Policie České republiky  

Přejdi na

Služba veřejnosti a prestižní povolání


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze English Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 

Důvody kontroly osoby a vozidla

Žadatel požádal o odpovědi na následující otázky: 

  1. Jaké jsou zákonné důvody kontroly osoby?
  2. Jaké jsou zákonné důvody kontroly vozidla?
  3. Má právo tzv. prověřovaná osoba nahlížet do spisu? (Týkající se jejího prověřování).
  4. Má nárok tzv. prověřovaná osoba na náhradu cestovného a ušlé mzdy, když se dostaví na výzvu policie?
  5. Musí se tzv. prověřovaná osoba dostavit na výzvu policie?
  6. Musí se tzv. prověřovaná osoba dostavit na výzvu policie, i když telefonicky sdělí, že k dané věci využije svého právaa k věci se nebude vyjadřovat? (Konkrétně prověřovaná osoba musí jet 20km na policii 20km zpět jen k vůli tomu, že podepíše protokol, kde uvede, že se nebude vyjadřovat?).

Policie České republiky jako povinný sdělila žadateli, že podle § 2 odst. 4 zákona č. 106/1999 Sb. se povinnost poskytovat informace netýká dotazů na názory, budoucí rozhodnutí a vytváření nových informací. Podle § 3 odst. 3 zákona č. 106/1999 Sb. se informací pro účely tohoto zákona rozumí jakýkoliv obsah nebo jeho část v jakékoliv podobě, zaznamenaný na jakémkoliv nosiči, zejména obsah písemného záznamu na listině, záznamu uloženého v elektronické podobě nebo záznamu zvukového, obrazového nebo audiovizuálního. Povinný subjekt je povinen poskytovat pouze ty informace, které se vztahují k jeho působnosti, a které má nebo by měl mít podle obecně závazného právního předpisu k dispozici. Naopak zákon č. 106/1999 Sb. nestanovuje povinnost nové informace vytvářet či vyjadřovat názory povinného subjektu k určité problematice, vytvářet právní analýzy či zpracovávat právní stanoviska na základě zadání žadatele.  Odpovědi na vznesené otázky lze nalézt v příslušných právních předpisech a judikatuře českých soudů. Je možné odkázat například na zákon č. 273/2008 Sb., o Policii České republiky (dále jen „zákon o policii“); zákon č. 141/1961 Sb., trestní řád; zákon č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů (zákon o silničním provozu). Doporučit lze také četná právnická díla, kterými jsou jednak komentáře k uvedeným zákonům, ale také učebnice a vysokoškolská skripta. Policie České republiky není ani oprávněna podávat výklad jednotlivých zákonných ustanovení. Takové oprávnění mají pouze gestoři příslušných právních předpisů, zpravidla tedy jednotlivá ministerstva.

K jednotlivým bodům žádosti pak povinný subjekt poskytl žadateli dále uvedené informace. Upozornil však žadatele na skutečnost, že se nejedná o kompletní právní analýzu v žádosti specifikovaných problémů. Každou situaci je nutné posoudit individuálně podle konkrétních okolností. S požadavkem na právní posouzení konkrétní situace a vyvození příslušných závěrů je nutné se obrátit na subjekty poskytující právní poradenství.

1. Policista je oprávněn ze zákonných důvodů vyzvat osobu k prokázání totožnosti. Konkrétní zákonný důvod k prokázání totožnosti posuzuje policista na místě podle jemu v té době dostupných informací.

Důvody, pro které je policista oprávněn vyzvat osobu k prokázání totožnosti, jsou stanoveny například v ustanoveních:

  • § 63 odst. 2 písm. a) až l) zákona č. 273/2008 Sb., o Policii České republiky,
  • § 91, 101 nebo 111a zákona č. 141/1961 Sb., o trestním řízení soudním (trestního řádu),
  • § 36 zákona č. 500/2004 Sb., správního řádu,
  • § 5, 103 nebo 167 zákona č. 326/1999 Sb., o pobytu cizinců na území České republiky a o změně některých zákonů,
  • § 3 zákona č. 325/1999 Sb., o azylu,
  • § 4 a 6 zákona č. 216/2002 Sb., o ochraně státních hranic České republiky a o změně některých zákonů (o ochraně státních hranic),
  • § 8 zákona č. 255/2012 Sb., o kontrole (kontrolního řádu).

