Policie České republiky  

Přejdi na

Naším cílem je Vaše bezpečí


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze English Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 

Provoz střelnic

Žadatelka se domáhala poskytnutí následujících informací:  

  1. Je žádost o povolení provozu střelnice dle § 52 zákona č. 119/2002 Sb. správním řízením? Kdo je účastníkem tohoto řízení? Je závěrem řízení rozhodnutí nebo úkon podle části IV. správního řádu? Užije se na řízení subsidiárně správní řád včetně lhůt pro vydání rozhodnutí atd.?
  2. Mají vlastníci sousedních pozemků nějakou možnost vyjádřit svůj nesouhlas s uvedením střelnice do provozu? Mohou se proti povolení provozu odvolat, nebo nemají prostředky žádné?
  3. Má policie oprávnění provádět kontroly provozu střelnic? Jak takové kontroly probíhají? Musí být provozovatel upozorněn předem?
  4. Můžete uvést příklady nějakých konkrétních skutečností (např. špatné nakládání s odpady), které by musely nastat, aby byl provoz střelnice pozastaven z důvodu ochrany životního prostředí? A dále také z důvodů ochrany života a zdraví? Může být takovým důvodem překračování hlukových limitů?
  5. Je vyvěšování vlajky s červeným praporem pro informování o střelbě na střelnici stanoveno jako povinnost nějakým zákonem, nebo je taková povinnost zcela na vůli provozovatele střelnice při vytváření provozního řádu?
  6. Je nutné získat koncesní listinu pro všechny typy střelnic – tedy i pro takové, kde probíhá střelba pouze členů klubu nebo spolku? V případě jakých střelnic není koncesní listina třeba? Je nezbytné tuto listinu mít v případě pořádání střeleckých závodů?
 
Policie České republiky poskytla žadatelce následující informace:
K otázce č. 1)
Řízení ve věci žádosti o povolení provozování střelnice ve smyslu ustanovení § 52 zákona č. 119/2002 Sb., o střelných zbraních a střelivu, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o zbraních“), je standardním správním řízením o žádosti, při němž jsou aplikovány postupy dle zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „správní řád“), včetně příslušných lhůt, a výsledkem je vydání rozhodnutí. Účastníkem řízení je v daném případě žadatel, vlastník nebo nájemce pozemku nebo střelnice a v případě, má-li být střelnice provozována na honebním pozemku, též uživatel honitby.
K otázce č. 2)
V případech, kdy žádosti o povolení provozování střelnice předchází stavební řízení podle příslušných stavebních předpisů, vlastnící sousedních pozemků mají možnost vyjádřit svůj nesouhlas. Jde však o správní řízení vedené v jiné věci jiným správním orgánem než Policií České republiky. Jeho výsledek (konkrétně kolaudační rozhodnutí) může sloužit jako příloha k žádosti o povolení provozu střelnice. V případě vlastního správního řízení ve věci žádosti o povolení provozu střelnice, vlastníci sousedních pozemků, pokud nemají postavení účastníka řízení ve smyslu ustanovení § 27, respektive § 28 správního řádu, nemají možnost vyjádřit svůj nesouhlas.
K otázce č. 3)
Ve smyslu ustanovení § 75 odst. 1 zákona o zbraních vykonává kontrolu nad dodržováním tohoto zákona, včetně jeho prováděcích předpisů, Policie České republiky. V souvislosti se střelnicemi se kontrola zaměřuje především na dodržování povinností provozovatelů a správců střelnic, dodržování provozního řádu střelnice, bezpečné používání zbraní a střeliva apod. Průběh výkonu kontrolní činnosti se řídí zákonem č. 255/2012 Sb., o kontrole (kontrolní řád). Provozovatel střelnice nemusí být vyrozuměn o kontrole předem.
K otázce č. 4)
V podstatě se může jednat o porušení jakéhokoliv právního předpisu v oblasti životního prostředí (například zákona č. 17/1992 Sb., o životním prostředí, zákona č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, zákona č. 254/2001 Sb., vodní zákon, zákona č. 185/2001 Sb., o odpadech, apod.), ke kterému by došlo v přímé souvislosti s provozem střelnice. Z praxe však zatím není znám případ, kdy by bylo vydáno rozhodnutí o pozastavení (případně zrušení) provozování střelnice z důvodu ohrožení životního prostředí. Jinak je tomu v případě ohrožení zdraví, převážně v souvislosti s překračováním hygienických limitů hluku. Z tohoto důvodu byl v několika případech provoz střelnice omezen pouze na určité druhy zbraní, nebo bylo rozhodnuto o zrušení povolení k provozování střelnice.
K otázce č. 5)
Povinnost vyvěšování červeného praporu v průběhu střelby není žádným zákonem stanovena. Norma ČSN 39 5401 (Civilní střelné zbraně a střelivo - Střelnice pro ruční palné a plynové zbraně) sice v článku 7.2.8.1.3 stanoví, že na střelnicích kategorie A (venkovní střelnice), které nejsou oploceny, musí být umístěn na místě viditelném z přístupových cest stožár, na který se v průběhu střeleb vyvěšuje červený prapor, norma však není právně závazná (právní předpisy v oblasti zbraní a střeliva se na ni neodkazují). Červený prapor musí být vyvěšen pouze v případě, že tato povinnost je zakotvena v provozním řádu střelnice (např. jako jeden z prostředků k zajištění bezpečnosti při střelbě).
K otázce č. 6)
Koncese na provozování střelnic je vyžadována pouze v případech, kdy má být střelnice provozována k podnikatelským účelům. V případech, kdy střelnice nemá být provozována na komerční bázi (např. střelnice střeleckých klubů, mysliveckých sdružení či obdobných zájmových spolků) se koncese nevyžaduje. Údaj o tom, zda má být střelnice používána k podnikatelským účelům, musí být uveden již v žádosti o povolení provozování střelnice.
 
PhDr. Jiří Vokuš, 30. října 2015

vytisknout  e-mailem