Policie České republiky  

Přejdi na

Pomáhat a chránit


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze English Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 
Krajské ředitelství policie kraje Vysočina

Policie České republiky – KŘP kraje Vysočina

Řidiči i chodci by měli být za snížené viditelnosti opatrní

JIHLAVSKO: Počet střetů vozidel s chodci se zvýšil 

Snížená viditelnost je definována jako situace, kdy účastníci provozu na pozemních komunikacích dostatečně zřetelně nerozeznají jiná vozidla, osoby, zvířata nebo předměty na pozemní komunikaci, například od soumraku do svítání, za mlhy, sněžení nebo hustého deště. 
 
Řidiči vozidel
Podzimní počasí s sebou přináší zhoršenou sjízdnost komunikací. Vozovka se vlivem spadaného listí a vlhkosti stává více kluzkou, zvyšuje se tím nebezpečí smyku. Počítat je třeba také se sníženou viditelností a prvními námrazami. Zejména v ranních hodinách mohou být silnice na mostech a v lesních úsecích namrzlé. Den se zkracuje, svítá později a večer se rychleji stmívá. Řidiči by proto měli jezdit opatrně, ohleduplně, rychlost přizpůsobit aktuálnímu počasí a za snížené viditelnosti zvýšit svoji pozornost.    
„V ranních hodinách nebo v podvečer se v současné době také často v blízkosti silnic tvoří mlha, která představuje pro všechny účastníky silničního provozu možné riziko. Pokud řidič vjede do úseku s mlhou, měl by okamžitě snížit rychlost. Samozřejmě přitom musí zohlednit aktuální dopravní situaci, zejména vozidla jedoucí za ním,“ řekla npor. Mgr. Andrea Kittlerová, zástupkyně vedoucího dopravního inspektorátu. Jak dále dodala, řidič by měl dále zvětšit vzdálenost od před ním jedoucího vozidla a použít při jízdě světla do mlhy.
Řidiči by se měli vždy zejména plně věnovat řízení, dodržovat bezpečnou vzdálenost mezi vozidly, přizpůsobit rychlost jízdy stavu a povaze vozovky, svým schopnostem a aktuálním klimatickým podmínkám. Řidič smí jet jen takovou rychlostí, aby byl schopen zastavit vozidlo na vzdálenost, na kterou má rozhled a byl schopen zastavit před nenadálou překážkou, jako je např. odstavené vozidlo, předmět na silnici, chodec, cyklista. 
 
Chodci 
I pro chodce představuje podzimní počasí při zhoršené viditelnosti nebezpečí. Zvláště opatrní by měli být chodci při pohybu po komunikacích za soumraku a za svítání. Chodci jsou v silničním provozu ti nejzranitelnější. Vidět a být viděn, je základní pravidlo bezpečnosti na silnicích, které platí pro všechny účastníky silničního provozu. Za snížené viditelnosti platí dvojnásob. Mnoho řidičů vozidel, kteří zranili chodce, se shodují na tom, že ho neviděli vůbec nebo příliš pozdě.    
„Je důležité, aby se chodci snažili při pohybu po komunikacích svoji viditelnost zvýšit. Při snížené viditelnosti by měli nosit oblečení jasných barev, aby byli lépe vidět v šeru, ve tmě nebo v mlze,“ doporučila komisařka Andrea Kittlerová s tím, že oblečení je vhodné opatřit reflexními prvky a doplňky, které ve světlech projíždějících vozidel výrazně září.
Viditelnost lze zvýšit vhodnou barvou oblečení a doplňky z fluorescenčních materiálů, které zvyšují světelný kontrast vůči pozadí a prodlužují tak vzdálenost, na jakou může řidič chodce zaznamenat. Fluorescenční materiály zvyšují viditelnost za denního světla a za soumraku, ve tmě však svou funkci ztrácejí. Nejčastěji používanými barvami jsou jasně žlutá, zelená a oranžová. Reflexní materiály odrážejí světlo v úzkém kuželu zpět ke zdroji, a to až na vzdálenost kolem 200 m. Výrazně zvyšují viditelnost za tmy a další snížené viditelnosti
Reflexní a fluorescenční materiály je vhodné kombinovat tak, aby byl chodec dobře vidět ve dne i v noci.  
Chodec by měl být vždy pozorný, opatrný a ohleduplný. Musí chodit především po chodníku, a to po jeho pravé straně, nebo může chodit po vyznačené stezce pro chodce. Tam kde není chodník ani stezka pro chodce, musí jít po levé krajnici, nejvíce však dva chodci vedle sebe. „Při snížené viditelnosti nebo v nebezpečných a nepřehledných úsecích smějí jít chodci pouze za sebou,“ uvedla komisařka Andrea Kittlerová. Jak dále zdůraznila, vozovku by měl chodec vždy přecházet na přehledném místě, při přecházení přes vozovku využívat pokud možno přechody pro chodce se světelnou signalizací a vyznačené přechody, přecházet pouze na zelenou a je-li přesvědčen, že skutečně nic nejede. Chodec by nikdy neměl přecházet vozovku v zatáčce nebo mezi stojícími automobily. Pozor si chodci musí dát na přednost v jízdě tramvaje a vozidel s právem přednosti jízdy, jako jsou policisté, zdravotníci a hasiči.
Chodci by měli vždy pamatovat na skutečnost, že žádný řidič nedokáže zastavit své vozidlo, pokud mu někdo náhle vstoupí nebo vběhne do jízdní dráhy.  
 
