravní prostředky, které jsou předmětem žadatelova zájmu, se provozují bez dokladů a jejich jednotlivé typy se od sebe vzájemně liší, takže mnohdy nelze na místě kontroly jednoznačně určit, do jaké kategorie dané vozidlo náleží. Každé takové vozidlo je proto nutno posuzovat individuálně. Pokud policista má pochybnosti o tom, zda v souvislosti s provozem takového vozidla nebyl spáchán přestupek, sepíše oznámení a postoupí je příslušnému správnímu orgánu. Ten má v rámci správního řízení širší možnosti jak určit, do jaké kategorie sporné vozidlo náleží. Postup policisty závisí na konkrétní situaci a závažnosti možného protiprávního jednání. Viz přiložená „Metodika ke kontrole jízdních kol vybavených dodatečně pomocným motorkem (motorová koloběžka) a jízdních kol s elektrickým motorkem“.        

Ad 3) Viz přiložená „Metodika ke kontrole jízdních kol vybavených dodatečně pomocným motorkem (motorová koloběžka) a jízdních kol s elektrickým motorkem“.

Ad 4) Policie České republiky nedisponuje možností kontroly výkonu elektromotorů, jimiž jsou vybavena dotčená vozidla, je v tomto ohledu odkázána na údaje uvedené v dokladech nebo na povinných štítcích, případně na měření rychlosti.

Ad 5) Mopedy a motokola podléhají registraci už od 1. července 2001, a policisté proto kontrolují v rámci dohledu nad silničním provozem jejich doklady a registrační značky už víc než 20 let.

Ad 6) Na vozidla zařazená do uvedené kategorie se pohlíží jako na motocykly, a proto se na jejich provozovatele a řidiče vztahují povinnosti provozovatelů a řidičů motorových vozidel.   

PhDr. Jiří Vokuš, 3. srpna 2022

vytisknout  e-mailem