Policie České republiky  

Přejdi na

Naším cílem je Vaše bezpečí


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze English Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 
Plzeňský kraj název

Policie České republiky – KŘP Plzeňského kraje

Motorkáři vyrazili na silnice

PLZEŇSKÝ KRAJ – Při svých cestách by měli dodržovat vyznavači jednostopých vozidel určité zásady pro to, aby jejich jízda byla bezpečná pro ně samotné i pro ostatní účastníky silničního provozu. 

Pěkné a slunečné počasí vylákalo motorkáře ve větším počtu na silnice také v našem kraji. Motorkáři často využívají rovných úseků silnic, táhlých i ostrých zatáček a užívají si rychlé jízdy. Tato záliba není vždy v souladu s pravidly silničního provozu, a i proto není jízda pokaždé bezpečná a ohleduplná k ostatním účastníkům silničního provozu.

Motocyklisté by si měli zejména uvědomit, že jsou jedni z nejzranitelnějších účastníků v  silničním provozu. Případný střet s jiným dopravním prostředkem nebo pevnou překážkou končí ve valné většině těžkými zraněními samotných motorkářů nebo dokonce jejich smrtí.

Každoročně na českých silnicích zemře několik desítek motorkářů, kteří podcení svůj stroj, nebo nejsou dostatečně zkušení k řízení motorek.

Nejčastější příčinou dopravních nehod motocyklistů je nepřiměřená rychlost a druhou je pak nesprávný způsob jízdy.

Zmíníme citaci ze zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích, kdy v ustanovení § 18 odst. 1 je uvedeno:

Rychlost jízdy musí řidič přizpůsobit zejména svým schopnostem, vlastnostem vozidla a nákladu, předpokládanému stavebnímu a dopravně technickému stavu pozemní komunikace, její kategorii a třídě, povětrnostním podmínkám a jiným okolnostem, které je možno předvídat; smí jet jen takovou rychlostí, aby byl schopen zastavit vozidlo na vzdálenost, na kterou má rozhled.“  

U motocyklu je nutné počítat s delší brzdnou dráhou než u osobního automobilu. Za normálních podmínek s reakční dobou jedné vteřiny je zapotřebí k zastavení motocyklu z 80 km/h asi 58 metrů, při rychlosti 100 km/h je už brzdná dráha 83 metrů a při rychlosti 200 km/h je to 280 metrů (záleží na povrchu vozovky). Z toho mimo jiné plyne, že by měli motorkáři dodržovat bezpečné rozestupy.

V loňském roce jsme v Plzeňském kraji řešili celkem 3914 dopravních nehod, z nich bylo 157 nehod motorkářů (132 nehod motocyklů, 1 nehoda malého motocyklu do 50 ccm a 24 nehod mopedů), při kterých byli 4 motorkáři těžce zraněni a 147 lehce. Bohužel 3 motorkáři se ze svých cest již ke svým domovům nevrátili. Oproti roku 2020 se jedná o nárůst nehod tohoto charakteru (o 19 nehod více je to v případě motocyklů, o 4 nehody méně v případě malého motocyklu do 50 ccm a o 18 nehod více v případě mopedů).  V 17 případech se jednalo o dopravní nehody motorkářů pod vlivem alkoholu. Způsobená škoda při dopravních nehodách byla vyčíslena na částku téměř 6 200 000 korun.

Policisté se budou v přicházejících měsících kontrolám dodržování předpisů v dopravě věnovat a zaměří se nejen na dodržování nejvyšší povolené rychlosti v daných úsecích, ale i na technický stav, způsob jízdy, na alkohol a drogy za volantem nebo řídítky motorek a jízdních kol a samozřejmě i na to, zda má řidič motorky platný řidičský průkaz na danou kubaturu.   

Co bychom měli vědět a na co si dát pozor před a při jízdě?

  • Jeden z důležitých bodů je znalost svého stroje a  dobrý technický stav motorky. S tímto je provázaná hustota vzduchu v pneumatice a dezén. Než vyjedete na cestu, ujistěte se, že vzorek předního kola je rovnoměrný po celé jeho délce. Pokud si všimnete, že boční strana je ojetá a dezén ubývá, zhoršují se jízdní vlastnosti. Tlak v pneumatice je zpravidla uvedený na nálepce umístěné na rámu stroje.
  • Opomíjeným prvkem bývá vybavení. Zkušený motorkář nevyjíždí bez speciálního motocyklového oblečení a vybavení. Skoro deset procent motocyklistů umírá na následky zranění po dopravní nehodě, protože nemělo přilbu. Ta je jednou z prvků pasivní bezpečnosti. Ani sebelepší výbava, jako je obuv, rukavice, oblečení  s reflexními prvky, není však zárukou bezpečného návratu z cest. 
  • Dalším neméně podstatným faktorem jízdy je včas a adekvátně reagovat na krizové momenty, které mohou přijít. V hustém městském provozu se často stává, že řidič zaparkovaného vozidla ve zpětném zrcátku přehlédne přijíždějícího motoristu a otevře dveře, čímž dojde ke kolizi. Výborné je osvojit si úhybný manévr a dodržovat dostatečný boční odstup od automobilu.
  • Asi každý motorkář již zažil náhle odbočení automobilu doleva v momentě, kdy se chtěl na rovném úseku komunikace „pořádně rozjet“. Tato situace je v silničním provozu považována za jednu z nejnebezpečnějších. Řidič vozidla rychle jedoucího motorkáře nemusí registrovat a motorkář může lehce přehlédnout zapnutou směrovku.  
  • Nejčastější příčinou dopravních nehod je nepřiměřená rychlost. Motorka sama o sobě totiž vybízí k svižné jízdě. Právě její dynamika je největším lákadlem milovníků těchto vozidel. V tomto směru je velmi krátkozraké jezdit na hraně možností (tzv. nadoraz).
  • Důležitou součástí bezpečné jízdy je koncentrace. Radost z jízdy, adrenalin, veškeré chemické procesy, které v průběhu jízdy zažíváte, je nutné adekvátně ovládat. Ze stejného důvodu není vhodné sedat na motorku rozzuřený nebo jinak psychický rozhozený.
  • Zvyšte opatrnost, pokud je na vozovce spadané listí, olejové skvrny, tramvajové nebo železniční koleje či dilatační spáry na mostech. Stejně tak pokud povrch vozovky tvoří dlažební kostky, jsou na ní různé nerovnosti, jako výtluky, vyjeté koleje apod. Dávat si pozor je nutné i na vodorovném dopravním značení, které je kluzké zvlášť za deště.
  • Pozor na slepé úhly ve zpětných zrcátkách musí dávat nejen motocyklista, ale také řidič osobního vozidla.
  • Při předjíždění dávejte pozor na zpětné zrcátko automobilu. Platí pravidlo, že pokud motocyklista nevidí zpětné zrcátko automobilu, jeho řidič nevidí motocyklistu.
  • Zbytečně neriskujte a nepředjíždějte v nepřehledných místech, v zatáčkách a podobně. Je to nebezpečný hazard.
  • Na motocyklu musí být řádně umístěné, připevněné, čitelné a platné registrační značky (pokud tomu tak není, hrozí sankce peněžitého trestu a zákaz činnosti od šesti měsíců až do jednoho roku).

A jedno motto na závěr: „Nespěchejte! Je lepší ztratit minutu v životě než v minutě celý život“.

Přejeme mnoho šťastných a prosluněných kilometrů bez nehod.

nprap. Barbora Šmaterová, DiS.
1. 4. 2022

vytisknout  e-mailem