Policie České republiky  

Přejdi na

Naším cílem je Vaše bezpečí


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze English Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 
hl. m. Praha název

Policie České republiky – KŘP hlavního města Prahy

„Respektujte soukromí“

Preventivní projekt zaměřený na majetkovou kriminalitu spojenou s podomním prodejem a reklamními letáky. 

Každý z nás to pravděpodobně někdy zažil. Otevřete svou poštovní schránku a vyvalí se na vás samé letáky. Klidný večer přeruší zvonek u dveří a po otevření jsou tam. Slušně oblečení, velmi hovorní a hlavně s úžasnými nabídkami. Letáky s nabídkami a podomní prodej se staly fenoménem posledních let.
 
Na tuto skutečnost však rychle zareagovali také zloději a podvodníci, kteří se snaží roznášení letáků a podomní nabídku zboží a služeb zneužít ke krádežím a podvodům: 
 
  • Schránka přeplněná letáky může zlodějům poskytnout aktuální informaci o užívání konkrétního bytu a může tak zásadně přispět k vloupání do tohoto bytu.
  • Zloději, kteří se vydávají za prodejce, využívají nejčastěji okamžik, kdy je nájemníci bytů pozvou dovnitř. Pokud pozvání nepřichází, snaží se do bytu vnutit pod záminkou návštěvy toalety, prohlídky bytu atd.  
  • Časté jsou také triky podvodníků, při kterých přicházejí s tím, že vrací přeplatky za užívání služeb. Následné předání peněz prokládané rozměňováním bankovek vyšší hodnoty však vždy skončí pouze obohacením podvodníka.
  • Špatnou vizitku podomnímu prodeji udělali také nekalé obchodní praktiky některých nepoctivých prodejců, kteří o nabízeném produktu předávají zákazníkům neúplné, zkreslené či zcela lživé informace.  Výjimkou není ani využívání psychického nátlaku. 
 
Pražská policie v letošním roce představila preventivní projekt „Respektujte soukromí“, který má přispět ke snižování kriminogenních faktorů a zvyšování bezpečnosti na území Prahy. Nejohroženější skupinou obyvatel, na které v tomto ohledu útočí zloději a podvodníci nejčastěji jsou především osoby staršího věku. Primární cílovou skupinou, kterou má tento projekt pomoci ochránit jsou proto právě senioři.  
 
Hlavní myšlenkou projektu je fakt, že oficiální podomní nabídku zboží a služeb, stejně jako roznášení letáků zneužívají stále častěji zloději a podvodníci. Každý má však volbu, zda se nechá oslovit reklamou či nabídkami a tím omezí možný nežádoucí kontakt.
 
Své rozhodnutí dáte najevo (v souladu se zákonem č. 40/1995 Sb., o regulaci reklamy, ve znění pozdějších předpisů), vylepením samolepky na svou poštovní schránku a bytové dveře.  Plakáty, letáky a samolepky k tomuto projektu jsou k dispozici na místních odděleních a také na většině preventivně prezentačních akcí Policie ČR.
 
 

por. Bc. Ladislav Beránek - 26.9.2013

vytisknout  e-mailem