Policie České republiky  

Přejdi na

Naším cílem je Vaše bezpečí


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze English Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 
Moravskoslezský kraj název

Policie České republiky – KŘP Moravskoslezského kraje

Informace o silnici I/48

Lanová svodidla plní svůj účel. Policisté volají po jejich prodloužení po celé délce komunikace. 

Silnice I/48 si vyžádala již mnoho lidských životů. Při nehodách způsobených přejetím do protisměru a následným střetem zemřelo, nebo se těžce zranilo několik desítek účastníků silničního provozu. Každá dopravní nehoda, při které příjde o život člověk, je tragická.
 
Silnice prochází okresem Nový Jičín v délce 29 kilometrů a to od hranice s okresem Přerov u obce Dub až po hranici s okresem Frýdek Místek za městem Příbor. Policisté se snažili všemi možnými způsoby a prostředky ovlivňovat chování účastníků silničního provozu, zvýšeným dopravním dohledem, častými kontrolami, měřením rychlosti a podobně. Bohužel tento fakt neměl zásadní vliv na dopravní situaci na této komunikaci, která si mezi řidiči vysloužila přívlastek „silnice smrti“.
 
Po vstupu do EU vzrostla nákladní a kamionová přeprava i na našich silnicích několikanásobně. Silnice I/48 je jednou z hlavních tras řidičů kamionů a nákladních vozidel směrem k polským hranicím. Nákladní doprava se také podepisuje ne kvalitě této komunikace. Poslední měření v roce 1999 ukázalo, že touto komunikací denně projede 30 000 vozidel. (od té doby vzrostla nákladní doprava a dopravní zatížení). Podle nejnovějších výstupů zatíženosti komunikace I/48 vzrostla nákladní doprava o 105% - jedná se o číselný výstup z hraničního přechodu v Chotěbuzi z roku 2005. Tato silnice měla kapacitu zatíženosti na 10 000 – 20 000 vozidel denně!!! K nejtragičtějším střetům docházelo v situacích, kdy vozidlo z různých důvodů přejelo do protisměru, kde se ve většině případech střetlo buďto čelně, nebo bočně s protijedoucím vozidlem.
 
V listopadu roku 2002 byla v délce přibližně desíti kilometrů mezi Příborem a Novým Jičínem nainstalována středová lanová svodidla, která zásadním způsobem ovlivnila počet nehod, při kterých umírali lidé díky přejetí do protisměru.. Úsek mezi Novým Jičínem a hranicí s okresem Přerov u obce Dub zůstává dále čtyřproudový, bez jakéhokoliv rozdělení jízdních pruhů.
 
Umístění lanových svodidel se v každém případě osvědčilo a přispělo tak k bezpečnosti silničního provozu na pozemních komunikacích. Od měsíce listopadu 2002 do současné doby jsme nezaznamenali v úseku, který je osázen lanovými svodidly žádnou nehodu, při které by z důvodů přejetí do protisměru došlo ke smrtelnému zranění. Dosavadní vývoj následků smrtelných nehod ve zmiňovaném úseku potvrzuje fakt, že splnila svůj účel i v situacích, kdy do nich narazilo nákladní vozidlo. Ve většině případech došlo k poškození středových sloupků, na kterých jsou lana ukotvena, avšak nedošlo k přejetí vozidla do protisměru.
 
Dopravní policisté neustále upozorňují na nedostatky, které tato silnice má, požadujeme i na dalších úsecích instalaci středových lanových svodidel.
Snížení následků dopravních nehod je pro nás prioritou.
 
Bohužel, odpovědi jsou již dlouho stejné. Vzhledem k tomu, že se plánuje celková rekonstrukce silnice I/48, zvýšení bezpečnosti v podobě instalace lanových svodidel je proto hubou budoucnosti. Nezbývá tedy nic jiného, než zvýšená opatrnost, ohleduplnost a neriskování při jízdě po tomto úseku.
 
V následující tabulce je zaznamenán vývoj nehod a nejzávažnějších následků od roku 2000.
 
   
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
Počet DN
174
205
191
226
267
304
277
254
195
Smrtelná zranění
16
12
8
6
6
5
2
4
6
Těžká zranění
15
8
11
11
7
8
3
6
10
Lehká zranění
23
45
30
41
24
38
41
25
24
 
 
 
 
 
 
 
por. Bc. Miroslava Michálková Šálková
                tisková mluvčí
         KŘ PČR PIS Nový Jičín

vytisknout  e-mailem