Policie České republiky  

Přejdi na

Služba veřejnosti a prestižní povolání


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze English Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 

Stanovisko ředitelství služby dopravní policie

Právo přednostní jízdy, zastavování vozidel, užívání "majáků" a dodržování nejvyšší dovolené rychlosti při výkonu služby 

Ředitelství služby dopravní policie Policejního prezidia České republiky ve spolupráci s analyticko-legislativním oddělením uvádí touto cestou stanovisko k problematice zvláštního výstražného světelného zařízení, doplňkových zvláštních výstražných svítilen, práva přednostní jízdy a specifických podmínek zastavování vozidel v podmínkách Policie České republiky (dále jen „policie“).
 
Základní právní rámec problematiky je definován následujícími právními předpisy:
1)    zákon č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změně některých zákonů (zákon o silničním provozu), ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon č. 361/2000 Sb.“)
2)    vyhláška č. 341/2002 Sb., o schvalování technické způsobilosti a o technických podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „vyhláška č. 341/2002 Sb.“)
 
Je naprosto nezbytné důsledně rozlišovat dva specifické pojmy vyplývající z právních předpisů:
 
1)    zvláštní výstražné světelné zařízení vyzařující světlo modré barvy (dále jen „zvláštní výstražné zařízení“) pevně spojené s konstrukcí dopravního prostředku policie, nebo snímatelné, vždy však
°      umístěné na nejvyšším místě karoserie nebo nástavby nebo co nejblíže nejvyššímu místu, a to přibližně v podélné střední rovině vozidla nebo přibližně symetricky po obou stranách této roviny [1])
°      přímo viditelné z kteréhokoliv místa na vodorovné rovině 1 m nad vozovkou, vzdáleného 20 m od tohoto světelného zdroje [2])
 
2)    doplňková zvláštní výstražná svítilna vyzařující přerušovaný tok světla modré barvy (dále jen „zvláštní doplňková svítilna“), přičemž dopravní prostředek policie vybavený zvláštním výstražným zařízením může být v souladu s právním předpisem dále vybaven
a)    jedním párem doplňkových zvláštních výstražných svítilen vyzařujících přerušovaný tok světla modré barvy schváleného typu vpředu svítících a umístěných symetricky k podélné svislé rovině, které jsou umístěny svým nejnižším bodem činné svítící plochy ne níže než 400 mm a svým nejvyšším bodem činné svítící plochy ne výše než 1500 mm nad rovinou vozovky [3])
b)    jedním párem doplňkových zvláštních výstražných svítilen s přerušovaným tokem světla modré barvy směřujícím dozadu a třetí doplňkovou zvláštní svítilnou s přerušovaným tokem světla modré barvy směřujícím dopředu umístěnou za předním sklem vozidla [4])
 
Právo přednostní jízdy
Řidič vozidla s právem přednostní jízdy není povinen dodržovat vybraná ustanovení zákona č. 361/2000 Sb.[5])
 
Právo přednostní jízdy se v podmínkách policie vztahuje pouze na dopravní prostředek policie užívající při plnění úkolů souvisejících s výkonem zvláštních povinností zvláštního výstražného světla modré barvy, případně doplněného o zvláštní zvukové výstražné znamení.
 
Za „zvláštní výstražné světlo modré barvy“ pro účely práva přednostní jízdy lze považovat výhradně zvláštní výstražné zařízení (použité společně se zvláštními doplňkovými svítilnami nebo bez nich), nikoli pouze zvláštní doplňkové svítilny (bez zvláštního výstražného zařízení umístěného a viditelného v souladu s vyhláškou č. 341/2002 Sb.).
 
Zastavování vozidla
Zastavování vozidla z jedoucího dopravního prostředku policie může být provedeno rozsvícením nápisu „STOP“. Znamení k zastavení vozidla lze dávat zepředu i zezadu.[6]) Zastavování vozidla rozsvícením nápisu „STOP“ není podmíněno současným použitím zvláštního výstražného zařízení, nicméně pro účely zvýšení bezpečnosti provozu může být rozsvícení nápisu „STOP“ účelově zdůrazněno zapnutím zvláštního výstražného zařízení nebo zvláštními doplňkovými svítilnami.
 
Závazný pokyn policejního prezidenta č. 172/2009, kterým se stanoví zásady jednotného používání zvláštního výstražného zařízení a rozhlasového zařízení, v rámci interní úpravy policie stanoví, že zvláštní výstražné zařízení lze použít při „zastavování vozidel světelným signálem „STOP“, případně „POLICIE STOP“ z jedoucího služební vozidla,“[7]) nicméně se jedná o definici oprávnění (lze použít), nikoli o povinnost (musí být použito). Nepoužití zvláštního výstražného zařízení při zastavování vozidla tedy nelze interpretovat jako porušení interní normativní instrukce.
 
Stojící dopravní prostředek policie, který provedl zastavení jiného vozidla, může v rámci nezbytného plnění služebních úkolů nedodržovat vybraná ustanovení zákona č. 361/2000 Sb. v režimu vozidla s právem přednostní jízdy pouze v případě, že používá zvláštní výstražné zařízení (umístěné a viditelné v souladu s vyhláškou č. 341/2002 Sb.), tedy nikoli pouze zvláštní doplňkové svítilny.
 
Dodržení nejvyšší dovolené rychlosti
Uplatnění výjimky z nejvyšší dovolené rychlosti jízdy v obci, mimo obec a na dálnici a silnici pro motorová vozidla[8]) dopravním prostředkem policie není podmíněno současným použitím zvláštního výstražného zařízení.
 
Řidič jedoucího dopravního prostředku policie bez zapnutého zvláštního výstražného světelného zařízení
1)    je povinen dbát potřebné opatrnosti, aby neohrozil bezpečnost provozu,
2)    nemá právo přednostní jízdy,
3)    není povinen během jízdy dodržovat nejvyšší dovolenou rychlost jízdy v obci (50 km.h-1), mimo obec (90 km.h-1), na dálnici a silnici pro motorová vozidla (130 km.h-1), případně stanovenou místní úpravou provozu, pokud je to nezbytně nutné k plnění úkolů policie.
 
Řidič jedoucího dopravního prostředku policie se zapnutým řádně umístěným a viditelným zvláštním výstražným světelným zařízením
1)    je povinen dbát potřebné opatrnosti, aby neohrozil bezpečnost provozu,
2)    má právo přednostní jízdy,
3)    není povinen dodržovat některá ustanovení zákona č. 361/2000 Sb., zahrnující i nejvyšší dovolenou rychlost jízdy.
 
 
 
 
 
                                                                                              plk. Ing. Tomáš L E R C H
                                                                                            ředitel služby dopravní policie


[1])     § 24 odst. 5 vyhlášky č. 341/2002 Sb.
[2])     § 24 odst. 6 vyhlášky č. 341/2002 Sb.
[3])     § 24 odst. 7 věta první vyhlášky č. 341/2002 Sb.
[4])     § 24 odst. 7 věta čtvrtá vyhlášky č. 341/2002 Sb.
[5])     § 41 odst. 1 zákona č. 361/2000 Sb.
[6])     § 79 odst. 2 zákona č. 361/2000 Sb.
§ 18 odst. 3 vyhlášky č. 341/2002 Sb.
[7])     Čl. 2 odst. 2 písm. n) závazného pokynu č. 172/2009.
[8])     § 18 zákona č. 361/2000 Sb.

vytisknout  e-mailem