Policie České republiky  

Přejdi na

Služba veřejnosti a prestižní povolání


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze English Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 
Středočeský kraj název

Policie České republiky – KŘP Středočeského kraje

Zimní pneumatiky v zimě, letní jen v létě!

KUTNOHORSKO - Zimními pneumatikami chráníte své vozidlo a hlavně život svůj i ostatních! 

Zákon o silničním provozu, zákon č. 361/2000Sb. v § 40a přímo upravuje provoz vozidel v zimním období v době od 1. listopadu do 31.března, a to v případech, že se na pozemní komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo  lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na pozemní komunikaci během jízdy může vyskytovat souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza. Pokud je na silnici umístěna značka „Zimní výbava“, platí tato povinnost vždy, bez ohledu na stav povrchu vozovky.dopravní značení povinná zimní výbavadopravní značení povinná zimní výbava

Zimní pneumatiky mají v zimních podmínkách podstatně kratší brzdnou dráhu. Za zhoršených podmínek to na silnici prostě více klouže. To ví každý řidič. Ne každý řidič si už uvědomuje, že letní pneumatika provozovaná v zimním období s klesající teplotou tuhne a tvrdý povrch pneumatik nejenže hůře přilne k povrchu vozovky, ale také více klouže. To je jeden z hlavních důvodů proč v zimě používat jen zimní pneumatiky.

Kritická hranice pro použití zimních pneumatik je 7 °C, kdy se výkon letních pneumatik výrazně zhoršuje. Pokud teplota klesne pod 7 °C, je nejvyšší čas k přezutí zimních pneumatik.

Směs zimní pneumatiky na bázi siliky se lépe přizpůsobuje nízkým teplotám. Zimní pneumatika má kromě jiné směsi i jiné drážkování. Běhoun zimní pneumatiky se skládá z jednotlivých dezénových bloků, které jsou bohatě protkány lamelami. Při odvalování se lamely pohybují a vytlačují sníh nebo sněhovou břečku z drážek mezi dezénovými bloky. Rovněž lépe odvádějí vodu, čímž dochází ke snížení možnosti vzniku aquaplaningu.

Mnohem častěji jsou silnice mokré s podílem sněhové břečky. Na takovém povrchu, ani nová letní pneumatika s hlubokým dezénem neobstojí, zejména díky její nižší přilnavosti a zvýšené tuhosti vlivem nízkých teplot.

Ještě větší rozdíl mezi letní a zimní pneumatikou nastane v průběhu náledí. Pokud je na vozovce sníh, břečka nebo led, plný počet drážek a dostatečná výška profilu zimní pneumatiky pozitivně přispívají k zajištění dostatečného přenosu hnací a brzdné síly. Pokud hloubka dezénu zimní pneumatiky klesne pod hranici 4 mm, výrazně se snižuje stabilita vozidla, přenos hnacích a brzdných sil, odolnost pneumatiky vůči vzniku aquaplaningu a prodlužuje se brzdná dráha.

Tím nejdůležitějším aspektem pro použití zimních pneumatik je tak především bezpečnostní hledisko. V zimě jako takové je jen díky změně povětrnostních podmínek riziko vzniku dopravní nehody 6x vyšší než v létě.

Zimními pneumatikami chráníte své vozidlo a hlavně život svůj i ostatních!

Zdroj: http://www.ibesip.cz/cz/ridic/zasady-bezpecne-jizdy/zimni-pneumatiky-v-zime-letni-jen-v-lete

Více naleznete zde:

http://www.ibesip.cz/cz/ridic/zasady-bezpecne-jizdy/zimni-pneumatiky-v-zime-letni-jen-v-lete

http://www.123ruceni.cz/clanky/povinne-zimni-pneumatiky

https://www.pneumatiky.cz/info/povinnost-zimnich-pneumatik.html

Zimní výbava v zahraničí:

http://www.ibesip.cz/cz/ridic/cestujeme-automobilem/evropou-v-zime

por. Mgr. Vendulka Marečková
tisková mluvčí
P ČR Kutná Hora
30. října 2017

vytisknout  e-mailem