Policie České republiky  

Přejdi na

Služba veřejnosti a prestižní povolání


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze English Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 

Silniční kontrola

Žadatel se domáhal „poskytnutí metodického pokynu, předpisu nebo legislativní úpravy týkající se postupu při dopravní kontrole příslušníka Policie České republiky za předpokladu, že příslušník řídí osobní vozidlo, které příslušníkovi nepatří a má ho zapůjčené“.  

Žadatel zejména požadoval informace o postupu policistů „při zjištění, že vozidlo, které řídí příslušník policie, nemá platnou technickou kontrolu a je tedy nezpůsobilé k provozu“.  

Policie České republiky poskytla žadateli následující informace:

Pokud příslušníci Policie České republiky (dále jen „policisté“) provádějí běžnou silniční kontrolu osobního motorového vozidla, řidičem kontrolovaného vozidla je příslušník Policie České republiky (dále jen „policista“) a toto vozidlo, jak uvádí žadatel, má řidič zapůjčené, policisté postupují v souladu s právními předpisy a interními akty řízení stejně jako u každého jiného řidiče. Rozdíl spočívá pouze v tom, že v případě zjištění protiprávního jednání řidiče - policisty se přestupek neoznamuje příslušnému obecnímu úřadu obce s rozšířenou působností, jednání, které má znaky přestupku, se v souladu s ustanovením § 10 odst. 1 písm. a) zákona č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů, projedná podle zvláštního předpisu a o věci rozhodne příslušný služební funkcionář Policie České republiky (tj. příslušný nadřízený policisty). Uvedeným zvláštním předpisem je zákon č. 361/2003 Sb., o služebním poměru příslušníků bezpečnostních sborů, ve znění pozdějších předpisů. V případě uváděném žadatelem (propadlá kontrola technického stavu vozidla) by se postih vztahoval jak na řidiče vozidla, tak na jeho provozovatele. Pokud by provozovatelem vozidla byla fyzická osoba, dopustila by se přestupku podle ustanovení § 83 odst. 1 písm. i) zák. č. 56/2000 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích a o změně zákona č. 168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla), ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon č. 56/2001 Sb.“) a přestupek by se oznámil správnímu orgánu podle místa registrace vozidla. Pokud by provozovatelem byla fyzická osoba podnikající nebo právnická osoba, která přikáže nebo dovolí, aby bylo v provozu na pozemních komunikacích použito vozidla, které nesplňuje podmínky stanovené jiným právním předpisem (zákon č. 56/2001 Sb.), dopustila by se správního deliktu dle ustanovení § 125d odst. 1 písm. a) zákona č. 361/2000 Sb., provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů (zákon o silničním provozu), ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon č. 361/2000 Sb.“) a správní delikt by se odevzdal správnímu orgánu podle místa skutku. Jinak by se dopustila správního deliktu podle ustanovení § 83a odst. 1 písm. m) zákona č. 56/2001 Sb. a správní delikt by se odevzdal správnímu orgánu podle místa registrace vozidla.

Při kontrole technického stavu vozidla policisté postupují v souladu s právními předpisy a interními akty řízení. Podle ustanovení § 5 odst. 1 písm. a) zákona č. 361/2000 Sb. je řidič povinen užít vozidlo, které splňuje technické podmínky stanovené zvláštním právním předpisem (zákon č. 56/2001 Sb.). Postup policistů při kontrole technického stavu vozidel upravuje čl. 24 pokynu ředitele ředitelství služby dopravní policie Policejního prezidia České republiky č. 4/2015, kterým se upravuje postup při dohledu na bezpečnost a plynulost silničního provozu na pozemních komunikacích.

Čl. 24

Kontrola technického stavu vozidla

(1) Jednou z kontrolovaných oblastí v rámci dohledu na silniční provoz
je kontrola technického stavu vozidel nebo jízdních souprav. Kontrola technického stavu se provádí jako

a)    kontrola technického stavu při běžné silniční kontrole (dále jen „základní kontrola technického stavu“) nebo

b)    technická silniční kontrola.

(2) Základní kontrola technického stavu se provádí jako součást základní kontroly. Základní kontrolu technického stavu je způsobilý provádět policista,
který, absolvoval základní odbornou přípravu. Obsahem této kontroly je zjistit, zda bylo v provozu na pozemní komunikaci užito vozidlo, které splňuje technické podmínky stanovené právním předpisem (zákon č. 56/2001 Sb.).