Odmítne-li osoba prokázat svoji totožnost podle § 63 zákona o policii, nebo nemůže-li ji prokázat ani po poskytnutí potřebné přiměřené součinnosti a policista nemůže její totožnost zjistit provedením úkonů na místě, je oprávněn osobu předvést podle § 64 zákona o policii k provedení úkonů směřujících ke zjištění její totožnosti.

2. Důvody, pro které je policista oprávněn zastavit dopravní prostředek, a provést jeho prohlídku jsou stanoveny v § 42 odst. 1 až 6 zákona o policii.

Naproti tomu stojí oprávnění policisty ve stejnokroji dle § 79 zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích (dále jen „zákon o silničním provozu“) zastavovat vozidla za účelem dopravní kontroly. Policie tak činí jako součást dohledu nad bezpečností a plynulostí provozu na pozemních komunikacích vykonávaného na základě § 124 odst. 9 písm. a) zákona o silničním provozu. Toto oprávnění (resp. působnost) je svou povahou správním dozorem, policie zde vystupuje jako správní orgán, nikoliv jako bezpečnostní sbor, a není proto podmíněno důvodným podezřením jako oprávnění dle § 42 zákona o policii. Proto může policie auta zastavovat i namátkově a následně kontrolovat dodržování povinností, např. doklady řidičů, provádět orientační vyšetření na alkohol a návykové látky či kontrolovat, zda má vozidlo povinnou výbavu (dle § 75 zákona č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích).

3. Problematiku nahlížení do spisu v rámci trestního řízení upravuje trestní řád. Problematiku nahlížení do spisu v rámci správního řízení upravuje správní řád. Při aplikaci těchto právních předpisů je vždy nutné zohlednit konkrétní okolnosti případu jako je typ řízení, fáze řízení, postavení osoby v řízení apod. V úvahu je třeba vzít i existující soudní judikaturu k dané problematice.

           

K bodům 4), 5) a 6)

Uvedenou problematiku upravuje § 61 zákona o policii. Podle tohoto ustanovení může Policie ČR požadovat potřebné vysvětlení od osoby, která může přispět k objasnění skutečností důležitých např. pro odhalení trestného činu nebo přestupku a jeho pachatele a v případě potřeby ji vyzvat, aby se ve stanovenou dobu, popřípadě bez zbytečného odkladu, je-li to nezbytné, dostavila na určené místo k sepsání úředního záznamu o podání vysvětlení. Nevyhoví-li osoba bez dostatečné omluvy nebo bez závažných důvodů výzvě, může být předvedena. Úřední záznam o podání vysvětlení je policista povinen sepsat bez zbytečného odkladu, přičemž je nerozhodné, zda se osoba dostavila  k podání vysvětlení dobrovolně, nebo zda byla předvedena. Kdo se dostaví na výzvu Policie ČR k podání vysvětlení podle § 61 zákona o policii, má  nárok na náhradu nutných výdajů a na náhradu ušlého výdělku. Náhradu poskytuje policie. Nárok na náhradu nemá ten, kdo se dostavil jen ve vlastním zájmu nebo pro své protiprávní jednání. Nárok na náhradu zaniká, jestliže jej osoba neuplatní do 7 dnů ode dne, kdy se na výzvu dostavila, o tom musí být osoba poučena.

Oprávnění policejního orgánu vyzvat osobu k podání vysvětlení je dále uvedeno v § 158 odst. 7 trestního řádu. V § 158 trestního řádu jsou mimo jiné uvedeny podmínky pro uplatnění nároku na náhradu nutných výdajů (§ 158 odst. 10) a následky nevyhovění výzvě (§ 158 odst. 7).

pplk. JUDr. Lucie Žárská

vytisknout  e-mailem