Policie České republiky  

Přejdi na

Pomáhat a chránit


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze English Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 
Plzeňský kraj název

Policie České republiky – KŘP Plzeňského kraje

PREVENCE – Podvody na seniorech

PLZEŇ – Nedejte podvodníkům šanci! 

     Starší lidé a senioři představují jednu z nejvíce ohrožených skupin, na kterých je pácháno protiprávní jednání.  Evidujeme případy, kdy senioři jsou poškození v souvislosti s majetkovou trestnou činností.  Starší lidé jsou velmi důvěřiví, podvodníci a zloději toho využívají a často připraví seniory o jejich celoživotní úspory. Pachatelé používají smyšlené příběhy a vymýšlí si různé kontroly či uzavíraní podomních smluv. Využívají tak důvěřivosti a naivity starších lidí.
     I přesto, že na činnost podvodníků často upozorňujeme i pomocí různých medií, je našim zájmem na tuto problematiku opětovně klást důraz.
     Policisté připomínají základní rady a tipy, jak se nestát obětí zloděje či podvodníka.

  1. BEZPEČNÝ DOMOV
  • Zabezpečte vchodové dveře bytu bezpečnostním zámkem a pojistným řetízkek.
  •  Investujte do panoramatického kukátka, budete mít v zorném poli širší prostor
  • Nebuďte důvěřiví ke všem lidem a do bytu pouštějte pouze osoby, které znáte.
  • Nemějte doma větší obnos peněz!
  • Byt vždy zamykejte, a to i v případě, že jdete pouze do sklepa či vynést smetí.
  • Snažte se společně s ostatními nájemníky dohodnout na tom, aby se vstupní dveře zamykaly.
  • Poraďte se s nejbližšími, než dáte peníze člověku, který od vás žádá peněžní „pomoc“
  1. BEZPEČNĚ NA ULICI
  • Nenoste u sebe větší finanční obnos.
  • Noste zvlášť doklady, klíče, mobilní telefon. Uložte je do jednotlivých vnitřních kapes v tašce nebo náprsních kapes na oblečení.
  • Dávejte si pozor na své osobní věci. V nákupních střediscích a MHD bývá často velká frekvence osob a velká anonymita.
  • NIKDY nenoste platební kartu společně s PIN kódem.
  • Buďte ostražití a nedůvěřujte osobám, i když Vás žádají o pomoc (např: žádost o půjčení mobilního telefon, pomoc s věcmi .. )
  • Nepodléhejte vidině snadného zbohatnutí – výhra v loterii, zdánlivě levné zboží
  1. NEJČASTĚJŠÍ LEGENDY PACHATELŮ
  • Nabídka prodeje parfémů, vlněných dek či zázračných lamp
  • Prosba o zapůjčení finanční hotovosti, či mobilního telefonu.
  • Pachatelé se vydávají často za pracovníky plynárenských společností, elektrikáře, kominíky, či jiné různé kontrolory.
  • Nabízí finančně výhodné výměny okapů.
  • Vydávají se za příbuzného, a žádají peníze – často ze smyšleného důvodu (dopravní nehoda, náhlá operace, a jiné)
  • Rozměňování bankovek

 Pokud k Vám zavítají pracovníci, kteří nemají patřičné označení, neotevírejte dveře.  Přesvědčte se například telefonním hovorem u operátora služby, která je Vám nabízena, zda se opravdu uskutečňuje kontrola revizí, plynu či elektřiny ve Vašem bytě.
    Obecné rady Skupiny ČEZ

  • Naši zaměstnanci nevybírají žádnou hotovost ani nevrací přeplatky v hotovosti a nepotřebují na místě žádné doklady (co se týká obchodních záležitostí, tak se zákazníkem komunikujeme prostřednictvím zákaznických center, smluvních partnerů, ČEZ pointů v obchodních centrech a call centrech),
  • Do objektu i nemovitosti vstupují zaměstnanci pouze k účelům definovaných v energetickém zákoně např. z důvodu oprav a revize našeho zařízení, odečtu elektroměrů apod.
  • Zaměstnanci mají u sebe vždy služební průkaz s identifikačním číslem – že se jedná o zaměstnance Skupiny ČEZ, si můžete VŽDY BEZPLATNĚ ověřit na poruchové lince 800 850 860
     Zdroj: Mgr. Michaela Jirovcová – mluvčí skupiny ČEZ   Více informací naleznete zde: https://www.cez.cz/

     Obecné rady společnosti Innogy  (bývalý název společnosti byl RWE)

Certifikovaného prodejce innogy poznáte snadno - dodržuje následující pravidla:
Má profesionální přístup

  • nic nezastírá, na přímou otázku poskytuje pravdivou a srozumitelnou odpověď
  • na dotazy, na které neumí odpovědět, neodpovídá - odpověď si zajistí u odborníka innogy
  • přizpůsobí komunikaci odborné úrovni zákazníka, nepoužívá nadměrné množství odborných výrazů

Je otevřený

  • certifikovaný prodejce sděluje přesné a úplné informace o nabízených produktech innogy
  • prodejce poskytuje zákazníkovi dostatek času na prostudování smluvních dokumentů (smlouvy, ceníky, obchodní podmínky)

Je slušný

  • nenavštěvuje zákazníka vícekrát (neprojeví-li o to zákazník výslovně zájem)
  • neobtěžuje zákazníka telefonáty a návštěvami v nočních hodinách
  • chodí slušně oblečený
  • nezakrývá účel návštěvy, nevyvíjí na zákazníka nátlak a nevyhrožuje mu (např. marketingový průzkum, odečet elektřiny, riziko odpojení elektřiny)
  • nezneužívá důvěřivosti, nezkušenosti nebo neznalosti zákazníka, zejména starších osob.
       Bude-li při jednání s vámi porušeno byť jen jediné z výše uvedených pravidel, informujte nás prosím na naší lince 800 331 331 a my neprodleně zajistíme  nápravu.

     Zdroj: www.innogy.cz 
     Více informací naleznete zde: https://www.innogy.cz/stavajici-zakaznici/podomni-prodej/

     Doufáme, že se s tímto zavrženíhodném jednáním nesetkáte a nebudete tak obětí pachatelů, kteří využívají důvěřivosti, dobrosrdečnosti a slušného vychování. Pokud se přeci jen setkáte s lidmi, kteří Vám přijdou nedůvěryhodní, nebo by se Vás snažili jakýmkoliv způsobem připravit o osobní věci či finance, buďte velmi ostražití a neváhejte ihned požádat o pomoc Policii ČR. Jsme tu pro Vás 24 hodin denně, 7 dní v týdnů, v jakémkoliv čase.

prap. Hana Rubášová
17. července 2018 

vytisknout  e-mailem