Policie České republiky  

Přejdi na

Pomáhat a chránit


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze English Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 
Krajské ředitelství policie Lbk

Policie České republiky – KŘP Libereckého kraje

Projekt "Na kole bezpečně" v Liberci

KRAJ - Ve středu odpoledne zahájili policisté v Liberci nový projekt zaměřený na bezpečnost cyklistů. Na cyklostezce U Nisy mohli cyklisté získat praktickou cyklolékárničku. 

Projekt „NA KOLE BEZPEČNĚ“ míří do Liberce

Cyklisté bývají tradičně řazeni mezi nejohroženější účastníky silničního provozu. Zkušenost z řady evropských států ovšem dokazuje, že tomu tak nemusí být. Bezpečnost bicyklistů na silnicích je bezesporu téma komplexní, nicméně významnou roli sehrává i jejich připravenost k bezpečnému provozu. Jaká je povinná výbava jízdního kola a jak se správně starat o jeho technický stav? Jak vybrat správnou cyklistickou přilbu a jak ji používat? Jak být při jízdě dostatečně viditelný pro motoristy? Jak si pomoci v případě nehody či úrazu?

Nejen to se cyklisté měli možnost dozvědět na dopravně preventivní akci Krajského ředitelství policie Libereckého kraje, Krajského úřadu Libereckého kraje a Týmu silniční bezpečnosti „Na kole bezpečně“, která se konala ve středu 30. května v odpoledních hodinách na cyklostezce U Nisy. Cyklisté, jako jediní v kraji, mohli navíc v rámci projektu zdarma získat cyklolékárničku, která by i přesto, že není součástí povinného vybavení jízdního kola, neměla chybět žádnému cyklistovi.

Bezpečnost cyklistů je často diskutované téma. Bicyklisté obecně bývají spolu s chodci a motocyklisty považováni za nejohroženější skupiny účastníků silničního provozu. „V loňském roce zahynulo v České republice při nehodách s účastí cyklistů 44 osob, dalších 373 utrpělo zranění těžké a 3 050 lehké, přičemž vinou cyklistů zemřelo 25 lidí, 214 bylo zraněno těžce a 1 939 lehce,“ přiblížil stav nehod s účastí cyklistů plukovník Tomáš Lerch z Ředitelství služby dopravní policie Policejního prezídia ČR. Velkým problémem je nehodovost starších cyklistů. Z celkem 44 mrtvých bicyklistů bylo 31 (tj. 70 procent) ve věku 55 let a více. Cyklistů seniorů (osob ve věku 65+) bylo 17, tj. 39 procent. „Z údajů zveřejněných Evropskou komisí vyplývá, že největší nebezpečí hrozí starším cyklistům na křižovatkách, kdy odbočují doleva či dávají přednost v jízdě. Rizikové je pro řadu z nich i samotné ovládání jízdního kola. Nadprůměrné zastoupení mají senioři i ve statistikách smrtelných nehod bez zapojení jiného účastníka silničního provozu. Velkým problémem je i špatná viditelnost starších cyklistů, neboť si libují v tmavé barvě oblečení,“ vysvětluje Roman Budský, dopravní expert Týmu silniční bezpečnosti.  

9Ovšem záleží především na cyklistech samotných, nakolik budou na silnicích v bezpečí. Především se musí před každou jízdou přesvědčit, že je jejich jízdní kolo v řádném technickém stavu a splňuje požadavky na předepsanou povinnou výbavu. Když už nasednou na své bicykly, zásadně bez alkoholu (už po jednom malém pivu je cyklista vystaven až šestkrát většímu riziku účasti v dopravní nehodě se zraněním). Naopak je třeba za řídítka usedat s helmou na hlavě. Snižuje se tak riziko smrtelného poranění hlavy o dvě třetiny, nebezpečí poranění obličeje klesá o rovnou jednu třetinu. Cyklisté musí důsledně dbát na svou viditelnost. Ostatní účastníci silničního provozu mohou cyklisty snadno přehlédnout.

Přitom jezdci na bicyklech nejsou v případě kolize prakticky vůbec chráněni. Je tedy především v jejich zájmu udělat vše pro to, aby byli ostatními zaregistrováni včas. To platí i pro jízdu za dne. Lze proto doporučit používat oblečení a přilby ve výrazných barvách, přinejmenším alespoň vhodné pestře zbarvené doplňky.

Vhodnou kombinací fluorescenčních a reflexních materiálů zajistí svou viditelnost pro ostatní za denního světla i za tmy. Chování cyklistů by mělo být pro ostatní – především řidiče motorových vozidel – předvídatelné. Pokud cyklista udělá chybu, může ji řidič jiného vozidla ještě napravit. Nikoliv však v případě, že jeho chování je nečitelné. Důležitost znalosti alespoň základů pravidel silničního provozu snad není třeba připomínat…

13Úrazy se cyklistům nevyhýbají ani v Libereckém kraji. V důsledku dopravních nehod zemřel jeden cyklista, dalších 18 bylo zraněno těžce a 147 lehce,“ sděluje krajský policejní ředitel Vladislav Husák.  K další více než stovce cyklistů, kteří utrpěli poranění při turistické vyjížďce po Jizerských horách, byla přivolána Horská služba. Každoročně se bicyklisté v našem kraji stávají účastníky řady dopravních nehod, a to i při vyjížďkách mimo silnice, a utrpí zranění následkem srážky s jinou osobou či pevnou překážkou nebo v důsledku nezvládnutí řízení jízdního kola a následného pádu. „Proto vznikl ve spolupráci Krajského ředitelství policie Libereckého kraje a Krajského úřadu Libereckého kraje projekt, jehož cílem je vybavit cyklisty prostředky k poskytnutí základní laické první pomoci. Cyklisté budou upozorňováni na vhodnost mít u sebe cyklolékárničku, která poslouží při řešení zdravotních potíží, úrazech, střetech či dopravních nehodách, které je mohou potkat,“ vysvětluje Vladislav Husák, ředitel Krajského ředitelství policie Libereckého kraje. 

Přítomen byl i Tým silniční bezpečnosti, který společně s Libereckým krajem a dalšími partnery letos  realizuje osmý ročník projektu Na kole jen s přilbou. „Cyklisté si mohli osvěžit základní pravidla silničního provozu, seznámit se s povinnou a doporučenou výbavou kola i problematikou jejich viditelnosti v silničním provozu. Došlo i na to, jak správně vybrat a používat cyklistickou přilbu. Cyklistům byly zdarma distribuovány cyklolékárničky  a rovněž tak reflexní doplňky,“ uzavírá Marek Pieter, náměstek hejtmana pro rezort dopravy, investic a veřejných zakázek.


mjr. Mgr. Vlasta Suchánková
oddělení tisku a prevence
KŘP Libereckého kraje

Roman Budský
Tým silniční bezpečnosti


 

vytisknout  e-mailem