Policie České republiky  

Přejdi na

Služba veřejnosti a prestižní povolání


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze English Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 
Plzeňský kraj název

Policie České republiky – KŘP Plzeňského kraje

Světla pro denní svícení

Celodenní povinné svícení u motorových vozidel vyvolává mezi motoristy stále řadu rozdílných názorů 

     Celodenní povinné svícení u motorových vozidel vyvolává mezi motoristy stále řadu rozdílných názorů. Z dlouhodobých studií, ale i statistik zaměřených na tuto problematiku vyplývá, že svícení za dne má pozitivní vliv na snížení počtu těžkých nehod s vážnými následky. Pokud bychom se zaměřili na vývoj dopravní nehodovosti, do určité míry lze s tímto tvrzením souhlasit. Vždyť dobře osvětlené vozidlo za dne je zcela určitě dříve vidět ze strany ostatních účastníků silničního provozu, než vozidlo se zhasnutými světly.
     Má-li však řidič užít správné denní osvětlení, je nutné, aby postupoval podle zákona o provozu na pozemních komunikacích. V něm jsou stanoveny dva způsoby osvětlení vozidel za nesnížené viditelnosti. Jednou z možností je mít současně rozsvícena obrysová a potkávací světla, tedy světla, jimiž jsou všechna vozidla standardně vybavena, a druhá možnost je použití světel pro denní svícení, kterými jsou vybavena pouze některá nová vozidla (povinné pro nově typově schvalovaná vozidla od 7.2.2011- poznámka autora).
     Přestože pro řidiče nevzniká povinnost vybavit starší vozidla světly pro denní svícení, mnozí majitelé svých vozidel využívají možnosti dodatečného vybavení a svá vozidla opatřují novým párem světelného zařízení. Jak denně na silnici vidíme, ne všichni postupovali v souladu s předepsanými podmínkami pro umístění a elektrické zapojení, nemluvě o druhu použitých světlometů.
V nepřeberném množství nabízených druhů svítilen je pro laika těžké se správně zorientovat a nenechat se zmýlit levnými nabídkami. Požadavky technických předpisů stanovují, že každý světlomet musí být nesmazatelně a čitelně označen homologační značkou a doplňkovými symboly. Navíc denní svítilna je vedle deklarované homologace označena složeným písmenovým symbolem RL a musí vyzařovat světlo bílé barvy. Umístění musí být souměrné k podélné střední rovině vozidla s minimální vzdáleností mezi vnitřními okraji svítilny 600 mm a ve výšce v rozmezí od 250 mm do 1500 mm nad vozovkou. Denní svítilny musí být automaticky zapnuty při spouštění motoru a automaticky zhasnuty, jakmile se rozsvítí jiné světlomety, s výjimkou přechodného rozsvěcení v krátkých intervalech. Pro splnění výše popsaných požadavků a kvalitní funkci světelného zařízení pro denní svícení je tedy vhodné ponechat dodatečnou montáž na odborném pracovišti, nebo autorizovaném servisu, který za svou práci ručí. V žádném případě to tedy nesmí být tak, že majitel vozu při montáží světel bude přihlížet k estetickému hledisku. Tato světla pak řidiči nadělají víc škody než užitku, když přihlédneme k pokutě, kterou pak řidič policistům při kontrole zaplatí.
     Závěrem lze už jen dodat, že používáním světel pro denní svícení se zlepší viditelnost vozu, sníží se spotřeba energie, prodlouží životnost žárovek či výbojek a v neposlední řadě bude zamezeno možné opomenutí rozsvícení světelného zařízení za jízdy.
 
 
kpt.Bc.Ladislav Kalina, Odbor služby dopravní policie
nprap. Hana Jehlíková, tisková mluvčí
24.2.2011
                                                          
 
 
 

vytisknout  e-mailem