 
Počet dopravních nehod s účastí chodce se v září zvýšil
Září bylo na Jihlavsku velmi nepříznivé pro chodce, během měsíce jich bylo účastníkem dopravních nehod 12. Při nehodách se zranilo 11 chodců, z toho čtyři těžce. Mezi těžce zraněnými je i osmileté dítě.
Od začátku letošního roku vyjížděli jihlavští dopravní policisté k celkem 32 dopravním nehodám s účastí chodce. Šest dopravních nehod zavinili chodci. K 22 nehodám došlo na přechodech pro chodce. Při střetu s vozidlem jeden chodec zemřel, sedm chodců se zranilo těžce a 22 lehce.
  • Těžce zraněn byl při střetu s vozidlem malý chlapec v úterý 25. září odpoledne v Jihlavě na křižovatce ulic Sokolovská a Kollárova. Devatenáctiletý řidič vozidla Opel Astra jel po ulici Sokolovská, v té době přecházel vozovku po vyznačeném přechodu pro chodce osmiletý chlapec a došlo ke střetu. Při dopravní nehodě utrpěl hoch těžké zranění.
  • Ke střetu vozidla s chodkyní došlo v září také v Malém Beranově. V neděli 16. září dopoledne couval řidič vozidla Citroen z prostoru zahrady na komunikaci a přitom narazil do chodkyně, která šla v té době po silnici ve směru k centru obce. Při dopravní nehodě se osmaosmdesátiletá žena vážně zranila, řidič chodkyni odvezl do jihlavské nemocnice, kde byla hospitalizována.
  • Ke dvěma dopravním nehodám, při kterých byl těžce zraněn chodec, došlo 18. září v Jihlavě. Před sedmou hodinou večer se na přechodu pro chodce na ulici Dvořákova střetla s vozidlem Škoda Fabia devatenáctiletá chodkyně. K další nehodě došlo na ulici Okružní po půl jedenácté večer. Řidič srazil vozidlem Opel dvacetiletou chodkyni, když přecházela silnici po přechodu pro chodce. Obě chodkyně se při nehodě těžce zranily a byly převezeny do nemocnice.
  • Smutnou zářijovou bilanci zranění chodců zakončila vážná dopravní nehoda v sobotu 29. září večer na Telčsku, při které se zranili dva chodci, mladá žena s dítětem. Řidič vozidla Peugeot 306 jel ve směru od obce Dolní Vilímeč na Strachoňovice. Po projetí zatáčky dostal s autem smyk a poté narazil do dvou chodců, kteří šli u krajnice. Při nehodě se těžce zranila čtyřiatřicetiletá chodkyně a zraněn byl také dvouletý chlapec.
  • Ke střetu vozidla s dítětem došlo také v pondělí 10. září v obci Dobronín před základní školou. Odpoledne šla školačka po chodníku, náhle však vběhla do vozovky. V tu chvíli jelo po silnici vozidlo Fiat Uno a došlo ke střetu. Automobil jel naštěstí pomalu. Při dopravní nehodě se sedmiletá dívka lehce zranila a byla převezena na ošetření do jihlavské nemocnice.
Je nutné, aby rodiče své děti, zejména ty menší, poučili o tom, jak se mají bezpečně pohybovat po komunikacích s důrazem na správný způsob přecházení silnice. Je důležité dětem vysvětlit rizika, která náhlé vběhnutí nebo vkročení do jízdní dráhy projíždějícího vozidla přináší, a dále skutečnost, že v těchto případech řidiči již velmi často nemůžou a nedokážou střetu zabránit. Řidiči by pak měli vždy v blízkosti škol a při míjení dětí pohybujících se v blízkosti komunikace jet velmi pomalu a být na možné vběhnutí školáků do vozovky připraveni. Je nutné, aby si řidiči uvědomili, že čím je rychlost jízdy při střetu s chodcem vyšší, tím vážnější zranění chodec utrpí. Mezi časté příčiny zavinění střetu vozidla s chodcem ze strany řidičů patří příliš vysoká rychlost jízdy a nevěnování se plně řízení, kdy řidič např. manipuluje s autorádiem, mluví s ostatními spolujedoucími nebo něco hledá v přihrádkách a na chodce, který silnici v tu dobu přechází, pak již nestačí zareagovat.
 
por. Bc. Jana Kroutilová, komisař
2. října 2012

 

vytisknout  e-mailem