(3) Technická silniční kontrola se provádí jako cílená speciální kontrola technického stavu podle právního předpisu (§ 6 a 6a zákona č. 361/2000 Sb.). Rozsah a způsob provedení technické silniční kontroly stanoví právní předpis (vyhláška č. 82/2012 Sb., o provádění kontrol technického stavu vozidel a jízdních souprav v provozu na pozemních komunikacích (vyhláška o technických silničních kontrolách). Technickou silniční kontrolu jsou oprávněni provádět pouze policisté služby dopravní policie, kteří jsou k této kontrole odborně způsobilí. Odborně způsobilým policistou služby dopravní policie se rozumí policista, který absolvoval v oblasti kontroly technického stavu školení zaměřené na provádění technických silničních kontrol, kvalifikační nebo specializační kurz, jehož obsahem bylo provádění technických silničních kontrol nebo má pro tuto činnost potřebnou praxi a zkušenosti. O tom zda má policista dostatečnou praxi a zkušenosti rozhoduje vedoucí. O výsledku technické silniční kontroly sepíše hlídka vždy doklad o výsledku technické silniční kontroly (Příloha č. 2 k vyhlášce č. 82/2012 Sb.), vzor dokladu o výsledku technické silniční kontroly je uveden na intranetových stránkách ředitelství služby dopravní policie Policejního prezidia České republiky. Doklad o výsledku technické silniční kontroly se vystavuje minimálně ve dvou vyhotoveních. Jedno vyhotovení obdrží řidič kontrolovaného vozidla a jedno vyhotovení si ponechá hlídka. Pokud byl při kontrole vystaven doklad o výsledku technické silniční kontroly u užitkového vozidla kategorie N2, N3, přípojného vozidla kategorie O3, O4 nebo autobusu v kategorii M2, M3, zašle se kopie dokladu na Centrum služeb pro silniční dopravu, Nábřeží Ludvíka Svobody 1222/12, 110 15 Praha 1.

(4) Pokud byla při technické silniční kontrole zjištěna na vozidle vážná nebo nebezpečná závada, která nebyla na místě odstraněna, policista poučí řidiče vozidla o tom, že vozidlu je v případě vážné závady zkrácena platnost technické způsobilosti na 30 dní a v případě nebezpečné závady, se vozidlo stává technicky nezpůsobilým. Řidič je současně jako zástupce provozovatele vozidla, pokud tento není přítomen na místě, poučen o právních důsledcích spojených se zkrácením, případně odejmutím technické způsobilosti a nutnosti vykonat opakovanou technickou prohlídku, při které by měl předložit doklad o výsledku technické silniční kontroly. Policista následně zašle za účelem omezení technické způsobilosti u vozidla registrovaného v České republice doklad o výsledku technické silniční kontroly elektronicky datovou zprávou na příslušný obecní úřad dle místa registrace vozidla. Pokud se jedná o vozidlo registrované v jiném členském státě Evropské unie, zašle se doklad o technické silniční kontrole elektronicky datovou zprávou na Ministerstvo dopravy. Při odesílání datové zprávy na Ministerstvo dopravy se do kolonky „K rukám“ uvede „Odbor 150“.

(5) U vozidel o celkové hmotnosti nepřevyšující 3,5 t se provádí vždy pouze základní kontrola technického stavu. Technická silniční kontrola se u těchto vozidel zahajuje až v okamžiku, kdy je na kontrolovaném vozidle v rámci základní kontroly technického stavu zjištěna vážná nebo nebezpečná závada. V případě,
že je na vozidle zjištěna vážná nebo nebezpečná závada, postupuje se dále podle odstavce 4.

(6) Pokud jsou na kontrolovaném vozidle zjištěny v rámci základní kontroly technického stavu nebo technické silniční kontroly závady, podle právního předpisu (§ 40 vyhlášky č. 341/2014 Sb., o schvalování technické způsobilosti a o technických podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích) hlídka projedná, případně oznámí (odevzdá) přestupek řidiče a oznámí, případně odevzdá přestupek nebo správní delikt provozovatele vozidla. Dále může hlídka zakázat řidiči s vozidlem další jízdu do doby odstranění závady nebo mu přikázat směr jízdy podle právního předpisu (§ 124 odst. 10 písm. e) zákona č. 361/2000 Sb.). Pokud se jedná o závadu, která bezprostředně ohrožuje ostatní účastníky provozu na pozemních komunikacích, může hlídka vozidlu zabránit v další jízdě podle právního předpisu (§ 118a zákona č. 361/2000 Sb.).

 

PhDr. Jiří Vokuš, 4. ledna 2016

vytisknout  e-mailem