Policie České republiky  

Přejdi na

Pomáhat a chránit


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze English Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 

Provádění kontrol na alkohol a jiné návykové látky

Žadatel se domáhal poskytnutí následujících informací: 

„- zda a jaký závazný pokyn policejního prezidenta, ředitelství služby dopravní policie nebo jaký jiný interní akt řízení (interní předpis) upravuje postup Policie ČR při provádění kontrol (včetně namátkových) u řidičů na alkohol a na přítomnost jiných návykových látek (drog), důvody pro provedení takových kontrol a četnost provádění těchto kontrol,

- jaké stanoví důvody pro provedení těchto kontrol a jejich četnost,

- žádám o zaslání takového závazného pokynu policejního prezidenta nebo ředitelství služby dopravní policie nebo jiného interního aktu řízení (interního předpisu),

- jak často (v jakém poměru) jsou prováděny Policií ČR namátkové kontroly řidičů na alkohol a namátkové kontroly na přítomnost jiných návykových látek (drog),

- kolik je (podle údajů od roku 2011) průměrně ročně provedeno Policií ČR kontrol u řidičů na alkohol a kolik kontrol na přítomnost jiných návykových látek (drog),

- jakým způsobem (přístrojem, pomůckou) jsou u řidičů prováděny kontroly na alkohol, zda se jedná o jednorázový nebo opakovatelně použitelný přístroj (pomůcku), jaké náklady stojí provedení jedné takové kontroly a kdo je platí,

- jakým způsobem (přístrojem, pomůckou) jsou prováděny u řidičů kontroly na přítomnost jiných návykových látek (drog), zda se jedná o jednorázový nebo opakovatelně použitelný přístroj (pomůcku), jaké náklady stojí provedení jedné takové kontroly a kdo je platí?“

Policie České republiky předmětnou žádost posoudila a poskytla žadateli následující informace.

K prvnímu bodu žádosti Policie České republiky sdělila, že dotazované interní akty řízení existují a jsou jimi závazný pokyn policejního prezidenta č. 160/2009, kterým se upravuje postup na úseku bezpečnosti a plynulosti silničního provozu a pokyn ředitele ředitelství služby dopravní policie Policejního prezidia České republiky č. 4/2015, kterým se upravuje postup při dohledu na bezpečnost a plynulost provozu na pozemních komunikacích.

Ke druhému bodu Policie České republiky sdělila, že důvodem pro provádění těchto kontrol je dohled na bezpečnost a plynulost silničního provozu. Policisté dohlíží na to, zda řidič není pod vlivem alkoholu nebo jiné návykové látky. Oprávnění provádět předmětné kontroly vychází ze zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů, konkrétně z oprávnění policisty podle § 124 odst. 10 písm. f) a g) tohoto zákona. Důvod pro provádění těchto kontrol je definován v § 124 odst. 9 písm. a) téhož zákona.

Povinnost policisty provádět dechovou zkoušku na zjištění přítomnosti alkoholu v dechu stanovuje náplň základní kontroly uvedené v čl. 17 závazného pokynu policejního prezidenta č. 160/2009. Obsahem základní kontroly je tak mimo jiné kontrola zaměřená na dodržování zákazu požívání alkoholických nápojů a v případě podezření i jiných návykových látek řidiči vozidel. Kontrola dodržování zákazu užívání jiných návykových látek řidiči je tak rovněž součástí základní kontroly. Policista v těchto případech provádí orientační vyšetření pouze u osob, u kterých má podezření, že by taková osoba mohla být pod vlivem jiné návykové látky.

V rámci vyřízení třetího bodu žádosti Policie České republiky sdělila, že závazný pokyn policejního prezidenta č. 160/2009, kterým se upravuje postup na úseku bezpečnosti a plynulosti silničního provozu a pokyn ředitele ředitelství služby dopravní policie Policejního prezidia České republiky č. 4/2015, kterým se upravuje postup při dohledu na bezpečnost a plynulost provozu na pozemních komunikacích žadateli poskytuje.

Ke čtvrtému a pátému bodu konstatovala Policie České republiky, že četnost (poměr) provádění předmětných namátkových kontrol ani počet průměrně ročně provedených kontrol na alkohol nebo přítomnost jiných návykových látek statisticky nesleduje, a proto touto informací nedisponuje a považuje jí tedy za neexistující.

K další otázce Policie České republiky sdělila, že předmětné kontroly jsou prováděny zpravidla přístrojem Drager 7510 a to pasivní zkouškou nebo formou odborného měření (s použitím náústku). Při nezapočítání amortizace používaného služebního vybavení jsou náklady na jednu zkoušku v případě pasivní zkoušky zanedbatelné a v případě zkoušky s použitím náústku srovnatelné s pořizovací cenou tohoto náústku. Pro nákup na roky 2015 – 2017 byla pořizovací cena jednoho náústku 4,035 Kč.

K otázce týkající se  způsobu provádění kontroly na přítomnost jiných návykových látek Policie České republiky sdělila, že kontrola je prováděna jednorázovými testy DrugWipe 5S. Náklady na jednu zkoušku s použitím testu DrugWipe 5S jsou tedy opět srovnatelné s pořizovací cenou jednoho tohoto testu, která pro roky 2016 – 2018 činila 458,59 Kč.

Policie k oběma zmiňovaným kontrolám dále sdělila, že náústky i jednorázové testy DrugWipe 5S jsou pořizovány a tedy i placeny z rozpočtu kapitoly Ministerstva vnitra České republiky, konkrétně z finančních prostředků, které jsou centrálně přiděleny pro Policii České republiky.

 

pplk. Mgr. art. et Mgr. David Schimmer – 3. 3. 2017

vytisknout  e-mailem