Policie České republiky  

Přejdi na

Naším cílem je Vaše bezpečí


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze English Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 
hl. m. Praha název

Policie České republiky – KŘP hlavního města Prahy

Dopravní služba v Praze

V období od ledna do října roku 2009 došlo na území hlavního města Prahy k 12 245 dopravním nehodám. Celkem 33 účastníků těchto událostí při nich přišlo o život. Celou třetinu přitom tvořili chodci.  

Ti byli v roce 2009 účastníky při celkem 507 dopravních nehodách. Devět jich přitom zemřelo při srážce s autem, dva při srážce s tramvají. 57 účastníků byly děti do 15 let, z toho jich nehody celkem 33 zavinilo, jedno dítě přitom bylo pod vlivem alkoholu. Žádné naštěstí nezemřelo. Z celkového počtu 507 dopravních nehod jich chodci zavinili 235. Zemřeli přitom čtyři. Celkem 42 chodců bylo při těchto nehodách pod vlivem alkoholu a 41 z nich ji zároveň zavinilo.
 
Přestože je počet osob usmrcených při dopravních nehodách třetí nejnižší od roku 1997, tehdy jich bylo usmrceno celkem 74, je situace stále alarmující. Nejvíce ohroženou skupinou přitom i nadále zůstávají chodci. Ti si totiž často neuvědomují, že na komunikacích, potažmo na přechodech pro chodce, nemají absolutní přednost. Musí dbát stejných pravidel jako řidiči motorových vozidel. To znamená, chodec smí přecházet vozovku, jen pokud s ohledem na vzdálenost a rychlost jízdy přijíždějících vozidel nedonutí jejich řidiče k náhlé změně směru nebo rychlosti jízdy, a také nesmí vstupovat na přechod pro chodce nebo na vozovku bezprostředně před blížícím se vozidlem. Chodec musí dát přednost tramvaji! Řidič motorového vozidla s výjimkou řidiče tramvaje je zase povinen umožnit chodci, který je na přechodu pro chodce nebo jej zřejmě hodlá použít, nerušené a bezpečné přejití vozovky. Proto je povinen přibližovat se k přechodu pro chodce takovou rychlostí, aby mohl zastavit vozidlo před přechodem pro chodce, a pokud je to nutné, je povinen před přechodem pro chodce vozidlo zastavit.
 
Takovéto nerespektování pravidel silničního provozu poté samozřejmě vede k dopravním nehodám, jejichž následky jsou nezřídka tragické. Policisté z oddělení dopravního inženýrství Odboru služby dopravní policie se proto snaží všemi možnými prostředky zjistit, v čem tkví příčina těchto nehod                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                          a provést příslušná opatření. Proto do konce listopadu tohoto roku prověří všechna místa, kde při dopravních nehodách došlo k usmrcení osoby a také místa, kde dochází k většímu počtu dopravních nehod. Poté provedou důkladnou analýzu, na základě které zhodnotí, zda situaci v dopravě pomůže lepší zabezpečení po dopravně inženýrské stránce, tj. instalace nového dopravního značení, anebo konkrétní stavebně technický zásah. 
 
V této souvislosti policisté Odboru služby dopravní policie úzce spolupracují s pracovníky Odborů dopravy jednotlivých městských částí Praha 1 – 22, kterým na vyžádání zpracovávají data o nehodovosti na konkrétních místech na území hl. m. Prahy. Pravidelně se též účastní jednání pracovní skupiny BESIP při Odboru dopravy Magistrátu hl. m. Prahy, na kterých se projednávají různé návrhy a programy s bezpečnostní tématikou, například program „Bezpečná cesta do školy“. Komunikují s pracovníky Odboru dopravy Magistrátu hl. m. Prahy, Technické správy komunikací, ale i se členy občanských sdružení. Účastní se jednání na Úřadech Městských částí 1 - 22, kde se projednávají prvky zvyšování bezpečnosti dopravy. Jde například o obytné zóny, retardéry, kruhové objezdy, apod.  
 
Dopravní služba provádí řadu preventivních opatření na celém území metropole, při kterých spolupracuje s Městskou policií Praha. Ta je na základě vzájemné dohody oprávněna provádět měření rychlosti na místech, která byla vytipována na základě analýzy vývoje dopravní situace na území hlavního města v Praze s přihlédnutím k aktuální nehodovosti. Ve spolupráci s Městskou policií Praha provádějí policisté z dopravní služby také dohled na přechodech pro chodce v blízkosti škol a školských zařízení v Praze.
 
Dopravní policie každý měsíc v nepravidelných intervalech provádí 5 až 9 dopravně bezpečnostních akcí. Spolupracuje při nich s pracovníky Odboru dopravy Magistrátu hlavního města Prahy a ve spolupráci s Leteckou službou Policie ČR využívají též letecký dohled. Pravidelně v pracovní dny také probíhají kontroly nákladní dopravy a přepravy osob podle zákona č. 111/1994 Sb., ve znění pozdějších předpisů. Kontroly provozu kamionové dopravy po území hlavního města se v letošním roce zintenzivnily a staly se pro dopravní policii jednou z priorit. Hlavními důvody jsou nadměrné zatěžování komunikací a především závažné následky dopravních nehod. Za období od ledna do října roku 2008 kontrolovali policisté v Praze celkem 2 375 nákladních vozidel. U 417 z nich zjistili závadu. Celkem 104 řidičům uložili kauce za 1 838 000 korun, 86 řidičům zakázali další jízdu. Za stejné období roku 2009 byl počet kontrolovaných vozidel již dvojnásobný. Policisté provedli kontroly u celkem 4 049 řidičů nákladních vozidel a zjistili 646 přestupků. Uložili 434 kaucí za 7 104 000 korun. Nejčastějšími prohřešky jsou dlouhodobě nedodržování zákonných bezpečnostních přestávek, přetížení či překročení povolených rozměrů nákladu, apod. Nezanedbatelným problémem je například i skutečnost, že se, zejména zahraniční řidiči kamiónů, velmi často orientují podle navigace určené pouze pro osobní vozidla. Mohou se tak dostat do situací, že při vjetí do míst, jejichž parametry nejsou pro nákladní dopravu uzpůsobena, může dojít například k převrácení soupravy, vysypání nákladu a zablokování komunikace, strhnutí trolejí, uvíznutí pod mostem, apod. Následky takové události se poté odrazí v širokém okolí místa nehody a dotkne se tak negativním způsobem veškeré automobilové i nákladní dopravy. Následkem kolapsu může dojít k dalším dopravním nehodám, přetěžování komunikací, výrazně vyššímu znečišťování životního prostředí, atd.
 
V dopravně bezpečnostních akcích policie i nadále pokračuje. Poslední z nich proběhla v noci ze dne 12. na 13. listopadu. Policisté vyřešili 19 přestupků na místě. Osm řidičů navíc přistihli při řízení pod vlivem alkoholu, jednomu řidiči zadrželi řidičský průkaz a u jednoho řidiče zjistili, že nemá řidičské oprávnění.
 
kpt. Bc. Eva Miklíková  18.11.2009

vytisknout  e-mailem